Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dresden -Breslau rally  (gelezen 10587 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #60 Gepost op: 30-06-2010, 21:07 »
Zo, de woensdageditie zit er ook weer op voor Jeroen. Gisteren is hij geëindigd op de 20ste plaats. Het gaat dus eigenlijk heel goed en de mannen waren in hun nopjes gisterenavond.   Vannacht echter was het een drama voor Jeroen. Naast zijn tent stond een Poolse equipe en die besloten dat het tijd was om in twee van hun auto’s de voorassen (oid) te vervangen. Dat betekende dat hij geen oog dicht kon doen. Hij werd gek van de slijptollen, de boormachines, hakapparaten maar vooral twee enorme generatoren die de hele nacht zo’n beetje in zijn tentje hebben staan draaien. Arme Van Daele, hij stond vanmorgen gebroken op en zag behoorlijk op tegen de dag van vandaag. Gelukkig kreeg hij net een biertje van Gerard (haha, teken aan de wand) toen hij belde dus hij is wel heel aangekomen.   Vanmorgen was het bij de start een organisatorische janboel. Jeroen startte vrij vooraan maar toen de eerste groepen weg waren, kwamen ze er achter dat het niet de goede startplek voor de proef was en het roadbook daar niet op aansloot….. zucht. De hele bende is teruggehaald naar de goede startplek en daar konden ze dan, een uur later inmiddels, opnieuw weg. Niet echt lekker voor je concentratie. Gelukkig was het geen lange etappe vandaag anders ben je hier natuurlijk goed ziek van. Er klinkt in het bivak toch steeds meer gemopper over de orga want het loopt allemaal niet van een leien dakje. Elke ochtend als iedereen zijn roadbook allang heeft ingedraaid komen er nog weer wijzigingen, er staan fouten in het roadbook en dan nu die verkeerde startplek. Niet echt professioneel dus.   Deze dwaze start was het begin van een proef van ongeveer 85 km. Deels over hetzelfde militaire terrein van gisteren want dat is nl. zo gigagroot dat dat makkelijk kan. Verder voerde de proef hem al puzzelrittend door heidevelden en grote wouden. Ergens in de proef kreeg je een nieuw punt waar je naar toe moest navigeren, ongeveer 6-7 km verderop. Dit doen ze wel vaker om te voorkomen dat mensen achter anderen aan blijven rijden. Hij was toch minder geconcentreerd door de vermoeidheid en is er vandaag twee keer afgekukeld. Eén keer een zacht rolletje maar de tweede keer toch een flinke stuiter gemaakt. Hij reed langs een harde rand in de ondergrond die hij niet goed kon zien door al het stof (geen dikke prut te zien trouwens tot nu toe) en knalde er lelijk af. Gelukkig wel goed afgelopen. ::)    Na een verbindingsroute van ongeveer 70km was er een tweede proef. Dit was een hele mooie, makkelijke proef door bos, moerasjes en met een paar doorwadingen. Het water stond daar echter niet hoog dus iedereen kachelde er met een lekker vaartje doorheen. Nog geen natte nek gehaald Jac.....Gelukkig maar dat het niet zo’n zware proef was want Jeroen had inmiddels wel een knallende koppijn. Hij is na afloop een uurtje gaan liggen en dat heeft enorm geholpen want hij was daarna weer helemaal boven Jan uh Jeroen.   Morgen is de zogenaamde Hannibal-etappe, een monstertocht van 550 km waarin 3 of 4 proeven zitten. De mannen schatten in dat ze zo’n 13/14 uur onderweg zullen zijn. Tsss, Dakar-taferelen verwacht ik, want ik geloof dat ze tot ver in de vrijdagochtend mogen finishen. De mannen hebben het nog heel druk vanavond om alles te regelen. Motor spic en span, tanken, roadbookbespreking en een briefing. Maar nu eerst een fijne Poolse bbq met de obligate koolsalade en een lekker biertje. Hopelijk spreek ik hem nog een beetje op tijd morgen en anders wordt het vrijdag voor een nieuwe update. Tot dan! Jaqueline ;)

Post Merge: 30-06-2010, 21:16
Oh ja, de dorpsderby bijna vergeten. Zoals ik al zei, moest Gerard bier halen en dat is een veeg teken. Hij was er zo op gebrand om Jeroen vanaag in te halen maar gezien het bier is dat dus niet gelukt. Hij startte een paar miuten later dan Jeroen en haalde uiteindelijk weer 1.20 minuten in op hem maar bij de finisch bleek: cp-tje gemist. Hoppa weer twee uur straftijd. Wordt wel lastig voor hem.... Nee hoor, ik ben echt niet partijdig haha... Wel handig dat ze met hun speciale armband direct bij aankomst langs een kastje kunnen strijken en zien hoe ze gereden hebben. Das nou wel weer ok....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #61 Gepost op: 30-06-2010, 22:43 »
Jaqueline, geweldig bedankt voor de pracht verslagen, super mooi om te lezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #62 Gepost op: 01-07-2010, 14:02 »

Jaqueline, geweldig bedankt voor de pracht verslagen, super mooi om te lezen.

yep.
en zo zonder de moerassen zou je zo zin krijgen om ook mee te doen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #63 Gepost op: 02-07-2010, 15:10 »
haha wacht maar op het dramatische moerasverhaal van Jeroen van donderdag. Verslag komt vanavond.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #64 Gepost op: 02-07-2010, 16:10 »
...vol spanning ...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #65 Gepost op: 02-07-2010, 22:13 »
Het heeft even geduurd maar hier dan toch het verslag van donderdag. Heb je even? Donderdag was de monsteretappe, de zogenaamde Hannibal-etappe. Een reuzentocht van meer dan 500 km. Zoals al gezegd mochten de rijders tot ver in de volgende ochtend finishen en dat riekte natuurlijk naar overnachtingen in het bos, half verdwaalde motorrijders en meer rallynarigheid. Gelukkig was dat niet het geval. De mannen hebben wel geluk dat het grootste deel van de rally hartstikke droog is. Had natuurlijk veel slechter gekund. Maar goed. Het verhaal. Toen Jeroen gisterenavond belde stond hij in de eettent want hij moest bier kopen. Wat?? Jeroen bier kopen????? Wat is er gebeurd was mijn eerste gedachte. Het bleek dat Gerard het inderdaad veel beter had gedaan woensdag want ergens zijn er twee uur straftijd verdwenen. Hij was dus 13de  en Jeroen 17de dus ere wie ere toekomt. Bovendien had hij het donderdag ook stukken beter gedaan. De start van de monsteretappe bleek een waar drama. Jeroen moest in principe om 6.30 uur starten. Dus wekker om 4.30 uur en om 5.45 aanrijden naar de start van de proef. Lijkt keurig strak schema maarrrr zoals een gewoonte wordt in deze rally ging het hele roadbook weer op de kop. De orga stond om 5.00 uur de stukken nog aan elkaar te nieten. Dus hele roadboek uitdraaien, stukken eruit, stukken erin, aantekeningen maken en GPS veranderen. Bij de proef aangekomen bleek dat de route iets was ingekort en een stuk verderop startte. Dus weer hele circus met roadbook enzo…. Jeroen stond stijf van de stress om alles goed voor elkaar te krijgen maar na een enorme haastpartij kon hij toch starten. De eerste proef ging eigenlijk heel lekker. Het was een bosproef van ong. 90 km met veel knippenpaden, wat snellere paden, kortom nice day at the office. De tweede verliep echter heel anders. Ze moesten door moerasachtige gebieden met heel veel hoog gras. Dat betekende ook dat je erg moest zoeken naar de paden want door alle nattigheid en het mooie weer van nu waren de planten manshoog gegroeid. Op een heel droog hard pad reed Jeroen nietsvermoedend een grote stofwolk in en knalde bovenop een groepje rijders die daar in die stofwolk lagen. Her en der lagen motoren over elkaar samen met geschrokken motorrijders. Gelukkig kon Jeroen verder maar toen bleek dat hij zijn GPS verloren had. Elke dag maakt hij deze na het navigatievoorwerk voor de zekerheid vast met een tie-ripje maar door de stress van vanochtend was hij dat dus vergeten. Hij baalde als een stekker en is teruggereden om te kijken of hij hem ergens langs de route kon vinden. Daarbij verdwaalde hij in het moeras en zat op een gegeven moment muurvast in de modder. Bij elkaar heeft hem dat wel anderhalf uur sleuren gekost want hij was helemaal alleen. Geen GPS meer te vinden natuurlijk door het hoge gras. Al vloekend en tierend en bekaf toch maar weer terug naar het eind van de proef. Er was geen roadbook voor de verbinding. Ze kregen een paar waypoints mee naar de plek waar de 3e proef was en moesten het verder zelf maar zoeken. De verbindingsroute was ongeveer 240  km maar de meesten hebben er ruim 300km over gedaan. Maar goed, telde toch niet. Jeroen besloot met nog iemand mee te rijden en deze rijder had de waypoints ingevoerd in zijn GPS. Wat volgde was een ware martelgang waarbij ze zelfs weer in Duitsland zijn geweest. Op een gegeven moment zag Jeroen een bord waarop stond dat  het nog 90km was naar Berlijn(!). Hij zat er helemaal doorheen en wilde alleen nog maar naar het bivak. Anyway het is wel een bikkel dus hij heeft toch de 3de proef gehaald. De tank was bijna leeg en hij is teruggereden om ergens te kunnen tanken. Dat kostte bijna een uur en hij had nog een net kwartier om te starten. Het was een hele snelle proef met twee enorme instinkers nl. hele diepe doorwadingen. Er stonden honderden Polen langs de kant met heeeeel veel leedvermaak want her en der dreven motoren door het water met hier en daar een slordig gedrapeerde berijder ernaast. Hij heeft het eerst maar eens lopend geprobeerd (nat tot aan zijn schouders) en toen met wat andere rijders de motor erdoor geduwd. Resultaat? Kwartiertje trappen en een stuk lopen met de motor aan de hand om de prut en het water er weer uit te krijgen. Nou ja en zo volgde er nog eentje waarbij aardige Polen hem geholpen hebben. Met het end in de bek en op karakter is hij bij het bivak gekomen maar ik heb hem zelden zo down gehoord. Geen dag om een boek over te schrijven……zou Van der Lubbe zingen.   Gerard had juist een hele goede dag gehad, zonder al die nare avonturen. Gelukkig maar. Hij vond het wel zwaar maar ook heel erg leuk. Lekker dagje riep hij nog op de achtergrond. Wel fijn dat niemand er nachtwerk van hoefde te maken……

Post Merge: 03-07-2010, 21:17
Vrijdagmorgen belde Jeroen weer met opwekkende overall standen. Hij is 4de Nederlander op de 20ste plek algemeen. Hans-Jos, Marcel en Rico staan voor hem. Super natuurlijk maar hij had nog een dikke kater van gisteren en zag erg tegen de etappe op. Gelukkig was het een hele fijne dag vandaag. Hij heeft een GPS te leen gekregen van een gecrashte rijder (arm in mitella) dus dat was super.  ‘Morgens wel weer stress want er kwamen 50!! wijzigingen in het roadbook en de starttijden waren verlaat. Daarnaast kwam hij er achter dat er heel veel zand in zijn olie zat dus monteur gewekt (was niet blij) en alles doorgeblazen, doorgespoeld en nieuwe olie erin. Al rijdende is hij wel opgeknapt. De proef zou starten om 10.00 uur maar dat werd al 11.00 uur. Toen weer geen start want de brandweer moest eerst van alles sproeien. Uiteindelijk startte hij pas om 12.00 uur. De eerste deel van de proef was hetzelfde als het laatste deel van gisteren maar dan andersom dus, jawel hoor opnieuw de doorwadingen. Hij heeft zich bij een groepje Duitsers aangesloten en samen hebben ze de motoren naar de overkant getild!! Dit tot grote hilariteit van de opnieuw talloze Polen langs de kant. Bij de tweede doorwading kwam hij ineens Gerard tegen en die had een ondiepe voorde gevonden. Proef 2 had veel paden die over oude spoorbanen en door het bos gingen. Na de finish van proef 2 moest iedereen verplicht 90 minuten stoppen. Er was eten en drinken en ze hebben eerst maar eens hun laarzen leeggegoten om alle modderzooi kwijt te raken. Uiteindelijk startte Jeroen rond 5 uur aan de derde proef. Weer een oud spoor maar deze keer lagen de bielzen er nog in. Al ratelend en schuddend hebben ze zo 6-7 km. gereden en gehoopt dat hun nieren niet aan de wandel gingen. Het bleef zeuren met het roadbook want foutjes maar hij had ze weer snel door en kon lekker doorrijden. De motor heeft zich goed gehouden maar er zat toch weer heel veel zand in de olie. Lastig maar gelukkig wist hij nu wat het was. Gerard moest weer bier halen vandaag dus dat geeft de burger moed. Gerard had nog even een dingetje want de politie stond voor hem aan de poort. Wat bleek hij ging tanken en had niet genoeg geld want cc werkte niet. Hij heeft aangegeven dat hij even geld ging halen en is keurig teruggekomen. Dat is ff niet overal doorgedrongen bij de pomp dus ze dachten dat hij zonder te betalen was verdwenen. Gelukkig kon het snel opgelost worden. Overigens is de 4de proef niet doorgegaan wegens brandgevaar. Hoe anders dan anders is het toch dit jaar….. Morgen nog een klein stukje en dan finish in Zagan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #66 Gepost op: 03-07-2010, 22:25 »
Zo, het zit er weer op. De laatste etappe in een rally die toch niet echt Jeroen zijn favoriet blijkt te zijn. Vandaag niet echt een klapper want over de hei en diepe zandpaden. Een echte crossdag. Ze moesten wel weer een rivier door en dat liep niet goed af. Eén van de andere rijders riep dat hij het beste zijn motor kon laten lopen en hard door moest rijden; Jeroen had in alle andere doorwadingen alles al geprobeerd dus hij deed het nu maar eens op deze manier maar het was echt veel te diep. Je hebt niet al teveel voorstellingsvermogen nodig om te begrijpen hoe het met de motor moet zijn geweest als je de foto's op rallymaniacs ziet. brrr… Enfin, het ging niet goed. Hij heeft de motor wel weer op de kant gekregen en vervolgens alles er eerst maar eens afgehaald want er zat overal water in het blok. Na flink wat blazen en trappen lukte het niet om de motor aan te krijgen. Gelukkig heeft iemand hem aan getrokken en al sputterend heeft hij het bivak gehaald. Het oranje paard heeft vreselijk geleden deze rally en gaat ook direct voor heeeeel groot onderhoud in het dok. Al met al heeft hij ook nog een cp gemist ook. Hij had door dat hij hem miste en besloot even terug te rijden. Het maakt nl. niet uit van welke kant je het punt naderde. Helaas voor hem waren toen de auto’s gestart en hij dreigde in een enorme stofwolk te belanden. Na het stofwolkdebacle van donderdag heeft hij snel rechtsomkeert gemaakt en dus straftijd….. Ik ben gruwelijk trots op hem want hij heeft toch maar mooi doorgezet en tot en met gisteren stond hij 19de algemeen. De dorpsderby valt ook in zijn voordeel uit maar Gerard heeft goede zin en wil volgende keer revanche. Of die er komt……tijd zal het leren. Dirk Jan heeft het vreselijk naar zijn zin gehad en wil volgende keer weer mee. Beiden zijn mannen met een crossverleden. Of dat er iets mee te maken heeft….. De organisatie ging vanmorgen diep door het stof (haha) vanwege alle rottigheid met de roadbooks en andere onvolkomenheden. Gisteren zijn de vrachtwagens uit protest teruggereden naar het bivak omdat ze het helemaal zat waren. Gerucht gaat dat de voormalige Poolse minister van Defensie, die is omgekomen bij het vliegtuigongeluk, een groot endurofan was en makkelijk allerlei terreinen openstelde. Inmiddels waait er een iets andere wind en dat maakt dat er veel routes gewijzigd moesten worden. Lijkt me dat je dan toch nog ff een paar dagen van te voren alles na-rijdt en niet op de laatste dag voor de etappe maar goed, ook dat kan gebeuren in een rally (ok ok, ik heb makkelijk praten natuurlijk vanachter de computer). Enniewee, de motoren staan al weer opgeladen op de aanhanger, de kisten en tassen met natte zooi zitten in de vrachtwagen en Gerard en Jeroen zijn al in Breslau in een hotel. Morgen fijn met het vliegtuig naar huis en dan is dit motoravontuur ook historie. Misschien tot een volgende keer. Jaqueline ;) ;) [/size][/size]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #67 Gepost op: 04-07-2010, 14:39 »
Top prestatie, verslaggeving en het rijden  ;D
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #68 Gepost op: 05-07-2010, 10:53 »
Ha,

Ja het zijn leuke stukjes! We hebben nog wel plek in de redactie vermoed ik zo  ::) Afgelopen nacht thuisgekomen, nu wat aan het bijlezen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #69 Gepost op: 05-07-2010, 13:18 »
bedankt voor alle tekst jacqueline, volgens mij is de ze rally ;leuker om te lezen dan om te rijden... 8)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #70 Gepost op: 05-07-2010, 13:32 »
Hmm het is nog steeds leuker om te rijden dan om erover te schrijven  :P

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #71 Gepost op: 05-07-2010, 13:39 »
Top prestatie, verslaggeving en het rijden  ;D
Inderdaad, erg leuk om de stukken op allroadmaniacs en op rallymaniacs te lezen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #72 Gepost op: 05-07-2010, 17:34 »
De uitslagen staan nu ook online, dus lekker vergelijken! Ik heb ook tussenlijsten hier, wie belangstelling heeft stuurt maar een PB'tje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #73 Gepost op: 06-07-2010, 22:40 »
Hallo,

Voor iedereen die nog op zoek is naar foto's: we hebben met drie fotografen langs de route gestaan, en ook veel motoren in beeld gebracht. Als je interesse hebt, neem dan contact op via een PB of niels.hatzmann@rallymaniacs.nl

groeten!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Dresden -Breslau rally
« Reactie #74 Gepost op: 07-07-2010, 17:44 »
Bestaan er niet van die potonzakken die op uitlaatgas uitzetten en dat je het kreng gewoon naar de overkant kunt trekken?

http://www.air-jack.com/defender_video.htm

Twee aan het stuur en eentje onder het achterspatbord zou toch genoeg moeten zijn?

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/825000-849999/828852-an-01-ml-LUFTKISSEN_WAGENHEBER_3T_de_en_fr_nl.pdf