Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig  (gelezen 3322 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Gepost op: 13-09-2005, 16:53 »
Wie o wie,

kan mij tijdelijk (voor de duur van ca. 2,5 week) helpen aan een kar waar 4 brommers op passen. Het hoeft niet perse een motorkar te zijn, maar ik moet hem wel met mijn B-rijbewijs achter mijn auto kunnen hangen, dus geen tandemasser. We hebben al geinformeerd naar een huurkar, maar die kost echt teveel. Ik stel mijn eigen kar als vervanging ter beschikking (2 brommers) en natuurlijk een dikke taart als beloning!

Doei,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2005, 17:29 »
Heb zelf geen kar, maar heb hier in Woerden bij Cees van Doorn een keer een kar gehuurd. De prijs vond ik toen heel erg meevallen, maar het was dan ook maar voor 1 dag. Op die kar konden 3 motoren, maar ik geloof dat ie ze ook had voor 4.
Lenen blijft natuurlijk voordeliger, maar anders moet je hem maar eens bellen (0348-410210) voor de prijs.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2005, 17:48 »
ik moet hem wel met mijn B-rijbewijs achter mijn auto kunnen hangen, dus geen tandemasser.

Op het TM weekend hebben Bas, Fred en ik het daar nog over gehad. Met het B-rijbewijs zoveel motoren vervoeren, wat weegt dat nou eigenlijk?
Een paar 660 rally's en Adventures erop?
4x 160+ kg en aanhanger (250kg??) = ca. 900 kg??
Dat betekent dat de trekkende auto 900kg of meer moet wegen, maar niet meer dan 2600 en dat zal wel lukken.

De discussie ging of deze (nederlandse) regels ook in het buitenland gelden? Iemand?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2005, 17:55 »
De discussie ging of deze (nederlandse) regels ook in het buitenland gelden? Iemand?
Denk van wel, op je rijbewijs staan de limieten voor een aanhanger met rijbewijs B, dus dat zal ook in het buitenland moeten gelden lijkt mij. Je rijbewijs is tenslotte in het buitenland ook geldig zonder aanhanger.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2005, 18:46 »
Nee, hoor de exacte 'aanhanger' regeltjes staan al jaren niet meer op het rijbewijs alleen <3500kg staat er op. Maar ik kan me wel voorstellen dat de NL regels in het buitenland ook gelden voor jouw als NL-er. Net als de eisen die aan je voertuig gesteld worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2005, 19:25 »
Wat je achter je oto mag hangen is in dit geval waarschijnlijk puur afhankelijk van de auto: Kijk effe op je kentekenbewijs en je weet het...

probleem is dan al snel: enkelassige aanhangers zijn bijna altijd ongeremd, en ongeremd mag er weinig achter de auto hangen.
Geremd daarentegen mag er meer achter, alleen dat zijn meestal ook zwaardere aanhangers.

Verder geldt voor je B-rijbewijs het gewicht van de aanhanger + het toelaatbare laadvermogen: m.a.w. of ie nou leeg is of niet... als ie meer dragen kan dna achter de auto mag, dan mag ie er niet achter.

ps.: je kan ook eens je E halen... 6 lesjes en je bent voor eeuwig van het probleem af.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2005, 19:36 »
Wat je achter je oto mag hangen is in dit geval waarschijnlijk puur afhankelijk van de auto: Kijk effe op je kentekenbewijs en je weet het...

probleem is dan al snel: enkelassige aanhangers zijn bijna altijd ongeremd, en ongeremd mag er weinig achter de auto hangen.
Geremd daarentegen mag er meer achter, alleen dat zijn meestal ook zwaardere aanhangers.

Verder geldt voor je B-rijbewijs het gewicht van de aanhanger + het toelaatbare laadvermogen: m.a.w. of ie nou leeg is of niet... als ie meer dragen kan dna achter de auto mag, dan mag ie er niet achter.

ps.: je kan ook eens je E halen... 6 lesjes en je bent voor eeuwig van het probleem af.

Klopt als een bus. Kwas niet van plan voor deze ene keer dan maar ff een E-rijbewijs te halen. Daar zullen ze ook de prijs wel van weten, moet je ook nog apart theorie halen...

Maar om ff on topic te blijven: mijn oto mag 1400 geremd trekken, dus kom maar op met die kar.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2005, 21:15 »

Verder geldt voor je B-rijbewijs het gewicht van de aanhanger + het toelaatbare laadvermogen: m.a.w. of ie nou leeg is of niet... als ie meer dragen kan dna achter de auto mag, dan mag ie er niet achter.

ps.: je kan ook eens je E halen... 6 lesjes en je bent voor eeuwig van het probleem af.

Niet helemaal, voor de auto geldt het werkelijke gewicht (dus een lege tandemasser achter de Panda mag)
Voor je rijbewijs geldt het laadvermogen + gewicht (Dus een hele dikke geremde caravan achter m'n Volvo mag maar een lege tandemasser (laadvermogen 1,5 ton+) niet)

Jaja, echt een veilig idee.

E halen heb ik ook al eens aan gedacht. Zou het echt nog zo makkelijk zijn tegenwoordig?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2005, 22:57 »

E halen heb ik ook al eens aan gedacht. Zou het echt nog zo makkelijk zijn tegenwoordig?

Nou, als je meer info hebt, hou ik me aanbevolen. Kan niet geloven dat het zo makkelijk zal gaan...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #9 Gepost op: 14-09-2005, 00:20 »
ongeveer twee jaar geleden mijn E achter B gedaan, was niet zo moeilijk. Twee dagdelen les en een examen waren €500.-
De meeste rijscholen hebben wel een een of twee daagse opleiding. En nee je hoeft geen theorie te doen (mag natuurlijk wel maar..... :-X)
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #10 Gepost op: 15-09-2005, 09:38 »
Je zou ook de grootste auto voor B rijbewijs kunnen huren. Dat is een kleine vrachtauto tot 3500 kg.
Zal helaas ook wel wat kosten. ???

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #11 Gepost op: 15-09-2005, 21:15 »
Kzoek nog steeds die kar... ???
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #13 Gepost op: 17-09-2005, 20:18 »
Corne, heb je je persoonlijke mail hier op dit forum gelezen?

Groeten, Jeroen


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tijdelijk een kar voor 4 motoren nodig
« Reactie #14 Gepost op: 18-09-2005, 10:59 »
Nou, als je meer info hebt, hou ik me aanbevolen. Kan niet geloven dat het zo makkelijk zal gaan...

ik heb mijn E een jaar geleden gehaald, omdat ik mezelf betrepte zo af en toe in overtreding te zijn... typisch van die situaties met 'een lege dubbelasser achter een kleine auto': Niet gevaarlijk, maar wel illegaal.

pakkertje gekocht  van 600 euri, 3 blokuur lessen (120 min) + examen. Extra theorie examen hoeft niet (toen in ieder geval niet), je moet wel wat theorie leren over wat wel en niet mag natuurlijk. Als je een beetje gevoel heb voor aanhanger rijden, en al wat oefening had, dan is het een makkie.
Het enige wat ik eigenlijk moest leren is: rustig, rustig , rustig, en nog veeeeeel rustiger rijden :)

maar goed: Vergeet niet dat je ook met E een te grote aanhanger achter je auto kan hangen :)

@Erwin, tja.. dat bedoelde ik, alleen jij legt het een stuk beter uit  :D