Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verlichting Cr250  (gelezen 2169 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Verlichting Cr250
« Gepost op: 06-10-2009, 18:44 »
Ik heb sins twee maanden een Cr250, met uiteraard een kenteken.
Nu viel mij op dat de verlichting niet constant brand zoals dat bij mijn bmw.
Op de honda zit wel een lichtspoel maar geen accu.
Als ik nu dus hogere toeren draai brand de lamp ook feller, en bij minder toeren dan bijna niet. Is dit misschien te verhelpen zodat ze wel constant branden, dit is wel fijn nu het al zo vroeg donker word.
Alvast bedankt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2009, 19:26 »
Dan moet je er een accu tussen ploffen met gelijkrichter en evt een spanningsregelaar.
Nu is het meer zoals de oude bromfiets.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2009, 19:26 »
Voor een accu en 12V gelijk moet je een hoop ombouwen en uitgeven.

Volgens mij zijn dit soort dingen handig (zijn ook minder dure van)

http://www.bikeradar.com/news/article/first-look-nuke-proof-reactor-light-23250
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2009, 20:26 »
Is dit dan niet met iets kleins op te vangen, ik dacht als er een lichtspoel inzat dat de lamp dan ook constant zou branden maar dit is blijkbaar niet zo.
Hoe zit het dan met bijv. een ktm of een xt
 

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2009, 20:31 »
Is dit dan niet met iets kleins op te vangen, ik dacht als er een lichtspoel inzat dat de lamp dan ook constant zou branden maar dit is blijkbaar niet zo.
Hoe zit het dan met bijv. een ktm of een xt
 

De lichtspoel zit in je blok. Het werkt als een dynamo met de krukas. Net als je sneller fietst krijg je bij meer gas een feller licht.

Het is ook nog wisselstroom. Wil je dit omzetten moet je een gelijkrichter hebben die er een semi-continu stroom van maakt en die stroom moet je reguleren met een spanningsregelaar, zodat als je teveel gas geeft je je niet teveel spanning op je accu zet.

De lichtspoel is dus de dynamo.

Een XT heeft bovenstaande electrische dingen en kan dus aangesloten worden op een accu. Een yamaha TT heeft dat niet. Meer gas is meer licht.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2009, 20:35 »
Ik neem aan dat de koplamp toch gelijkspanning gebruikt en geen wisselstroom. Dus dit zou dan betekenen dat de spanning wel weer gelijk is voordat het naar de lamp gaat. Misschien een groter wattage gebruiken kan dit ook schelen?
 

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2009, 20:40 »
Ik neem aan dat de koplamp toch gelijkspanning gebruikt en geen wisselstroom. Dus dit zou dan betekenen dat de spanning wel weer gelijk is voordat het naar de lamp gaat. Misschien een groter wattage gebruiken kan dit ook schelen?
 

Waarom neem je dat aan?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2009, 20:43 »
een halogeenlampje brand toch niet met wisselstroom?
 

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2009, 20:49 »
Jawel hoor. Mijn 620 doet het ook zo, wisselstroom rechtstreeks uit het blok, voor halogeen (24V, want 12V blaast-ie op) en achter een led rem/achterlicht.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #9 Gepost op: 06-10-2009, 20:53 »
Dat is dan nieuw voor mij, ik had altijd gedacht dat je gelijkstroom nodig had voor de verlichting.
Maar als ik het zo bekijk word het nog wel een karwijtje om de verlichten constant te laten werken.
 

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #10 Gepost op: 06-10-2009, 20:55 »
Dat is dan nieuw voor mij, ik had altijd gedacht dat je gelijkstroom nodig had voor de verlichting.
Maar als ik het zo bekijk word het nog wel een karwijtje om de verlichten constant te laten werken.
 

In je huis werkt alles ook op wisselstroom, ook je lampen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #11 Gepost op: 06-10-2009, 21:02 »
Ik zal van de week alles is even open schroeven en kijken hoeveel ruimte ik overal heb.
Misschien dat ik dan tot een conclusie kan komen wat ik er mee ga doen.
Anders word het alleen overdag rijden, maar in het donker heeft ook wel wat op de zandwegen.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #12 Gepost op: 06-10-2009, 21:25 »
Je kan natuurlijk ook gewoon een los 12V accu tje ergens inbouwen dat je af en toe thuis oplaadt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #13 Gepost op: 07-10-2009, 20:08 »
Met een accu heb je alleen maar voor een korte tijd verlichting, maar dit moet eigenlijk wel genoeg zijn om thuis te komen als het donker word/is.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: Verlichting Cr250
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2009, 11:48 »
Je kunt toch een gelijkrichter inbouwen?
Dan werkt het ook zoals het moet :)

edit: zoiets: http://link.marktplaats.nl/275409631