Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KNMV ritten en keuring  (gelezen 3233 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
KNMV ritten en keuring
« Gepost op: 02-08-2009, 18:08 »
In het najaar wil ik graag voor het eerst aan een paar KNMV offroadritten mee doen. Hoe controleren ze of je motor aan het voertuigenreglement voldoet? Is er een keuring?
 
Mijn KTM 690 Enduro R heeft bijvoorbeeld een Akrapovic (met plaatje race use only) en met demper geeft ie toch een hoop herrie. En mijn kentekenplaat verlichting zit er niet meer op....enne moeten beide spiegels weer terug? Of mogen er van die plastic klapspiegels op?
 
Wie kan me wijs maken?  :(
 
 
 

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #1 Gepost op: 02-08-2009, 18:12 »
In het najaar wil ik graag voor het eerst aan een paar KNMV offroadritten mee doen. Hoe controleren ze of je motor aan het voertuigenreglement voldoet? Is er een keuring?
 
Mijn KTM 690 Enduro R heeft bijvoorbeeld een Akrapovic (met plaatje race use only) en met demper geeft ie toch een hoop herrie. En mijn kentekenplaat verlichting zit er niet meer op....enne moeten beide spiegels weer terug? Of mogen er van die plastic klapspiegels op?
 
Wie kan me wijs maken?  :(
 
 
 

Ze kijken even of je rem het doet en dan mag je weer verder. Tenminste, dat was bij mij. Zoveel ervaring heb ik er niet mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #2 Gepost op: 02-08-2009, 19:51 »
Herrie uitlaat is no-go, zeker bij KNMV. En terecht.
 
Verder controleren ze meestal de steppies (klappen ze in). Soms de remmen (remdruk) en vering. Vroeger ook de banden (DOT/NHS), maar vorig jaar leek het alsof ze dat niet meer deden. En ze zullen wel even snel op uitstekende delen controleren.
Verlichting, spiegels enz. eigenlijk nooit.
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #3 Gepost op: 02-08-2009, 21:28 »
Bij offroad doen ze idd kleine controle: Gewoon veiligeheid en redelijkheid. Geen onzin van spiegels etc, want die zijn toch alleen maar gevaarlijk.

Standaard akrapovic gaat nog wel, maar zeker niet zonder DB killer, en das ook meer dan redelijk. Ik stoor me zelf nog vaak genoeg aan andere herriebakken bij offroad ritjes


Bij Enduro's is het verhaal anders... daar zijn duidelijke strakke regels.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #4 Gepost op: 02-08-2009, 21:42 »
wellicht dat ze ook nog op een electrische (werkende) toeter keuren.
verlichting meestal niet, maar moet wel wel werken
Bolletjes op de uiteinden van de rem en koppelingshandle (ben ik is op afgekeurd, na een hoop gezeur en tape bolletjes mocht ik toch meedoen, let wel: we hebben het hier over een motor met handkappen rondom de handle  >:( ) Dat zal overigens wel bij de enduro geweest zijn, maar ik wou er toch effe lekker over klagen.
Wiellagers worden bijna altijd gecontroleerd (door even aan de bovenkant van het wiel te wiebelen)
 
eigenlijk gewoon zoals je toch al met je motor zou willen rijden maar dan zonder spiegels en herrie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #5 Gepost op: 03-08-2009, 20:20 »
Ok, thx voor de reacties. Met mijn kleine aanpassingen en standaard akrapovic moeten het dus wel lukken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #6 Gepost op: 04-08-2009, 10:00 »
Bij mij deden ze met MON en KNMV ritten niet moeilijk over m'n afgezaagde hendels.

Die standaard Arka op een 690 is toch street legal?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #7 Gepost op: 04-08-2009, 10:59 »
Volgens mij leven ze alleen bij een echte endurorit de regels na omdat ze anders natuurlijk allerlei protesten kunnen verwachten/verwerken. Hebben ze géén zin in.
 
Bij off-roadritten heb ik alleen nog maar (provisorische) geluidscontrole meegemaakt. Verder wordt je fiets soms aan een optische controle (oogjes worden beetje dichtgeknepen en er wordt een beetje semi-interessant naar je blok gekeken) onderworpen. Spiegels, toeters, banden, en andere reglementaire shit wordt niet (of nauwelijks) op gelet, anders zouden ze volgens mij zomaar het deelnemersveld halveren... ::)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #8 Gepost op: 05-08-2009, 19:43 »
van mij zouden ze wel wat strenger mogen zijn hoor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #9 Gepost op: 05-08-2009, 20:41 »
Ik heb vorig jaar bij een van de KNMV ritten toch nog gezien dat ze iemand met een crossband wegstuurden. Bij andere ritten zag ik dat ze gewoon mochten starten, maar ik neem aan dat ik zodra IK er een crossband op gooi weggestuurd zal worden... :'(

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #10 Gepost op: 07-08-2009, 18:20 »
van mij zouden ze wel wat strenger mogen zijn hoor.

 :stupid: :stupid:   helemaal als het om het geluid gaat. Hoe stiller wij met z´n allen zijn, hoe langer we ritjes kunnen blijven rijden...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #11 Gepost op: 08-08-2009, 22:06 »
Eens!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #12 Gepost op: 10-08-2009, 12:11 »

Die standaard Arka op een 690 is toch street legal?

Ik weet niet of die legaal is, maar er staat 'standaard' een plaatje op met 'for race use only'. En ik ben het eens dat we zachtjes moeten doen..... , maar die Akra is lekker licht en met nieuwe mapping rijdt ie fantastisch!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #13 Gepost op: 10-08-2009, 13:06 »
[quote author=M@rtijn link=topic=7307.msg101309#msg101309 date=1249899081]
 
Ik weet niet of die legaal is, maar er staat 'standaard' een plaatje op met 'for race use only'. En ik ben het eens dat we zachtjes moeten doen..... , maar die Akra is lekker licht en met nieuwe mapping rijdt ie fantastisch!
[/quote]

Maar als iedereen die logica hanteert straks alleen nog op de weg ...
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: KNMV ritten en keuring
« Reactie #14 Gepost op: 10-08-2009, 13:21 »

Ik weet niet of die legaal is, maar er staat 'standaard' een plaatje op met 'for race use only'. En ik ben het eens dat we zachtjes moeten doen..... , maar die Akra is lekker licht en met nieuwe mapping rijdt ie fantastisch!

Stop er dan een dB dawg in; dan is hij niet alleen licht maar ook stil... :-X