Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Eerste keer 'offroad'  (gelezen 4552 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Eerste keer 'offroad'
« Gepost op: 14-03-2010, 19:15 »
Zo vandaag voor de eerste keer een beetje 'offroad' geweest. Ik was wat in de polder aan het toeren, en daar heb je aan sommige zijkanten bij viaducten(over het spoor), best brede taluten met veel gras en modder ;). Dus ik heb de stoute schoenen aan getrokken en ben hier wat overheen gaan rijden.

In het begin was het wel wat vreemd (de motor wiebelt, veel meer) dus niet vertical maar horizontaal zeg maar ;). Naar een aantal keer werd het gevoel al wat beter en ben ik ook iets harder gaan rijden (kwam niet verder dan zijn 2 en een kilometer of 30-40). Daarna ook een paar keer proberen te staan. Alleen dat is toch echt wel wat moeilijker, zowel het bedienen van koppeling en rem. Als ook het bedienen van het gas, dit gaat soms nog met wat stoten ;) (Dit ook omdat zon 1 cilinder 4 takt een stuk meer motor rem heeft dan ik gewend was). Het leukste was nog wel een klein heuveltje op rijden ik schat dat dit ding ongveer 1 meter hoog was met aan de voet een hele plas water en modder. Ik door drong mezelf ervan dat het toch echter beter was om wat meer gas te geven om iig boven te komen en toen maar gaan. Gelukkig kwam ik heel huids boven en zag ik ook nog een klein wit wolkje van mijn uitlaat bocht afkomen(dit was natuurlijk het water wat verdampte).
Al met al erg leuk, alleen toen ik achteraf ging tanken zag ik ineens dat ik mijn poets werk van vorige week meteen weer mag herhalen ;). Hoe doen jullie dit eigenlijk meteen poetsen als je offroad gereden hebt of laat je het ook weleens staan en dan een paar dagen later?(dit ga ik doen). Ook zag ik dat het insprayen met siliconen heeft geholpen omdat ik het vuil nu zo vanaf veeg.

Ps: Wie heeft er een keer zin om mij 'echt offroad' me te nemen?Als het niet verder is dan een km of 50-60 rijden kom ik daar wel heen.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2010, 19:46 »
Waar woon je?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2010, 19:52 »
Hahaha, lekker bezig man! Verslavend he... :D
Gewoon lekker rustig aan een beetje oefenen en stapsgewijs dingen uitproberen. Waar je ook een hoop van opsteekt is een beginners off-road training bijvoorbeeld.
Probeer eerst eens voor de gein staand te leren rijden, voertuig leren beheersen. En dan 's wat zand opzoeken en een beetje spelen rechtuit en bochtjes. 8)
De kuil in IJmuiden is een mooie plek om te oefenen. Als je in de buurt woont natuurlijk.

Ik spuit eigelijk na elk off-road avontuur mijn motoren af met de hogedruk in een wasbox. En dan weer de meeste delen weer in de siliconenspray en de ketting weer behandelen en alle draaipunten en schanierpunten inspuiten met vet. Met siliconenspray is ie een stuk makkelijker af te spuiten. En ongeveer om de maand (Tenere elke maand) gaat ie effe goed verwend worden met van alles en nog wat.
1 x de XR onwijs opgepoetst...dat was ook gauw weer weg. :D


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Eerste keer \'offroad\'
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2010, 20:01 »
Waar woon je?
Dat is inderdaad wel handig als ik dat erbij vermeld ;). Hardinxveld-Giessendam dat is in de buurt van Gorinchem.

Post Merge: 14-03-2010, 20:03
Hahaha, lekker bezig man! Verslavend he... :D
Gewoon lekker rustig aan een beetje oefenen en stapsgewijs dingen uitproberen. Waar je ook een hoop van opsteekt is een beginners off-road training bijvoorbeeld.
Probeer eerst eens voor de gein staand te leren rijden, voertuig leren beheersen. En dan 's wat zand opzoeken en een beetje spelen rechtuit en bochtjes. 8)
De kuil in IJmuiden is een mooie plek om te oefenen. Als je in de buurt woont natuurlijk.

Ik spuit eigelijk na elk off-road avontuur mijn motoren af met de hogedruk in een wasbox. En dan weer de meeste delen weer in de siliconenspray en de ketting weer behandelen en alle draaipunten en schanierpunten inspuiten met vet.

Wat gebruik jij als vet?Ik heb op dit moment alleen maar white grease voor mijn ketting. Ik krijg al wat industriele lager vet maar dat moet nog komen?. Maar schanier en draaipunte als je daar gewoon vet op spuit dan komt het er toch nooit in?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2010, 20:19 »
Ik zou geen plakkend vet gebruiken. Een droge Teflon-spray is beter; daar plakt geen zooi aan...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2010, 20:51 »
Ik zou geen plakkend vet gebruiken. Een droge Teflon-spray is beter; daar plakt geen zooi aan...
Ik heb nu pfte+white grease maar volgens jou zou ik beter alleen een spray kunnen pakken met pfte?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2010, 22:31 »
Bedoel eigenlijk hele dunne vettige meuk ala dunne olie.
Ik gebruik een soort kruipolie op de stepjes, hendels en draaipunten. De rest van de motor met siliconenspray.

Ketting spuit ik na het rijden in met WD40, effe rijden, afspuiten met de hogedruk(van afstand), droogrijden en ketting met een kwast insmeren met versnellingsbakolie (80W90). Ideaal!
Ik smeer de ketting onder de ritten  ook met versnellingsbakolie dmv een oliespuit die ik bij mij heb.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2010, 22:47 »
Kijk eens even hier: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=4906.30
Op de 3e pagina staat omschreven wat droge teflon is.
succes
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2010, 07:10 »
Kijk eens even hier: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=4906.30
Op de 3e pagina staat omschreven wat droge teflon is.
succes
Toch raar dan http://nl.wikipedia.org/wiki/Teflon volgens de wiki is Teflon gewoon de(DuPont) merk naam van PTFE

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2010, 09:51 »
Ik wil je in de kuil best wel eens het een en ander uitleggen hoor.
 
Schoonmaken, direct na een rit wanneer de modder nog vers is, dat is 2x makkelijker dan na 2 dagen opdrogen.  Maar suit yourself :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2010, 11:00 »
Ik wil je in de kuil best wel eens het een en ander uitleggen hoor.
 
Schoonmaken, direct na een rit wanneer de modder nog vers is, dat is 2x makkelijker dan na 2 dagen opdrogen.  Maar suit yourself :)
Ik ga het vandaag doen had er gister niet zo'n zin meer in ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2010, 12:42 »
We houden op de heenreis met aanhanger altijd goed in de gaten waar we kunnen afspuiten.

Mooiste is om elkaar ook ff af te spuiten; de kluiten zitten vaak aan je laarzen en je broek.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #12 Gepost op: 15-03-2010, 13:07 »
ik spuit met de HD even snel de ergste modder eraf.
als ik de motor echt schoon wil hebben gaat hij daarna even in een fles Dasty om na 5 minuutjes weer met de HD onder handen genomen te worden.
 
maar meestal blijft het alleen bij de eerste HD behandeling  ;D
 
ik ga echt niet na elk ritje de motor helemaal poetsen: dan ben ik soms nog langer bezig met poetsen dan met rijden en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #13 Gepost op: 15-03-2010, 13:52 »
We houden op de heenreis met aanhanger altijd goed in de gaten waar we kunnen afspuiten.

Mooiste is om elkaar ook ff af te spuiten; de kluiten zitten vaak aan je laarzen en je broek.

Ik zou hier van alles over kunnen zeggen maar laten we het netjes houden...... :D

Vooruit één dingetje dan: Wat is jouw favoriete afspuitplek?  :-X ;D
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 87
Re: Eerste keer 'offroad'
« Reactie #14 Gepost op: 15-03-2010, 13:55 »
We houden op de heenreis met aanhanger altijd goed in de gaten waar we kunnen afspuiten.

Mooiste is om elkaar ook ff af te spuiten; de kluiten zitten vaak aan je laarzen en je broek.
kan ik dat ook gewoon in zo'n wasbox doen is wel een HD reiniger maar als je wat afstand houdt?Of moet je daarna ook weer met vet enzo aan de slag?