Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid  (gelezen 3179 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Gepost op: 23-09-2009, 23:19 »
Mijn DRZ-400S met originele Mikuni 36mm stottert bij constante snelheid(boven 60 km/h) op rechte stukken weg. Als ik het gas dan open trek reageert ie goed, maar als ik dan weer op (een hogere) constante snelheid kom begint ie weer te stotteren.
 
Iemand een idee wat de oorzaak is?
 
Ik weet dat het niet de meest geweldige carburateur is die er standaard op zit, maar ook die moet toch af te stellen zijn. Vervangen voor een 39 mm FCR (die ik ook heb liggen) vind ik te makkelijk.
 
Met Dynojet naald en veer erin en standaard sproeierbezetting is het probleem veel minder, dan gebeurt het pas boven de 100 km/h.
 
Zit het in de veer van de vacuum-schuif? Krijgt de motor te weinig brandstof? Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.

Off-road heb ik geen problemen, aangezien die snelheden niet echt constant zijn. Maar komend weekend wil ik met de motor naar het zuiden rijden voor de AK rit en dan is het wel lekker als ie goed loopt op dat stuk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2009, 00:23 »
Misschien zijn de naald en naaldbuis versleten, waardoor bij constante snelheid de naald vibreert.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2009, 00:32 »
Zit wat in, maar met nieuwe Dynojet naald heb ik het ook. Dus kan het enkel de naaldsproeier zijn. En met een grotere sproeier wordt het probleem minder(lees: pas bij hogere snelheid gaat het fout), dat kan ik nog niet echt verklaren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2009, 08:33 »
Erik ik wil niet vervelend zijn maar..
 
Als je de oplossing al hebt liggen, waarom dan doorkloten met deze carb????  ???
 
Ik zou die carb vervangen en dan die andere eens helemaal uit elkaar halen, wie weet kom je wat tegen..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2009, 09:30 »
Zet de naald eens een streepje hoger? (clipje lager dus, of een fiber ringetje onder de clip)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #5 Gepost op: 24-09-2009, 09:39 »
Echt helemaal weg krijg je dit nooit. Het is nml een eencilinder en die staan niet bekend om hun balans en rustige loop... ;)
 
Het minst is het als er druk op het draaiende gedeelte staat bij accelereren of decelereren. Bij een constante snelheid gaat je blok een beetje twijfelen tussen die twee en dat ervaren wij allemaal als stotteren. Knijp je rem maar eens een beetje in en hou de boel op die constante snelheid. Je zult merken dat het dan veeeeeel minder is. Dat is de reden dat als je bij rijlessen stapvoets moet rijden, je dat met lichte remdruk en licht trekkende motor moet doen...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2009, 10:39 »
Ik sluit me aan bij @Steve , check de naaldbuis ( naaldgeleider )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2009, 11:14 »
Is de schakelaar van je zijstandaard al doorgelust?

Plak/druk die schakelaar eens in met ductape en kijk dan eens of dat verschil maakt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2009, 13:56 »
Ik sluit me aan bij @Steve , check de naaldbuis ( naaldgeleider )

 :stupid:  Benzine van tegenwoordig gomt er. Caramel kleurig en verstopt je leidingen waar de benzine door gaat. Misschien kan je het zien als je de benzineslang van je kraantje afhaalt en je kijkt in de kraanopening.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2009, 16:05 »
Als je een FCR hebt liggen lijkt het mij zonde van de tijd om de Mikuni af te stellen. (of je moet van plan zijn die te verkopen omdat je het geld hard nodig hebt)
Je DRZ wordt een veel leukere motor met de FCR.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2009, 18:48 »
Zit wat in, maar met nieuwe Dynojet naald heb ik het ook. Dus kan het enkel de naaldsproeier zijn. En met een grotere sproeier wordt het probleem minder(lees: pas bij hogere snelheid gaat het fout), dat kan ik nog niet echt verklaren.
ls je naald wisselt, maar de buis waar de naald in glijdt niet, los je maar de helft van het probleem op, lijkt me.

Echt helemaal weg krijg je dit nooit. Het is nml een eencilinder en die staan niet bekend om hun balans en rustige loop... ;)
 
Het minst is het als er druk op het draaiende gedeelte staat bij accelereren of decelereren. Bij een constante snelheid gaat je blok een beetje twijfelen tussen die twee en dat ervaren wij allemaal als stotteren. Knijp je rem maar eens een beetje in en hou de boel op die constante snelheid. Je zult merken dat het dan veeeeeel minder is. Dat is de reden dat als je bij rijlessen stapvoets moet rijden, je dat met lichte remdruk en licht trekkende motor moet doen...
Mijn eencilinder loopt de ele dag zonder horten of stoten, hoor.  Zeker met de originele carburateur moet een DRZS toch gewoon zonder continue te remmen lekker lopen??  ::)
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2009, 19:01 »
Juul verwijst waarschijnlijk naar KFR. Bert Duursma heeft daar toch van die Brisk bougies voor?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2009, 22:40 »
Zet de naald eens een streepje hoger? (clipje lager dus, of een fiber ringetje onder de clip)

 :stupid:

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #13 Gepost op: 25-09-2009, 13:10 »
Lijkt me vrij logisch, hoort ook een beetje bij het finetunen van een dynojetkit.

(ik had hetzelfde bij mijn DR650SE)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: DRZ houdt in/stottert bij constante snelheid
« Reactie #14 Gepost op: 25-09-2009, 20:07 »
Bedankt voor de massale reacties op mijn topic. Laatste keer dat ik de Dynojet kit erin had liep ie geweldig, stotteren(lees extreem inhouden gedurende seconde en dan dot gas gedurende seconde) gebeurde boven 100 kmh en was gering. Denk dat ik die er nu weer in zet voor de hart van brabantrit van morgen. Tevens zal ik de naaldsproeier bekijken op slijtage.
 
Gasnaald stond al op hoogste stand en grotere sproeier ook geprobeerd.
Begrenzing op standaard heeft vorige eigenaar er al af gerost evenals grotere gaten in luchtfilter.
 
Ik ga nu voor Dynojetnaald en clipje op standaard naaldhoogte(volgens dynojet handleiding). Daarnaast de originele 142,5 sproeier in plaats van de kleine dynojet sproeiers. Mengselschroef 2 slagen uit.
 
Net stuk over maisland gejaagd en continue los van voren. Power zat, maar wil ook een klein beetje comfort op de 100 km naar het zuiden. Toen de Dynojet erin zat wist ik niet wat me overkwam, dus lijkt me nu een zeer geschikte snelle oplossing.
 
Ik was eigenwijs en dacht dat origineel afstelspul het net zo best zou kunnen, maar viel behoorlijk tegen. Blijf wel van mening dat FCR overbodige luxe is als de motor weer net zo loopt als toen. En vind dat de motor met goed afgestelde onderdelen gewoon goed moet lopen.
 
Laat wel ffe weten wat het wordt. Heb nu dus nog ffe werk. Waarschijnlijk gaat de FCR in de verkoop.

Edit:

Zojuist Dynojetkit erin geknald. Naaldsproeier gecontroleerd, maar niks aan te zien. Denk ook niet dat daar wat aan te zien zou kunnen zijn, aangezien boven de naaldsproeier een stalen naald geleider zit die de klappen op zou moeten nemen. Daarnaast denk ik dat ze te hard zijn om in te slijten.

Denk zelf dat het in het brandstof mengsel zit. Boven de 95 km/h houdt ie nu een beetje in. Daarnaast heeft de gasschuif aanzienlijke speling in het huis. Heb geen idee hoeveel het mag zijn. Is misschien wel 1 mm, iemand de 36mm Mikuni en heeft die ook zoveel speling?