Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat een grappig ding  (gelezen 6660 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #15 Gepost op: 08-03-2010, 20:40 »
Vind het echt helemaal niet overdreven duur, vergelijk dan ook daadwerkelijk de bouw kwaliteit van beide motoren. Ik heb nu een KTM 690 en mijn vriendin een Honda Transalp. Ongeveer even duur. Die transalp is gewoon een lachertje voor wat betreft de gebruikte onderdelen. Lompe koppeling, slechte vering, afwerking gewoon stuk minder. Wel degelijk en betrouwbaar.
 
Motorisch is zo'n 690 misschien goedkoper, kijk eens naar de remmen, de vering, de wielen, de lichte onderdelen (licht = duur) echt alles is alu en mooi gemaakt. En dat verklaart samen met de oplage wat mij betreft het verschil.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #16 Gepost op: 08-03-2010, 22:59 »
Ben ik het zeker mee eens, ktm heeft goed spul er op zitten en je kan zeker geen appelen met peren vergelijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #17 Gepost op: 08-03-2010, 23:23 »
euhhhhh topic ???
Marcel

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #18 Gepost op: 09-03-2010, 08:44 »
Grappig, toch?  :-\
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #19 Gepost op: 09-03-2010, 08:57 »
Dat is heel simpel, kijk naar de afzetmarkt, hoe meer je kan maken hoe goedkoper het wordt.
...
Het zijn de ontwikkelingskosten die terug verdiend moeten worden.
 
Da's ook meteen de reden dat dit "grappig ding" zo goedkoop kan zijn. Naast de goedkope handjes en de waarschijnlijk gebrekkige kwaliteitscontrole.
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #20 Gepost op: 09-03-2010, 10:56 »
Wel mooi dat iedereen de kwaliteit kan beoordelen aan de hand van een foto  8)

Maar, stel nu eens (gewoon, hypothetisch gesteld) dat de kwaliteit van dat ding nu vergelijkbaar is met een andere 250 (een crf, een wrf, zoiets, ik ben niet zo heel erg thuis in dat segment). Of voor mijn part net effe wat minder. Is het dan wat? Zijn de specs dusdanig dat het dan op papier een aardige machine is, zit er op en aan wat we verwachten in dat segment? En dat dan voor de prijs die er voor staat?

of nog anders gevraagd: als je 2250 euro te besteden hebt voor een leuke motor om wat mee spelen, zou je dan een tweedehands Japanner nemen (en wat krijg je dan voor dat geld?) of deze nieuwe, met garantie erbij (voor wat dat dan waard is).

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #21 Gepost op: 09-03-2010, 12:32 »
Even navragen of er onderdelen leverbaar zijn?
Twee jaar geleden in Turkije geweest, en daar zie je schaamteloze Chinese kopieen van Honda's zij aan zij staan. De Turken weten intussen dat je beter meer geld aan een echte Honda kunt uitgeven. Maar ja, lekker goedkoop he? Zullen altijd mensen in blijven trappen.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #22 Gepost op: 09-03-2010, 12:53 »
Op MF loopt er ook een topic over deze motorfietsen en daar heeft de importeur ook gereageerd:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/11658067#11658067

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #23 Gepost op: 09-03-2010, 17:13 »
Om niet te hoeven zoeken tussen all krachttermen:

Orion is niet zo goed als een Honda, KTM, Yamaha.
Een straatlegale 250cc AGB-31 Orion kost inclusief BPM en kenteken € 2.140,-.
Dat is 3 tot 4 keer goedkoper dan de A-klasse motoren van de meeste sprekers in dit topic.

Als ik Ferrari zou rijden, zou ik over een Ford een soortgelijke mening hebben als de krachttermen die hier gebezigd worden. Alleen kan niet iedereen een Ferrari kopen, en vervolgens onderhouden (!).

De discussie hoort te zijn:
Hoeveel waar krijg ik voor mijn geld?
Laten we dan nog eens de Honda en de Orion naast elkaar zetten.
Ik ben ervan overtuigd dat velen van u nog versteld zullen staan over de mogelijkheden voor weinig geld.

We zijn zeker even vergeten, dat je bij Honda en Yamaha sowieso 20% teveel betaald voor alleen het merk, en dat de dealer ook nog 30% marge wil hebben. Dat is allemaal weggegooid geld. Orion motoren worden in Nederland alleen via internet verhandeld volgens het Dell-principe en kunnen daarom zo goedkoop worden aangeboden.
Blijkbaar zitten er op dit forum allemaal mensen met erg veel geld, wat natuurlijk erg fijn voor hen is.
Maar enige objectiviteit en relativeringsvermogen wanneer men op een algemene vraag antwoord, zou geen kwaad kunnen.

Hoeveel van de mensen die hier hebben geantwoord spreken werkelijk uit eigen ervaring?
Ik zou zeggen, kom eens langs in onze showroom voor een proefrit op de AGB-31, en oordeel daarna pas.
De motor op het plaatje is trouwens geen Orion maar een X-moto.
X-moto is weliswaar ook Chinees, maar loopt een jaar achter bij Orion (voor Chinese begrippen is een jaar achterlopen het verschil tussen dag en nacht. X-moto heeft geen straatlegale 250cc modellen, want die komen niet door de RDW keuring.

O ja, inderdaad, wij zijn de importeur van Orion motoren in de Benelux, en wij hebben ons speciaal geregistreerd om dit verweer te kunnen schrijven.
Wij zullen u verder niet lastig vallen met spam etc.
Enig tegenwicht aan zoveel onterechte kritiek leek ons echter op zijn plaats.

Een fijne dag gewenst.

Orion Motors Benelux

extra: alle onderdelen op voorraad, bezorgd via TNT voor 8 euro, 20% korting voor bij Orion gekochte motoren

o ja, ik heb geen enkel belang hoor, ik heb gewoon de info copy-paste hier gezet.

groeten,

jos

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #24 Gepost op: 09-03-2010, 17:15 »
Om niet te hoeven zoeken tussen all krachttermen:



Heh? Als je op die link klikt dan kom je toch direct bij de juiste post uit?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #25 Gepost op: 09-03-2010, 17:53 »
Als ik Ferrari zou rijden, zou ik over een Ford een soortgelijke mening hebben

We zijn zeker even vergeten, dat je bij Honda en Yamaha sowieso 20% teveel betaald voor alleen het merk, en dat de dealer ook nog 30% marge wil hebben. Dat is allemaal weggegooid geld. Ik zou zeggen, kom eens langs in onze showroom voor een proefrit op de AGB-31, en oordeel daarna pas.

o ja, ik heb geen enkel belang hoor, ik heb gewoon de info copy-paste hier gezet.

groeten,

jos

De vergelijking ferrari/ford slaat helemaal nergens op!
 
Sowieso 20% voor het merk? Wat een belachelijke opmerking. Dan zouden er torenhoge winsten gemaakt worden en dat is volgens mij niet het geval in de motorwereld.
 
Dealer 30%? Dat zouden ze wel willen.
Proefritje zegt niks over hoe het zich houdt.
 
Leuk ding dit evengoed, maar laten we wel wezen, je krijgt waar je voor betaald.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #26 Gepost op: 09-03-2010, 20:38 »
Heh? Als je op die link klikt dan kom je toch direct bij de juiste post uit?

Ja, sorry, nu zie ik het ook ... ach, dan kunnen we de discussie wel hier voort zetten ;-)

Post Merge: 09-03-2010, 20:50

Sowieso 20% voor het merk? Wat een belachelijke opmerking. Dan zouden er torenhoge winsten gemaakt worden en dat is volgens mij niet het geval in de motorwereld.

20% is wat hoog, maar 10% is niet vreemd. In mijn werk (MRI scanners, OK, da's wat anders maar toch) is een premie van 10% op prijs in een markt waar een merk vertrouwen geniet echt niet ongebruikelijk. Ter vergelijking, kijk naar Apple, mensen zijn bereid meer te betalen voor een merk. Natuurlijk is dat niet helemaal voor niets, maar ook omdat zo'n merk zich bewezen heeft.

Die Chinezen moeten zich nog bewijzen, dus ligt de prijs lager. Kijk naar Toyota (hmm, momenteel niet zo'n goed voorbeeld  8) ), dat heeft zich van een goedkope Japanse kopie opgewerkt tot zo'n beetje de meest betrouwbare auto (op de remmen van de Prius na dan).

Dus, misschien is dit ding nog wel onbetrouwbaar, maar de vraag is hoe lang. Wederom kijkend naar mijn eigen werk; we zijn in een rap tempo kennis aan het overdragen naar China, met als doel goedkoper te kunnen produceren maar ook vooral om toegang te krijgen tot de Chineze markt (communisme en super-kapitalisme liggen dicht bij elkaar, maar dat wordt een lange off topic discussie ben ik bang ...).

Ik vermoed dat een hoop merken (Japanse, maar wellicht ook Europese) al veel onderdelen van de motoren waar we op rijden uit China laat komen. En die leren snel daarvan.

groeten,

Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #27 Gepost op: 09-03-2010, 21:27 »
Je kan lang lullen je kan lullen. Punt blijft dat je krijgt waar je voor betaald in dit geval. En ja je bent dus vele maler beter af met een 2e hands van een grenomeerd merk. De rest waarde van zoon chinees is ook 0,0

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #28 Gepost op: 09-03-2010, 21:30 »
Wel mooi dat iedereen de kwaliteit kan beoordelen aan de hand van een foto  8)

Maar, stel nu eens (gewoon, hypothetisch gesteld) dat de kwaliteit van dat ding nu vergelijkbaar is met een andere 250 (een crf, een wrf, zoiets, ik ben niet zo heel erg thuis in dat segment). Of voor mijn part net effe wat minder. Is het dan wat? Zijn de specs dusdanig dat het dan op papier een aardige machine is, zit er op en aan wat we verwachten in dat segment? En dat dan voor de prijs die er voor staat?

of nog anders gevraagd: als je 2250 euro te besteden hebt voor een leuke motor om wat mee spelen, zou je dan een tweedehands Japanner nemen (en wat krijg je dan voor dat geld?) of deze nieuwe, met garantie erbij (voor wat dat dan waard is).

Jos

Precies, net zoals een vrijstaand huis in het Gooi voor € 120.000 of een nieuwe landcruiser voor € 12.000: Dat kan nooit kloppen.

Simpele economische wet: nix voor nix, waarom kosten anders de gevestigde merken 3 to 4x zoveel? Zo'n ding wordt verkocht om er geld aan te verdienen, bijvoorbeeld 10% zoals eerder genoemd. Waarom is deze dan zo goedkoop? Dat moet toch ergens vandaan komen?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Wat een grappig ding
« Reactie #29 Gepost op: 09-03-2010, 21:43 »
Die chinese pitbikes kosten ook geen drol voor minder dan 500é heb je dan zoon 125cc ding. Maat van me had er 1 alles aan dat ding was krom na 5x gebruik. Frame, remschrijven, achterbrug,voorvork. Enige onderdeel van de brommer die enigsinds betrouwbaar was was het motorblok wat dan weer een 1:1 imitatie is van een honda blok  ;D