Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Twee en vier wielige voertuigen op één route  (gelezen 612 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Twee en vier wielige voertuigen op één route
« Gepost op: 02-10-2009, 10:01 »
Even een (gezonde) discussie creëren:

Afgelopen jaar is de OER verreden met twee vierwiel voertuigen tussen de motoren verreden. Voor komend jaar zie al zo veel animo om met meer vierwiel gevallen te rijden dat ik mij eigenlijk afvraag hoe de motorrijders het afgelopen jaar hebben ervaren. Rijden de brede voertuigen in de weg? Kunnen ze het zelfde tempo aanhouden als de motoren? Wat als er veel meer van dat soort voertuigen mee gaan rijden? En de quad-rijders? Hebben die last van de motorrijders??

Hoe gaat dat in Nederland met de offroad ritjes? Rijden daar ook diverse voertuigen door elkaar?

En vooral: Zijn er motorrijders die nu hun bedenkingen hebben bij een eventuele inschrijving voor de OER?

Let op: Het is zeker niet de bedoeling dat dit over komt als flame richting de Quad-rijders of de OER, ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Twee en vier wielige voertuigen op één route
« Reactie #1 Gepost op: 02-10-2009, 10:10 »
Bij de Tuareg 2 1/2 jaar terug vond ik het vervelend. Ze zijn op paden moeilijk verantwoord in te halen door de enorme hoeveelheid stof en de hoge snelheid die ze rijden. Dat zal bij de OER geen probleem zijn. Afgelopen jaar waren er geen quads meer bij de Tuareg.
Auto's maken ook veel stof maar rijden doorgaans veel minder snel zodat je bij inhalen niet zo heel  lang in dikke stof rijdt. Ook gaan ze nog wel is voor je opzij.
 
In NL mogen bij sommige offroad (motor) ritjes ook quads meerijden. Voordeel is dan dat de sporen (met name de walletjes in de bochten) weer vlak gereden worden door de quads. Smalle stukken is dan een omleiding voor quads. (als die dan toch door rijden staan ze vast en kan niemand er meer langs, maar dat heb je met motorrijders ook wel eens)
 
Andersom ken ik geen quad ritjes waar motorrijders ook welkom zijn.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Twee en vier wielige voertuigen op één route
« Reactie #2 Gepost op: 02-10-2009, 10:14 »
In de OER waren het er 3 totaal (als je die van onze camara-vriend mee telt)

Op de berg-special heb ik er wel eentje voor me gehad, en het was daar wel redelijk smal om in te halen. Maar dan kwam er weer een stukje waar (ik in ieder geval) met de motor geen snelheid kon houden, en de quad er wel snel doorheen ging.

Denk dus dat er stukken zullen zijn dat de motoren last hebben van de quads, en andersom. Maar veel ligt ook aan de kwaliteiten van de rijders (zowel motor als quad).

Denk dat met name op specials hier rekening mee gehouden zou moeten worden. Specials gaan op snelheid, en hoewel we amateurs zijn krijg je achteraf altijd discussie dat je opgehouden werd door een quad (of andersom). Maar de quads ondeling kunnen elkaar natuurlijk ook flink in de weg zitten omdat de paden niet altijd breed genoeg zullen zijn om onderlinge inhaalacties mogelijk te maken.....

Al met al een leuke discussie.

Vanuit mijn  bescheiden mening zijn rally's als de OER gezelschaps-amateur rally's, en daar zou het niet uit moeten maken.
En bij 'le Dakar' rijden ze ook met motoren, quads, auto's en zelfs vrachtwagens over hetzelfde parcours.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Twee en vier wielige voertuigen op één route
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2009, 10:14 »
Zolang er dit jaar geen single tracks zijn  ;D :D

Vraag me af of de buggy niet wat te zwaar is, als het nat is (grote kans) dan kunnen de klimmetjes in de bossen flink glad zijn... Daarnaast zag ik aardig wat diepere sporen waarvan ik me afvraag of dat wel te doen is met een buggy. Is het een 4x4? V8??  :D ;)

Ik vond de Quads (2x4 + 4x4) grandioos om te zien en had er geen enkele last van.

(ps. Ik herinner me nog een slagboom met afgrondje waar de 4x4 quad net langs kon, als je met een buggy gaat neem dan svp een betonschaar mee)....
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Twee en vier wielige voertuigen op één route
« Reactie #4 Gepost op: 02-10-2009, 10:32 »
Ook tijdens de Raid de l'amtitie reden zowel quads als auto's grotendeels over de zelfde route. Ja, soms heb je last van ze. Maar de auto's maakte over het algemeen netjes plaats als er een snellere motorrijder achter ze zat en andersom (maar dat kwam niet vaak voor). Maar dit kan niet overal, in het ergste geval heb ik een keer 10 minuten achter een auto moeten hangen. Dit op een rijdag met meerdere rijuren is dat nogal verwaarloosbaar. Ook van de quads hadden we eigenlijk weinig last. Ze rijden gemiddeld gezien de zelfde snelheid dus je komt ze niet vaak tegen. In sommige situaties was je sneller als de quads, in sommige situaties waren de quads sneller. Zolang iedereen maar netjes achter zich kijkt of er een sneller iemand achter zich zit hoeft het allemaal geen probleem te zijn. Ik doe dit ook met motorrijders, als er een snellere achter me zit maak ik duidelijk wat ruime en ga wat rustiger rijden.
 
Edit: Punt is natuurlijk wel dat het geen snelheidsrally is, maar een klassement op basis van navigatie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 204
Re: Twee en vier wielige voertuigen op één route
« Reactie #5 Gepost op: 02-10-2009, 16:10 »
Tijdens de OER heb ik geen last gehad van de aanwezig quads. Op sommige stukken waren ze zelfs een stuk sneller dan de tweewielers (gladde modderstukken). Dat de twee quads bestuurt werden door personen die normaal ook goed uit de voeten kunnen op twee wielen scheelt denk ik ook wel. Zolang er geen grote aantallen van die vierwielers mee doen denk ik niet dat het een probleem is.
Tijdens de Peelrandrit doen ook quads mee, een hele boel zelfs. Daar is niet iedereen gelukkig mee het gaat nog redelijk goed samen. Op de smalle paadjes moet je je op twee wielen wel eens inhouden maar het is een zaak van geven en nemen.

Post Merge: 02-10-2009, 16:10
Honda XR400 - KTM LC4 Adventure - Honda Dominator - Honda Africa Twin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1385
Re: Twee en vier wielige voertuigen op één route
« Reactie #6 Gepost op: 03-10-2009, 13:13 »
Tijdens de rally van Croatië en de Raid de L'Amitié reden er quads mee, bij de Raid ook auto's.
De auto's startten bij de Raid ná de motoren dus daar had je meestal niet zoveel last van en die reden geen single tracks.
De Quads daarentegen reden dezelfde route als de motoren.
 
Ik vind het zelf behoorlijk vervelend als ik achter een quad zit die langzamer rijdt dan ik en ik er niet langs kan.
Quads (en auto's) werpen een stuk meer stof en stenen op dan motoren, daardoor moet je voor je veiligheid eigenlijk wat meer afstand bewaren. Daardoor lukt het vaak niet om er voorbij te gaan als de situatie dat wél toelaat.. Je moet dan immers eerts die afstand weer overbruggen en tegen die tijd is de situatie weer anders en zit je er nóg achter.
Ik heb mezelf er tijdens de Raid twee keer op betrapt dat ik daardoor meer risico ging nemen door er 'off-piste' langs te gaan.
 
Het is wat dat betreft ook voor een motorrijder niet fijn als je op een zwaar stuk aan het ploeteren bent en er zit een auto achter je te drukken omdat die alleen maar zijn rechtervoet in hoeft te trappen..
(hetgeen overigens ook geldt voor die quadrijder waar die motor achter zit..)
 
Daarom denk ik dat je waar mogelijk de route moet splitsen maar dat is voor de orga natuurlijk véél meer werk..
Maar das mijn mening.
Atic#1007,  TCN#397