Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Alu bandafnemers  (gelezen 4501 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Alu bandafnemers
« Gepost op: 25-10-2005, 18:30 »
Tijdens het Travelmaniacsweekend heb ik met aandacht naar de verschillende sprekers zitten luisteren. ëén daarvan was Gerben die het had over het lekke-banden-gebeuren.
Hij gebruikte daar alu bandenlepels voor, naar zijn volle tevredenheid. Hij zei ook zoiets van: "als iemand ze kan maken..."

Nouja, wat ben ik dan voor WTB'er om dat niet te vergeten, want ik wist op dat moment geen reden waarom het niet zou lukken... . Vandaag liep ik op het werk door het staalmagazijn en zag ook alu strip liggen, precies op lengte, twee stukken. Mja, ff proberen...hee, dat gaat best goed... en hoppa, de eerste aluminium bandafnemer uit de hand van Klei was geboren...8)

Heb er nog eentje bijgemaakt, om een setje te maken. Geen idee wat een metalen weegt, maar deze (30 cm lang) wegen 185 gram per stuk. De lengte is nogal flink, dus er zou nog wat af kunnen. Eventueel kunnen er nog een aantal gaten in worden geboord, zodat het nog wat minder weegt..

Ik ga ze nog testen, maar ben er niet ongerust in...  ;)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #1 Gepost op: 25-10-2005, 18:34 »
Klinkt erg goed! Niet korter maken, denk dat de lengte goed is. Hou me op de hoogte, wil graag eten hoe dit afloopt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #2 Gepost op: 25-10-2005, 19:51 »
Nou, nieuwsgierig als ik was naar mijn eigen werk, een paar banden en een losse velgring tevoorschijn gehaald. Zonder een centje pijn, de bandenliochters mogen voor mijzelf makkelijk 10 cm korter, in principe. Nu scheelt het dat ik geen stugge banden heb,

Heb een Michelin T63 en een Mefo Stonemaster gemonteerd en gedemonteerd, zonder binnenband overigens, daar had ik geen zin in. Een Desert heb ik nog nooit gehad of gezien, dus kan ik geen oordeel over vellen, maar ik ben van mening dat dat met de juiste techniek ook zonder kromme bandijzers (eumh, bandaluminiums?) moet lukken...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #3 Gepost op: 25-10-2005, 20:59 »
Strak idee Klei!! Weer een winteravondprojectje  :) Heb je er ook een fotootje van?

Erik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #4 Gepost op: 25-10-2005, 21:25 »
Strak idee Klei!! Weer een winteravondprojectje  :) Heb je er ook een fotootje van?

Erik.

Fotoow, gaat nog niet, kan de software van de digicam niet meer vinden.. ff zoeken dan maar...  >:(

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #5 Gepost op: 25-10-2005, 21:26 »
Tijdens het Travelmaniacsweekend heb ik met aandacht naar de verschillende sprekers zitten luisteren. ëén daarvan was Gerben die het had over het lekke-banden-gebeuren.
Hij gebruikte daar alu bandenlepels voor, naar zijn volle tevredenheid. Hij zei ook zoiets van: "als iemand ze kan maken..."

Nouja, wat ben ik dan voor WTB'er om dat niet te vergeten, want ik wist op dat moment geen reden waarom het niet zou lukken... . Vandaag liep ik op het werk door het staalmagazijn en zag ook alu strip liggen, precies op lengte, twee stukken. Mja, ff proberen...hee, dat gaat best goed... en hoppa, de eerste aluminium bandafnemer uit de hand van Klei was geboren...8)

Heb er nog eentje bijgemaakt, om een setje te maken. Geen idee wat een metalen weegt, maar deze (30 cm lang) wegen 185 gram per stuk. De lengte is nogal flink, dus er zou nog wat af kunnen. Eventueel kunnen er nog een aantal gaten in worden geboord, zodat het nog wat minder weegt..

Ik ga ze nog testen, maar ben er niet ongerust in...  ;)



ja en wat voor alu heb je daar voor gebruikt? 2mm half-hard? die buig je zo krom,  :-[
verder wel een puik plan als de zijkant dikker is dan het midden dat het nog een beetje stevig is
natuurlijk ben ook ik geïteresseert als het betaalbaar is  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #6 Gepost op: 25-10-2005, 21:41 »
ja en wat voor alu heb je daar voor gebruikt? 2mm half-hard? die buig je zo krom,  :-[


geen idee, maar de kracht die je erop zet is klein. Je kunt in principe banden wisselen met een stevige paplepel.. Als je meer kracht nodig hebt, heb je ofwel een superstugge band, of je doet iets fout. Daarom hoeft de lengte niet veel langer dan 20-25 cm te zijnn. flinke vent als jij ze dan krombuigt.

Citaat
verder wel een puik plan als de zijkant dikker is dan het midden dat het nog een beetje stevig is

euh, waarom, als ik vragen mag?

Citaat
natuurlijk ben ook ik geïteresseert als het betaalbaar is  ;)


Mja, de kosten zijn natuurlijk verschrikkelijk hoog.. niet te betalen voor de normale sterveling, maar voor jou wil ik eventueel wel een matsprijsje maken  ;)

Nee, ff serieus, het gaat mij echt niet over winst, maar over uit de kosten komen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #7 Gepost op: 25-10-2005, 22:23 »
de mijne zijn uit 5mm dik kettingtandwielalu. Dat buig je niet krom... sterker nog, dat buigt niet, dat breekt hooguit.
5mm is niet dikker dan de meeste stale lepels. de alu lepels krassen aanzienlijk minder op de velg.

Aan de ene kant een klein S-lepelje erin, aan de andere kant gewoon naar 1 kant aflopend (schoenlepelmodel).

In het midden dunner maken heeft geen nut dnek ik. voor het gewicht hoef je het echt iet te doen, en het nadeel is dat je 2 randen krijgt die weer je velg beschadigen.

mooi werk Klei

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #8 Gepost op: 25-10-2005, 22:48 »
Da's zeker leuk.

Volgens mij is de juiste lengte zodat ze mooi onder je remschijf kunnen dat ie met je hand los blijft zitten (minder dan 30 denk ik ook)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #9 Gepost op: 25-10-2005, 23:14 »
Geweldige actie man!!!
Heb 't er ook al eens met Gerben over gehad. Volgens mij is daar echt markt voor.
Ik wil de field trial wel doen voor de Zeeuwse Klei Bandenlepelrij B.V. & Co.

Ben ff snel naar de garage gerend om mijn Hazet lepels er bij te halen.
Deze zijn 12" lang ofwel een vette 30 cm en dat vind ik toch wel prettig.
De breedte is 20 mm en op de dikste randen meet ik 7 mm.

En ze wegen 220 gram per stuk!!!
En daar neem ik er dus altijd drie van mee. :o

Als je overweegt er een paar te verhandelen dan heb je aan mij een klant.

Groeten,

Fr@venture

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #10 Gepost op: 25-10-2005, 23:17 »
Huh, 185 om 220 gram.

Dat verschil lijkt me toch veel groter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #11 Gepost op: 25-10-2005, 23:38 »
He Klei,

Als dit een commercieel succesje wordt staat er in no time een DRZ in je schuur 8)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #12 Gepost op: 26-10-2005, 05:31 »
de mijne zijn uit 5mm dik kettingtandwielalu. Dat buig je niet krom... sterker nog, dat buigt niet, dat breekt hooguit.
5mm is niet dikker dan de meeste stale lepels. de alu lepels krassen aanzienlijk minder op de velg.

Aan de ene kant een klein S-lepelje erin, aan de andere kant gewoon naar 1 kant aflopend (schoenlepelmodel).

In het midden dunner maken heeft geen nut dnek ik. voor het gewicht hoef je het echt iet te doen, en het nadeel is dat je 2 randen krijgt die weer je velg beschadigen.

mooi werk Klei


Tja, alu is vervelend spul, vergeleken met staal. Het nadeel is dat het eigenlijk maar 1 keer leuk wil vervormen, en dan niet meer, want dan breekt het. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Dit aluminium is waarschijnlijk een constructiesoort wat zich goed laat vervormen (rondwalsen, buigen etc) en is redelijk zacht. De uiteinden zijn uitgesmeed/uitgepend. Die zijn daardoor dan volgens mijn veel harder geworden, al kan ik dat niet bewijzen...
Eventueel zou je in plaats van stripmateriaal ook een lepel kunnen knippen uit een plaat. Door het knippen treedt koudvervorming op en krijg je een aanzienlijke versteviging van het materiaal.
Of deze lepels gewoon iets pletten onder een grote hydraulische pers, moet hetzelfde effect ongeveer hebben.

Maar ik betwijfel of dat nodig is, je hebt in priincipe weinig kracht nodig om je band over de velg te krijgen. Tenminste, bij mijn bandjes dan...

Oja, de dikte is 8 mm, breedte 30 mm. liefst had ik nog wat dikker, maar smaller materiaal, das nog sterker vwb het buigen. Zal vandaag eens kijken voor een stukje materiaal met iets kleinere afmetingen.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #13 Gepost op: 26-10-2005, 09:01 »

Maar ik betwijfel of dat nodig is, je hebt in priincipe weinig kracht nodig om je band over de velg te krijgen. Tenminste, bij mijn bandjes dan...


Kwouzegge: kom eens ff helpen met mijn deserts! In ieder geval: ik wil ze ook wel hebben als je uitgedoktert bent!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Alu bandafnemers
« Reactie #14 Gepost op: 26-10-2005, 16:13 »

Tja, alu is vervelend spul, vergeleken met staal. Het nadeel is dat het eigenlijk maar 1 keer leuk wil vervormen, en dan niet meer, want dan breekt het. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Dit aluminium is waarschijnlijk een constructiesoort wat zich goed laat vervormen (rondwalsen, buigen etc) en is redelijk zacht. De uiteinden zijn uitgesmeed/uitgepend. Die zijn daardoor dan volgens mijn veel harder geworden, al kan ik dat niet bewijzen...
Eventueel zou je in plaats van stripmateriaal ook een lepel kunnen knippen uit een plaat. Door het knippen treedt koudvervorming op en krijg je een aanzienlijke versteviging van het materiaal.
kijk jij weet waarover je praat, ik niet ik weet alleen dat er verschillende soorten alu zijn en dat wat ik tegen kom vaak of zacht is of breekt.
maar ik merk al dat ik niet de enige ben die belangstelling heeft  :D