S of E maakt niet zo veel uit qua interval, wel het feit dat je off-road rijdt. Graag iedere 1.000 km oliewissel en hij is je een levenlang dankbaar.
Qua vering en frame is de WR250R natuurlijk veel moderner. De WR is ook handelbaarder. Hij lijkt de helft lichter als je de achterpartij op moet tillen.
Rallyrijden in het buitenland (Afrika?). Dan is de radiateur toch wel klein bemeten; je hebt er maar 1 ipv 2, maar gelukkig ook een ventilatortje.
Indien je wat kortere benen hebt dan is de Yamaha een aanrader; die is standaard af fabriek te verlagen zonder extra onderdelen.
Daar staat tegenover dat de prijs van onderdelen van de DRZ laag is en in overvloed verkrijgbaar. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is op eBay of Marktplaats te koop. Bij de Yammie is dat anders, aangezien het een veel jongere motor is.
Ik wens je veel wijsheid
Topictitel zegt het al. Na nu toch diverse motoren geprobeerd te hebben zoek ik een onderhoudsvriendelijke motor; die ik zo nu en dan eens uit de schuur kan trekken voor een rondje door de omgeving, (Utrecht; dus vooral verhard) maar die ook geschikt is voor een Enduro of eventueel een rallye. Het toverwoord hier is onderhoudsvrij. Ik lever op een 450 motor graag 10 pk in voor een onderhoudsinterval van 5000 km. Startmotor is essentieel.
In aanmerking lijken te komen:
- Suzuki dr-z 400 (is zo'n E type ook onderhoudsvrij, of moet je de S hebben)
- Yamaha WR (ik weet hier eigenlijk niets van; maar bijvoorbeeld de 250R lijkt wel aan de omschrijving te voldoen)
Iemand nog meer suggesties?