Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Steenwol als demperwol  (gelezen 5959 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Steenwol als demperwol
« Gepost op: 22-08-2009, 12:32 »
Heeft iemand ervaring met steenwol als demperwol?
Post Merge: [time]za 22 aug 2009 13:03:51 GMT-1[/time][/color][/size][/color][/size]
ik heb toch maar echt demperwol gehaald, maar ik zit nu met het volgende:
Ik heb een CRD die nogal een matige herrie maakt. Dus ik denk, de wol zal wel op zijn.

Achterkantje er af, zit er een mooie reflectiedemper er in:


Achter dat schot zit volgens mij het compartiment waar dan de wol moet zitten:

Maar, zoals je ziet loopt het buisje niet helemaal door, dus ik ben bang dat als ik tussen het rooster en het buisje de wol stop, dat het er nogal makkelijk wordt uitgeblazen.

Maar, tussen het rooster en de buitenkant zit niet echt veel ruimte:


Dus waar moet ik nou de wol stoppen volgens jullie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #1 Gepost op: 22-08-2009, 14:47 »
volgens mij moet je de ruimte tussen buis en gaas strak opvullen met wol .....
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #2 Gepost op: 22-08-2009, 15:03 »
Ken CRD-demper niet maar lijkt me dat pijpje uit de demper is ingekort en dat ie eigenlijk zou moeten doorlopen tot de eindkap die op de foto niet te zien is. Dat dempt ws al geluid en dan kun je ook de ruimte opvullen met wol zonder dat ie er uit geblazen wordt.
Maar dat ga je vandaag vast niet meer voor elkaar krijgen.
 
Misschien wel:
Heb wel eens een soort van noodoplossing gemaakt tijdens motorvakantie toen ik  spontaan een eindkap + binnendeel vd demper verloor en nooit meer terug kon vinden. Bleek precies een (leeg ja,ja) conservenblikje in de demper te passen met 3 parkers vastgezet en een paar gaten in het blik geboord (een voor een zodat ik precies het volume kon bepalen). Bleef boven verwachting goed zitten en best lang heel.
Misschien kun je nu tijdelijk iets soortgelijks doen zodat in ieder geval de opening van de eindkap kleiner wordt. Dan heb je direct minder geluid.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2009, 15:06 »
Ken CRD-demper niet maar lijkt me dat pijpje uit de demper is ingekort en dat ie eigenlijk zou moeten doorlopen tot de eindkap die op de foto niet te zien is. Dat dempt ws al geluid en dan kun je ook de ruimte opvullen met wol zonder dat ie er uit geblazen wordt.
Maar dat ga je vandaag vast niet meer voor elkaar krijgen.
 
Misschien wel:
Heb wel eens een soort van noodoplossing gemaakt tijdens motorvakantie toen ik  spontaan een eindkap + binnendeel vd demper verloor en nooit meer terug kon vinden. Bleek precies een (leeg ja,ja) conservenblikje in de demper te passen met 3 parkers vastgezet en een paar gaten in het blik geboord (een voor een zodat ik precies het volume kon bepalen). Bleef boven verwachting goed zitten en best lang heel.
Misschien kun je nu tijdelijk iets soortgelijks doen zodat in ieder geval de opening van de eindkap kleiner wordt. Dan heb je direct minder geluid.

Nee, is niet ingekort, op de bovenste foto zie je de eindkap bovenop de uitlaat zitten met een reflectiedemper er aan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2009, 15:07 »
ik neem aan dat die binnenste pijp ook geperforeerd is....?
in dat geval de wol erin pielen, matig strak en ergen mee opsluiten (bv hoekstuk met popnagel), in elk geval niet met ijzerdraad.

greetz sander
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #5 Gepost op: 22-08-2009, 18:39 »
Pluisjes achter mijn motor! Ook leuk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #6 Gepost op: 23-08-2009, 21:09 »
Het lijkt erop dat het eerste stuk absorptie moet zijn en het einddeel reflectie, zodat je de kwade en goede van beiden hebt. Als het lukt zou ik wat wol om de gaatjes plaat heen doen, maar lijkt me wel heel krap. Zou me niks verbazen als het zonder kan. In dat geval is het twee maal reflectie. Ik kan het net niet goed zien, kan je een duidelijke foto maken van alle delen naast elkaar? en ook van het eerste pijpje met de geperforeerde plaat eromheen?

Is je lowrider alweer een beetje bijgekomen van de schrik? Ik hoop dat de schade meevalt. Wellicht kan je bijde pijpjes aan elkaar lassen, zodat ze niet meer van elkaar af schieten.

Edit 23-09-2009

Ik heb zojuist mijn CRD(zelfde als jij hebt) opengehaald om te kijken of ik die wat stiller kon krijgen voor de AK rit:
Alle schotjes, pijpjes en roostertjes lagen er los in en nergens demper wol te vinden.
Alle pijpjes even netjes op een rijtje gelegd om te kijken hoe het mooi past en lijkt te kloppen en toen kwam de eurika!

Het eerste deel is absorptie, dus demping om de geperforeerde pijp heen.
Dan komt er een tussenschot en daarachter zit het reflectie deel.
Om het reflectie deel zit gaas en daar omheen past een dun laagje demping en is het dus tevens absorptie.

Alles zit nu mooi in elkaar en door de gedempte uitlaat hoor ik nu rammeltjes op andere plekken, dus dan moet het wel zinvol geweest zijn.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #7 Gepost op: 23-09-2009, 23:07 »

Alle pijpjes even netjes op een rijtje gelegd om te kijken hoe het mooi past en lijkt te kloppen en toen kwam de eurika!



 
Zo ligt alles op de juiste manier achter elkaar.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #8 Gepost op: 23-09-2009, 23:28 »


 
Zo ligt alles op de juiste manier achter elkaar.

Hmm, bij mij zijn dingen ook wel echt vastgelast. Maar, heb jij nou ook nog zo'n reflectie stuk ergens zitten?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #9 Gepost op: 23-09-2009, 23:53 »
Klopt, ze horen vast gelast te zitten. die van mij heb ik net hersteld. Overigens zit het het inschuif deel op jouw 2e foto goed en op de 3e foto achtertestevoren.

Het achterste deel is een combinatie van absorptie en reflectie. De gassen gaan door de dichte pijp op een driehoekig schotje af, wordt gereflecteerd en moet uiteindelijk via dat kromme bochtje in je eindstuk naar buiten. Om het geheel zit een gaasje, waar demping achter te stoppen valt. Dat maakt het tevens absorptie.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2009, 00:06 »
Klopt, ze horen vast gelast te zitten. die van mij heb ik net hersteld. Overigens zit het het inschuif deel op jouw 2e foto goed en op de 3e foto achtertestevoren.

Het achterste deel is een combinatie van absorptie en reflectie. De gassen gaan door de dichte pijp op een driehoekig schotje af, wordt gereflecteerd en moet uiteindelijk via dat kromme bochtje in je eindstuk naar buiten. Om het geheel zit een gaasje, waar demping achter te stoppen valt. Dat maakt het tevens absorptie.

Ok. Hij zat zoals in foto 3. Maar, rond dat gaasje is toch geen ruimte om wol tussen te stoppen? (zie laatste foto). En wat zit er in het eerste deel van de demper, een stuk geperforeerd buis?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2009, 00:11 »
jup, in het 1e stuk zit geperforeerd buis. Daar omheen moet demping materiaal. Om het achterste stuk kan je ook wel demping kwijt. denk dat je 5mm ruimte hebt rondom. Mij is het gelukt met steenwol.

Bij foto 1 en 2 zit je demper dus goed en bij de 3e fout. Op de 1e foto zie je goed die driehoekige plaat op de bocht gelast zitten. De gassen uit de buis komen op die plaat, die de stroom splitst en later moet het via de bocht naar buiten. Dat is de reflectie.

Is je lowrider klaar voor de Hart van Brabantrit komende zaterdag, of rijd je die niet?

Post Merge: 24-09-2009, 00:18
Bij foto 1 en 2 zit je demper dus goed en bij de 3e fout.

foutje, op de 1e foto zit ie ook fout. Alleen de 2e foto is goed. Het lijkt zo wel: "zoek de verschillen"

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2009, 00:22 »
jup, in het 1e stuk zit geperforeerd buis. Daar omheen moet demping materiaal. Om het achterste stuk kan je ook wel demping kwijt. denk dat je 5mm ruimte hebt rondom. Mij is het gelukt met steenwol.

Bij foto 1 en 2 zit je demper dus goed en bij de 3e fout. Op de 1e foto zie je goed die driehoekige plaat op de bocht gelast zitten. De gassen uit de buis komen op die plaat, die de stroom splitst en later moet het via de bocht naar buiten. Dat is de reflectie.

Is je lowrider klaar voor de Hart van Brabantrit komende zaterdag, of rijd je die niet?
Post Merge: 24-09-2009, 00:18[/color][/size]

foutje, op de 1e foto zit ie ook fout. Alleen de 2e foto is goed. Het lijkt zo wel: "zoek de verschillen"

Ik haalde hem dus uit elkaar zoals bij foto 1. Ook is bij mij de geperforeerde buis zoek. Nou vraag ik me dus af waarom die weg is, en er hier alleen op ARM al twee raar in elkaar gezette CRD-uitlaten zijn te vinden. Zou het soms zo zijn dat de geperforeerde buis er makkelijk tussenuit valt?

Ik weet niet of ik 'm rij, ik ben iig aanwezig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Steenwol als demperwol
« Reactie #13 Gepost op: 24-09-2009, 00:28 »
bij mij was ie er inderdaad tussenuit gemietert, maar dan blijft ie er wel in liggen. Mijn demper was net een rammelaar. Nu zit alles weer netjes stevig in elkaar met demping eromheen, kan dus niet meer mis gaan.
 
Denk dat er malloten zijn die graag wat meer herrie uit de pijp willen hebben en de zooi los trekken en er delen uithalen ofzo.