Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Supertenere 2010  (gelezen 27737 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Supertenere 2010
« Reactie #105 Gepost op: 24-02-2010, 22:40 »
 
Typeliquid-cooled, 4-stroke, DOHC, Forward-inclined parallel 2-cylinder, 4-valve, fuel injected, twin spark engine
Cilinderinhoud1199 cc
Boring x slag98 x 79.5 mm
Compressieverhouding11.0 : 1
Max. vermogen80.9kW (110PS) @7,250rpm
Max. koppel114.1 Nm(11.6kgf+m) @6,000 rpm
SmeersysteemDry sump, oil tank in crankcase
BrandstofsysteemFuel injection
Type koppelingWet, multiple-disc coil spring
OntstekingsysteemTwin spark
StartsysteemElectric
VersnellingsbakConstant mesh, 6-speed
EindoverbrengingShaft
Tankinhoud23 L
Inhoud oliecarter4.2 L

Jammer van het 19" voorwiel.
Maaar ben benieuwd hoe ie er in het echt uit ziet ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: Supertenere 2010
« Reactie #106 Gepost op: 25-02-2010, 01:02 »
261 kg nat gewicht om precies te zijn 8)

Zie http://www.super-tenere.com/

Alle specs staan erin, behalve vermogen en moment (zal morgen wel komen). Wordt vooral een concurrent voor de GS etc (Honda moet nu wel met een serieus antwoord voor de Varadero komen). Als ik naar bv gewicht en veerweg kijk niet direct een concurrent voor de KTM 990 adv (maar nu ben ik wat dat betreft ook niet echt objectief natuurlijk ;-)

Ik vind het wel een gave motor (behalve de koplamp dan ...).

groeten,

jos

Tsja,inderdaad geen KTM Adventure concurrent zo te zien; maar zo'n cardanconstructie weegt wel al gauw 20 kilo.
 
Ik vind de Tenere 660 ook al zo verdomde zwaar met droog 185 kilo voor een 50 pk 1 pitter !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Supertenere 2010
« Reactie #107 Gepost op: 25-02-2010, 01:46 »
261 kilo  :-X wat een onozel ding zeg...  ding ziet er ook totaal niet offroad waardig uit beetje flater als ik het zo zie. Is gewoon een TDM met cardan en iets meer pk en wat offroad achtig plastic..






Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Supertenere 2010
« Reactie #108 Gepost op: 25-02-2010, 06:31 »
apart ding. Beetje jammer dat ie niet symetrisch is aan de voorkant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Supertenere 2010
« Reactie #109 Gepost op: 25-02-2010, 07:36 »
ik hoopte op een concurrent voor de KTM, tis dus een concurrent voor de BMW geworden  :(

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Supertenere 2010
« Reactie #110 Gepost op: 25-02-2010, 08:02 »
Als reisfiets is het natuurlijk een hele mooie concurrent. Als offroader moeten we hem hier gewoon niet bekijken, iedereen stapt al over van de allroads naar een WR-retje, Husa, RMZ en weet ik veel wat nog meer, dus ik denk niet dat een offroad-discussie echt to the point is..... Op vakantie kan je met bepakking gewoon de gravelpaden pakken hoor ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Supertenere 2010
« Reactie #111 Gepost op: 25-02-2010, 13:23 »
 :stupid:
Het is hier toch allroadmaniacs, niet offroadmaniacs  8)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Supertenere 2010
« Reactie #112 Gepost op: 25-02-2010, 13:35 »
:stupid:
Het is hier toch allroadmaniacs, niet offroadmaniacs  8)

Shit... ik dacht Rallymaniacs....  ;D ;D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Supertenere 2010
« Reactie #113 Gepost op: 25-02-2010, 14:25 »
Als je het marketing verhaal van Yamaha leest en ziet gaat het toch vooral over offroad rijden, avontuur, woestijnen enz. Is gewoon weer een lomp zwaar hok..... Waarom kan zo'n ding niet gewoon onder de 200 kilo blijven? Kies ik liever weer voor een XT600 Tenere van 20 jaar terug waar ik menig woestijnritje mee gemaakt heb.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: Supertenere 2010
« Reactie #114 Gepost op: 25-02-2010, 14:43 »
Blijft altijd een "gewichtig" iets. Wat is acceptabel om het terrein in te duiken? De oude 600 Teneré weegt 16 kilo minder dan de nieuwe bijvoorbeeld.(met bijna hetzelfde vermogen  ???  )
 
I.p.v. lichter word alles zwaarder.  :-[
 
Een VW Golf 1 weegt bijna de helft van een Golf 6 geloof ik...

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Supertenere 2010
« Reactie #115 Gepost op: 25-02-2010, 14:47 »
Blijft altijd een "gewichtig" iets. Wat is acceptabel om het terrein in te duiken? De oude 600 Teneré weegt 16 kilo minder dan de nieuwe bijvoorbeeld.(met bijna hetzelfde vermogen  ???  )
 
I.p.v. lichter word alles zwaarder.  :-[
 
Een VW Golf 1 weegt bijna de helft van een Golf 6 geloof ik...
Nah, de oude 660 tenere weegt zwaarder dan de nieuwe.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: Supertenere 2010
« Reactie #116 Gepost op: 25-02-2010, 14:52 »
Een "Allroad' als de Tiger 1050 weegt 199 kilo droog, de nieuwe Ducati 1200 weegt 192 droog en de Superteneré 223 kilo, terwijl de Tiger en de Duuc eigenlijk geen terreinaspiraties hebben. ???
 
In het terrein weegt elke kilo dubbel heren van Yamaha !
En dat voor 17.000 euro's.
 
Ik snap het niet meer... ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Supertenere 2010
« Reactie #117 Gepost op: 25-02-2010, 14:54 »
Blijft altijd een "gewichtig" iets. Wat is acceptabel om het terrein in te duiken? De oude 600 Teneré weegt 16 kilo minder dan de nieuwe bijvoorbeeld.(met bijna hetzelfde vermogen  ???  )
 
I.p.v. lichter word alles zwaarder.  :-[
 
Een VW Golf 1 weegt bijna de helft van een Golf 6 geloof ik...

grootste 'probleem' is ook het milieu: alle fratsen die ze uit moeten halen om aan de milieu-eisen te voldoen kosten ook gewicht (cat. / AIS / EXUP / etc. )

sloop je die dingen weg dan scheelt dat ook al erg veel :P
 
ze zeggen bij Yamaha dat het subframe van de 1200 verstevigt is om zware bagage over ruw terrein te kunnen vervoeren en om niet te verbuigen bij crashes met volle bepakking. dat kost natuurlijk ook wel wat kilo's, maar dat heb ik dan liever dan een verbogen of gebroken subframe  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: Supertenere 2010
« Reactie #118 Gepost op: 25-02-2010, 15:01 »
Nah, de oude 660 tenere weegt zwaarder dan de nieuwe.

Ik had het eigenlijk over de 600 !
 
Maar ook de oude XTZ 660 woog 168kg droog en de nieuwe 183kg  ;) 
 
Zoals ik al zei; het blijft een gewichtig iets...
 
 
Post Merge: [time]do 25 feb 2010 15:04:41 GMT-1[/time][/color][/size]

grootste 'probleem' is ook het milieu: alle fratsen die ze uit moeten halen om aan de milieu-eisen te voldoen kosten ook gewicht (cat. / AIS / EXUP / etc. )

sloop je die dingen weg dan scheelt dat ook al erg veel :P
 
ze zeggen bij Yamaha dat het subframe van de 1200 verstevigt is om zware bagage over ruw terrein te kunnen vervoeren en om niet te verbuigen bij crashes met volle bepakking. dat kost natuurlijk ook wel wat kilo's, maar dat heb ik dan liever dan een verbogen of gebroken subframe  :D

Tuurlijk heeft het een reden maar waarom kunnen KTM, Ducati en Triumph dan wel 25 a 30 kilo lichter zijn met hun All-Roads ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Supertenere 2010
« Reactie #119 Gepost op: 25-02-2010, 15:04 »
Misschien is het wel helemaal niet bedoeld als off/allroad? Het ruikt naar de Tenere, maar hoeveel mensen nemen b.v. een 1200GS daadwerkelijk mee het terrein in? Als het er maar stoer uitziet is het voor 98% van de kopers genoeg. Dat er nou toevallig hier een stelletje (98%) rondhangen die er wel mee offroad willen.... Overigens, een vriend van mij is heel behoorlijk IJsland rondgekomen met een Varadero. En dat is ook niet bepaald de lichtste. Het is in ieder geval lekker comfortabel op de snelweg er naartoe! Het had wat mij betreft vwb het uiterlijk wel iets spannender gekund, meer in de richting van de 660 Tenere.