Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oliekoeler of warmtewisselaar?  (gelezen 4741 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Gepost op: 06-04-2010, 09:45 »
Nou ben ik toch eens benieuwd.

Ik lees regelmatig dat bij ombouw van motoren tot 'rally-fietsen' een (extra) oliekoeler gemonteerd word.

Nou zou ik, als ik zoiets ging doen, eerder kiezen voor een kleine (platen)warmtewisselaar tussen olie en koelvloeistof.

Koelvloeistof komt snel op temperatuur, de olie dus ook. Verder word de temperatuur van de koelvloeistof geregeld met een thermostaat en ventilatoren op de radiator, en ligt die temperatuur met 80-100C zodanig dat het voor de olie ook wel een mooie waarde is. Verder is zo'n platenwarmtewisselaartje lekker compact en kun je 'm ergens wegwerken waar-ie niet snel beschadigt.

Welk voordeel van de oliekoeler mis ik?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2010, 09:55 »
Ik kan me voorstellen dat je het "in die Wüste" eigenlijk wel fijn vindt als je olie (die, als het echt heet is, best weleens 120 graden plus kan worden), niet ook nogeens de koelvloeistof extra verwarmd.

Aparte koeler voor de olie in dat geval.


Voor huis, tuin en keukengebruik in de lauwe landen zie ik ook wel voordelen van een warmtewisselaar. De koelvloeistof zorgt ervoor dat de olie lekker op temperatuur komt en minder snel sludge vormt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4273
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2010, 10:06 »
Wanneer je echt voor meer warmte afgifte geef zal je met een ww. ook een grotere radiateur nodig hebben. Een cylinderkop is natuurlijk ook al een goede ww. ingebouwd in het blok.
 
Ik denk dat een olie radiateur lichter en simpeler is dan een ww + grotere kvs radiateur. Wel meer en langere slangen natuurlijk waar ik zelf ook niet van houd. die ww. stop je weg net boven je blok ofzo, waar je kvs pomp ook in de buurt zit! Wel een nettere oplossing dus.
Extra voordeel van een 2e radiateur lijkt me dat je olie voorraad iets word vergroot.
 
Het ww. voordeel dat je olie snel op temperatuur komt is trouwens zinloos bij rally en woestijn gebruik, het kost bij 30 graden buitentemperatuur zo'n 5 minuten om de olie naar de 60 graden + te krijgen bij de lc8.
Daarnaast, in een rally gebeurd je koude start doorgaans zo'n 1 keer per dag ook als het een subZero rally is :)
 
Dus fabrieksaf: ww. kan je er met design al rekening mee houden. Aftermarket is een olie rad toevoegen dus ook gewoon simpeler.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2010, 12:17 »
Gewenste olietemperatuur is ongeveer 90 graden. Motorfietsen hebben een hogedruk systeem waarbij de koelvloeistof temperatuur kan oplopen tot 110 graden. Dat gaat dus niet werken....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4273
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2010, 12:30 »
Ideale kvs temperatuur is ook bij een motor zo'n 90 graden hoor.
Als de kvs langere tijd op 110 is bij je motor, is de olie temperatuur over het algemeen al lang al goed over de 100, als het niet bij de 130 graden is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #5 Gepost op: 07-04-2010, 10:37 »
Ik denk dat jouw syssteem ook nog meer gewicht als nadeel heeft.
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #6 Gepost op: 07-04-2010, 13:42 »
Ik kan me voorstellen dat je het "in die Wüste" eigenlijk wel fijn vindt als je olie (die, als het echt heet is, best weleens 120 graden plus kan worden), niet ook nogeens de koelvloeistof extra verwarmd.

Die warmte moet toch weg, en relatief komt er maar een klein deel van de afvalwarmte in de olie terecht. Of je radiator nu een centimeter langer is of je monteert een losse oliekoeler; da's lood om oud ijzer.

Lijkt me zelfs nog wel een voordeel hebben: met een lekke oliekoeler en olieverlies heb je een groot probleem. Een lekke radiator is ook heel vervelend, maar de kans dat je de boel stil kunt zetten voordat de boel in de soep loopt is een stuk groter, het is makkelijker tijdelijk te dichten, en je kunt je camelback erin leegkiepen als je je koelvloeistof kwijt bent.

Een cylinderkop is natuurlijk ook al een goede ww. ingebouwd in het blok.

Nou, die cylinderkop is niet zo'n beste warmtewisselaar. Anders zouden olie- en kvs-temperatuur wel gelijk oplopen bij het opwarmen. Maar in de praktijk is de kvs allang op temperatuur voordat de olie ook maar lauw is. Zeker bij wat lagere omgevingstemperaturen.

Citaat
Ik denk dat een olie radiateur lichter en simpeler is dan een ww + grotere kvs radiateur.

Dat denk ik nou juist net niet, vandaar ook mijn vraag. De kvs radiateur hoeft niet eens zoveel groter te worden. Kijk maar eens wat voor oppervlak een oliekoelertje meestal heeft; da's niet veel.

Citaat
die ww. stop je weg net boven je blok ofzo, waar je kvs pomp ook in de buurt zit! Wel een nettere oplossing dus.

En minder kwetsbaar, zou ik zeggen.

Citaat
Extra voordeel van een 2e radiateur lijkt me dat je olie voorraad iets word vergroot.

Daarvoor vind ik framebuizen enzo een nog betere oplossing.
 
Ik denk dat jouw syssteem ook nog meer gewicht als nadeel heeft.

Waar zou het extra gewicht 'm dan in moeten zitten? Je kunt met 200 gram metaal ofzo een warmtewisselaar maken die ruimschoots efficient genoeg is. De extra lange slangen naar een oliekoeler+veel degelijkere ophangbeugel+bescherming voor de koeler weegt net zoveel.
Het extra beetje radiator+kvs mag de pret ook niet drukken; een bestaande radiator 10% groter maken maakt 'm niet 10% zwaarder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #7 Gepost op: 07-04-2010, 19:43 »
helemaal met je eens DaBit, ik vraag me dit al jaren af. Bij auto's wordt het wel gedaan, maar ook niet heel veel.

ik denk dat men het gewoon te ingewikkeld vind.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11363
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #8 Gepost op: 08-04-2010, 13:14 »
Bij mijn Volvo is de oliekoeling van de bak gedeeld met die van de radiator.

Heb nooit nagedacht over het feit dat het opwarmen van de olie via de radiator voordelen zou bieden, maar blijkbaar wel!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #9 Gepost op: 08-04-2010, 14:08 »
Welk voordeel van de oliekoeler mis ik?
Dat je de olie koelt?
Olie circa 100 graden, koelvloeistof circa 100 graden: dus geen warmteuitwisseling, dus netto effect nul.
Je wilt eigenlijk beide vloeistoffen koelen, maar door ze te koppelen via een warmtewisselaar bereik je helemaal niets.

Bij hogere olietemperaturen zou het zinvol kunnen zijn, maar dan moet je de koelcapaciteit van het koelsysteem ook opvoeren om dat aan te kunnen. Ineens is een losse oliekoeler veel eenvoudiger en dus betrouwbaarder.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #10 Gepost op: 08-04-2010, 14:40 »
Dat je de olie koelt?
Olie circa 100 graden, koelvloeistof circa 100 graden: dus geen warmteuitwisseling, dus netto effect nul.
Je wilt eigenlijk beide vloeistoffen koelen, maar door ze te koppelen via een warmtewisselaar bereik je helemaal niets.

Bij hogere olietemperaturen zou het zinvol kunnen zijn, maar dan moet je de koelcapaciteit van het koelsysteem ook opvoeren om dat aan te kunnen. Ineens is een losse oliekoeler veel eenvoudiger en dus betrouwbaarder.
Mja, een dun plaatje onder je waterkoeler solderen is niet heel veel complexer dan een losse oliekoeler. Voordeel is dat je ook gebruik kan maken van de fan voor het koelwater om je olie te koelen. Zou je dat ook op je oliekoeler willen zetten heb je al twee fans en is een losse koeler al complexer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #11 Gepost op: 08-04-2010, 17:42 »
Dat je de olie koelt?
Olie circa 100 graden, koelvloeistof circa 100 graden: dus geen warmteuitwisseling, dus netto effect nul.

Precies wat je wilt, want olie keurig netjes op bedrijfstemperatuur.
 
Koelvloeistof 100 graden, olie 130 graden, wel warmteuitwisseling. Ook precies wat je wilt, want olie aan de warme kant.
 
Zou ik zeggen dan..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #12 Gepost op: 08-04-2010, 18:57 »
En hoe warm wordt je koelwater dan? En hoe ga je dat oplossen?
Vergis je niet, olie moet ook koelen om warmte uit de motor op te nemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #13 Gepost op: 08-04-2010, 19:05 »
zoals reeds gezegd:

De totale warmte die je kwijt moet neemt niet af of toe: Dus of je het nu wegkoelt in een kvs radiator of in een olieradiator: de radiator wordt niet veel groter of kleiner.

Olietemp van 130 is middschien wat hoog.. maar de getallen zijn ook niet zo juist: kvs = 90 graden (bijna alle thermostaten!) en tussen de olie en kvs zit echt geen 20 graden, omdat je een vleistof interkoeler hebt, en die doet het veeel beter dan een lucht-radiator.

dus : 90 C kvs, 110 C olie, 1 radiator (evengroot als oppervlak van originele radiator + oliekoeler) + vloeistof-interkoeler


Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Oliekoeler of warmtewisselaar?
« Reactie #14 Gepost op: 17-05-2010, 13:23 »
Ik lees net in een test van de nieuwe Suzuki GSX-1250F (Promotor april 2010) dat die is uitgerust met een "watergekoelde oliekoeler annex warmtewisselaar, die ook zorgt dat de motorolie sneller opwarmt."
En van een andere motor, maar welke ben ik even kwijt, heb ik onlangs nog gelezen dat die ook een oliekoeler/warmtewisselaar heeft.
Het idee is blijkbaar toch nog niet zo gek.

Ik blijf er wel bij dat als het niet echt nodig is, je het zeker op een rallyfiets beter weg kunt laten. Scheelt gewicht en wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.