Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Yamaha revolutie  (gelezen 2243 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Yamaha revolutie
« Reactie #15 Gepost op: 25-10-2009, 01:20 »
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Yamaha revolutie
« Reactie #16 Gepost op: 26-10-2009, 09:34 »
Het voordeel van een uitlaat aan de voorkant is juist dat je daardoor èn een goede koeling hebt èn ook nog een mooie lange uitlaat (die toch nodig is omdat we moeten dempen).

Ik zie op dat technische filmpje ook dat ze de uitlaat een krul hebben gegeven om blijkbaar de lengte op orde te houden. Maar die diesel fiets heeft juist een hele korte uitlaat...  ::) Waarom hebben ze dat hier niet ook gedaan?
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Yamaha revolutie
« Reactie #17 Gepost op: 26-10-2009, 13:12 »
Diesel heeft geen lengte nodig. een 4takt wel om koppel te kunnen leveren.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Yamaha revolutie
« Reactie #18 Gepost op: 26-10-2009, 13:19 »
Waarom is dat? Ik meende altijd dat een uitlaat weinig invloed had op een 4takt, omdat het cilinder compartiment afgesloten wordt door kleppen. Bij een tweetakt snap ik waarom je tegendruk wil hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Yamaha revolutie
« Reactie #19 Gepost op: 26-10-2009, 13:25 »
bij een 4takt, en vooral bij grote een of 2 cylinders, word de cylinder met hetzelfde principe als een 2takt leeggezogen door de pulse die nog in de uitlaat hangt. vooral bij de 'snelle' 4 takten zit er nog wel wat overlap in de kleppen ook waardoor het 2takt principe helemaal 1op1 op gaat op dat moment.
 
bij een korte uitlaat die ook nog stil moet zijn, dus nouwe doorgang, houd je volgens mij ook nog overdruk in het systeem wanneer de kleppen dicht gaan waardoor de cylindervulling helemaal slecht word. bij een lange dikke uitlaat bocht houd je die druk ook laag omdat die zicht kan verdelen en gelijdelijk de demper uit kan vloeien, wat vast ook weer minder herry geeft als hele sterke pulsen.
De genoemde diesel heeft ook nog eens met geluid niets te maken, want dat maakt die turbo diesel al bijna niet.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Yamaha revolutie
« Reactie #20 Gepost op: 26-10-2009, 13:29 »
bij een 4takt, en vooral bij grote een of 2 cylinders, word de cylinder met hetzelfde principe als een 2takt leeggezogen door de pulse die nog in de uitlaat hangt. vooral bij de 'snelle' 4 takten zit er nog wel wat overlap in de kleppen ook waardoor het 2takt principe helemaal 1op1 op gaat op dat moment.
 
bij een korte uitlaat die ook nog stil moet zijn, dus nouwe doorgang, houd je volgens mij ook nog overdruk in het systeem wanneer de kleppen dicht gaan waardoor de cylindervulling helemaal slecht word. bij een lange dikke uitlaat bocht houd je die druk ook laag omdat die zicht kan verdelen en gelijdelijk de demper uit kan vloeien, wat vast ook weer minder herry geeft als hele sterke pulsen.
De genoemde diesel heeft ook nog eens met geluid niets te maken, want dat maakt die turbo diesel al bijna niet.

Oh. leegzuigen. Daar heb ik nog nooit aan gedacht. Ik had bij 2t altijd het idee dat er juist een druk bij de uitlaat moest worden opgebouwd om te zorgen dat de benzine/luchtmengsel niet weer direct uit de uitlaat verdween.

Post Merge: 26-10-2009, 13:32
Bij de snelle viertakten zie je toch juist minder overlap? Dat is het idee toch van zo'n extreme nokkenas waardoor de kleppen sneller open en dicht kunnen? Met als gevolg meer slijtage omdat ze de slag die ze maken sneller verloopt?