Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: `Dogbones` om je veerwegen te vergroten: feit of fictie ?  (gelezen 1636 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Is het "verhogen" of verstevigen van je achtervering zonder dat je de voorspanning veranderd wel aan te raden ? Ik zag op ebay een artikel waarmee je je vering kunt "opkrikken" zonder dat je de vering zelf instelt. Het zou zorgen voor een langere veerweg of betere wegligging in bochten omdat de achterkant dan beter zou aansluiten bij de stand van je voorvering.
 
Heck Höherlegung Yamaha XT 660 Z
 
http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/index.php?PHPSESSID=c47cfc14e085102ff58f64a14e92759c
 
Nu heb ik op dit forum elders al gelezen over geometrie en het belang ervan en vroeg me af of iemand iets kan zeggen over het nut ervan.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: `Dogbones` om je veerwegen te vergroten: feit of fictie ?
« Reactie #1 Gepost op: 17-07-2009, 08:34 »
Je vergroot je veerweg in ieder geval zeker niet. Om het in goed Nederlands te vertalen vanuit het duits: 'achterframe hoger legging'  ::)  Dat is wat je inderdaad doet, je krikt de achterzijde van je subframe omhoog. Tevens win je 'iets' (een paar cm?) aan bodemvrijheid. Verder zal het gedrag van je motor anders worden omdat door de verhoging de hoek van o.a. je voorvorkpoten anders wordt. Resultaat: ander stuurgedrag.
 
Ik heb die dingen nog gloednieuw liggen voor een KLX650. Uiteindelijk nooit gemonteerd. Dus wat het effectieve resultaat in de praktijk is, kan ik ook niet beoordelen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: `Dogbones` om je veerwegen te vergroten: feit of fictie ?
« Reactie #2 Gepost op: 17-07-2009, 09:18 »
Heb ze jaren gebruikt op een XTZ750, de achterkant ging zo'n 2,5 cm omhoog. Ik ben lang en wil graag een hoge motor. Hij ging er op de weg iets sneller van insturen en iets schever op z'n zijstandaard staan. Verder win je iets grondspeling waardoor de carterplaat minder snel de grond raakte in bochten. Mogelijk nadeel is verminderde stabiliteit doordat je voorvork steiler staat, maar daar heb ik geen last van gehad.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: `Dogbones` om je veerwegen te vergroten: feit of fictie ?
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2009, 09:05 »
Heb al even onder de brommert gekeken en er zitten standaard wel een setje op. Weet echter niet of dat een vast onderdeel is, of al een aanvulling (heb demo van Yamaha NL gekocht). Maar de carterplaat aan de grond ? Heb ook een superT gehad en de banden verloren de grip voor ik mijn plaat kon schuren. Welke banden gebruik(te) jij dan ?
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: `Dogbones` om je veerwegen te vergroten: feit of fictie ?
« Reactie #4 Gepost op: 24-07-2009, 09:20 »
Heb al even onder de brommert gekeken en er zitten standaard wel een setje op. Weet echter niet of dat een vast onderdeel is, of al een aanvulling (heb demo van Yamaha NL gekocht). Maar de carterplaat aan de grond ? Heb ook een superT gehad en de banden verloren de grip voor ik mijn plaat kon schuren. Welke banden gebruik(te) jij dan ?

zullen nog de standaard dogbones zijn. de aftermarket dogbones zijn langer of korter om zo een andere hoogte van de achterkant te verkrijgen. je veerweg blijft altijd hetzelfde (je veranderd immers niets aan je schokbreker zelf)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: `Dogbones` om je veerwegen te vergroten: feit of fictie ?
« Reactie #5 Gepost op: 24-07-2009, 09:57 »
(je veranderd immers niets aan je schokbreker zelf)

Bij een link systeem wordt je veerweg ook bepaald door de 'overbrenging' in de link: Dus je kunt weldegelijk de veerweg lengte (van je achterwiel) veranderen, evenals het 'bovenste' en onderste punt.

Meestal heb je geen ruimte in het spatbord voor meer wielslag naar boven, en dus alleen naar onder toe... maar als je dat doet komt de motor verder voorover.