de mijne zijn uit 5mm dik kettingtandwielalu. Dat buig je niet krom... sterker nog, dat buigt niet, dat breekt hooguit.
5mm is niet dikker dan de meeste stale lepels. de alu lepels krassen aanzienlijk minder op de velg.
Aan de ene kant een klein S-lepelje erin, aan de andere kant gewoon naar 1 kant aflopend (schoenlepelmodel).
In het midden dunner maken heeft geen nut dnek ik. voor het gewicht hoef je het echt iet te doen, en het nadeel is dat je 2 randen krijgt die weer je velg beschadigen.
mooi werk Klei
Tja, alu is vervelend spul, vergeleken met staal. Het nadeel is dat het eigenlijk maar 1 keer leuk wil vervormen, en dan niet meer, want dan breekt het. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Dit aluminium is waarschijnlijk een constructiesoort wat zich goed laat vervormen (rondwalsen, buigen etc) en is redelijk zacht. De uiteinden zijn uitgesmeed/uitgepend. Die zijn daardoor dan volgens mijn veel harder geworden, al kan ik dat niet bewijzen...
Eventueel zou je in plaats van stripmateriaal ook een lepel kunnen knippen uit een plaat. Door het knippen treedt koudvervorming op en krijg je een aanzienlijke versteviging van het materiaal.
Of deze lepels gewoon iets pletten onder een grote hydraulische pers, moet hetzelfde effect ongeveer hebben.
Maar ik betwijfel of dat nodig is, je hebt in priincipe weinig kracht nodig om je band over de velg te krijgen. Tenminste, bij mijn bandjes dan...
Oja, de dikte is 8 mm, breedte 30 mm. liefst had ik nog wat dikker, maar smaller materiaal, das nog sterker vwb het buigen. Zal vandaag eens kijken voor een stukje materiaal met iets kleinere afmetingen.