Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: bescherming waterpomp Tenere (08)  (gelezen 1268 keer)

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
bescherming waterpomp Tenere (08)
« Gepost op: 06-11-2009, 10:01 »
Zeer gewaardeerde 2wielers, mensen van het edelste soort. Ik zit met een dilemma en hoop dat jullie daar even een eind aan maken. Ik heb een 2008 tenere gekocht. De waterpomp steekt daar toch een beetje "lullig" uit. Kortom: kwetsbaar.
 
Nu heb je Touratech keienvangers in smal en breed, je hebt rollbars en je hebt combinaties daarvan. Toch blijf ik het "te open" en daarmee te kwetsbaar vinden.
 
Zijn mijn zorgen ongegrond (wellicht helpen de grijze plastic stukken wat) of is er een alternatieve bescherming ?
 
Ik zal de vraag eens anders stellen: ik rij regelmatig door het bos en zal op den duur meedoen aan de Oost Europa Rally. Wat is dan de beste bescherming ?
 
IK HEB DE AFBEELDING VERWIJDERD:
DE SITE WWW.MARTINHAMMEGA.COM IS GEHACKT.

HOOG TROJAN OF VIRUS RISICO.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2009, 10:06 »
http://off-the-road.de/xt660_tenere_ersatzteile_parts.html

Helemaal onderaan de site.

Post Merge: 06-11-2009, 10:07
Ik wou op je site klikken, maar toen stond er dit:

"De website op www.martinhammega.com is gerapporteerd als een aanvalsite en is geblokkeerd op basis van uw beveiligingsinstellingen."

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2009, 10:25 »
Heb je al eens gekeken naar de originele Yamaha accessoires? Die valbeugel beschermt heel mooi de waterpomp. Ik heb hem zelf ook  ;D

En ik denk dat te zijner tijd de aluminum carterbeschermer er ook wel op komt.

Post Merge: 06-11-2009, 10:33
Plaatje.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2009, 12:55 »
Dit had de vorige eigenaar met die van mij gedaan voor zover je er iets aan hebt....
Dik stuk traanplaat, geen beauty, maar ik heb het er in ieder geval lekker op laten zitten  ;)
 

 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2009, 15:38 »
Gezien ik de standaard valbescherming van de Ténéré op zich voldoende vind, heb ik toch nog voor de OTR waterpompbescherming gekozen.
Zie ook:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/12974108#12974108
Onderste foto is die van mij.
Ook heb ik de radiator beschermt met een metalen radiator bescherming van Metal Mule.
https://metalmule.com/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,318/category_id,91/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/
Dat vind ik belangrijker dan een metalen bescherming onderaan. Ik ben toch niet van plan ermee over grote rotsblokken te schuiven...
Wel wil ik niet stilstaan door een lekgeslagen radiator...
Een andere optie hiervoor is natuurlijk altijd als eerste te rijden... ::)
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2009, 20:17 »
Ik blijf die waterpomp bescherming twijfelachtig vinden. Volgens mij ruk je de schroeven er zo uit bij een ontmoeting met een rots. Dan is een stevige carterplaat denk ik de betere oplossing. Nu is het wel zo dat er bij een val in Nederland maar weinig gebeurt, het motorblok raakt de grond niet of je moet heel ongelukkig op een boomstronk vallen en rotsblokken hebben we hier niet.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2009, 21:28 »
Als je bijvoorbeeld met een 4x4 door ruig (rots/sporen) terrein gaat moet je rekening houden met de plaats van je differentieelhuis, naast het midden, en zo sturen dat je die ongemoeid laat. Als je met 40km/u op de motor een stuk rots of zo pakt, dan drukt alles wat ervoor zit gebouwd zo je blok in.
 
Ik denk dat je in de eerste plaats ten allen tijde moet beseffen dat dat blok van je daar op die plaats hangt en zorgen dat je die plek ongemoeid laat.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2009, 22:57 »
ik heb nog wel een grote carterplaat leggen van de xt660r die ook de waterpomp beschermd
met een beetje freubelen moet die ook passen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #8 Gepost op: 07-11-2009, 09:04 »
Als je bijvoorbeeld met een 4x4 door ruig (rots/sporen) terrein gaat moet je rekening houden met de plaats van je differentieelhuis, naast het midden, en zo sturen dat je die ongemoeid laat. Als je met 40km/u op de motor een stuk rots of zo pakt, dan drukt alles wat ervoor zit gebouwd zo je blok in.
 
Ik denk dat je in de eerste plaats ten allen tijde moet beseffen dat dat blok van je daar op die plaats hangt en zorgen dat je die plek ongemoeid laat.
Dus jij kan plannen waar je je motor neerlegd ;D .
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #9 Gepost op: 08-11-2009, 21:24 »
Nee oke je hebt gelijk. Een variabele blijft hoe dan ook altijd.
Avonturier!

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 7
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #10 Gepost op: 12-11-2009, 02:50 »
ik heb zowel de waterpompbescherming als de dikke 4mm carterbeschermings plaat van OTR geplaatst op mijn Tenere,gaat perfect samen.Was onlangs nog in Marokko en een BMW X challenge rijder heeft door gewoon traag op een losliggende platte steen te rijden ,een vinger dik gat in de carter gereden! Einde rit!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #11 Gepost op: 12-11-2009, 08:12 »
Hadden jullie geen kneedbaar metaal mee dan?
Zou niet het einde van je rit mogen betekenen.....
Ik heb het ook al eens gehad met mijn DRZ, maar dan aan de zijkant van de dynamodeksel, sindsdien casesavers... En met mijn Xchallenge vorig jaar een keer onderuit gegaan met de ijzel, schakelpook door het koppelingsdeksel ondanks de grote carterplaat, daar moet ik nog casesavers voor verzinnen... Maar beide met kneedbaar metaal binnen een paar uurtjes weer dicht...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #12 Gepost op: 11-05-2010, 14:51 »
Ik heb pas een Tenere gekocht en was ook op zoek naar bescherming van de waterpomp.
Kunnen jullie me de link waar ik de "OTR" bescherming kan vinden sturen?
Bij de gewone accessoires van Yamaha niet te vinden. (of weet ik deze niet te vinden)
Alvast bedankt, Nico

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: bescherming waterpomp Tenere (08)
« Reactie #13 Gepost op: 11-05-2010, 15:26 »
Ik heb pas een Tenere gekocht en was ook op zoek naar bescherming van de waterpomp.
Kunnen jullie me de link waar ik de "OTR" bescherming kan vinden sturen?
Bij de gewone accessoires van Yamaha niet te vinden. (of weet ik deze niet te vinden)
Alvast bedankt, Nico

http://www.off-the-road.de