Ik kan me voorstellen dat je het "in die Wüste" eigenlijk wel fijn vindt als je olie (die, als het echt heet is, best weleens 120 graden plus kan worden), niet ook nogeens de koelvloeistof extra verwarmd.
Die warmte moet toch weg, en relatief komt er maar een klein deel van de afvalwarmte in de olie terecht. Of je radiator nu een centimeter langer is of je monteert een losse oliekoeler; da's lood om oud ijzer.
Lijkt me zelfs nog wel een voordeel hebben: met een lekke oliekoeler en olieverlies heb je een groot probleem. Een lekke radiator is ook heel vervelend, maar de kans dat je de boel stil kunt zetten voordat de boel in de soep loopt is een stuk groter, het is makkelijker tijdelijk te dichten, en je kunt je camelback erin leegkiepen als je je koelvloeistof kwijt bent.
Een cylinderkop is natuurlijk ook al een goede ww. ingebouwd in het blok.
Nou, die cylinderkop is niet zo'n beste warmtewisselaar. Anders zouden olie- en kvs-temperatuur wel gelijk oplopen bij het opwarmen. Maar in de praktijk is de kvs allang op temperatuur voordat de olie ook maar lauw is. Zeker bij wat lagere omgevingstemperaturen.
Ik denk dat een olie radiateur lichter en simpeler is dan een ww + grotere kvs radiateur.
Dat denk ik nou juist net niet, vandaar ook mijn vraag. De kvs radiateur hoeft niet eens zoveel groter te worden. Kijk maar eens wat voor oppervlak een oliekoelertje meestal heeft; da's niet veel.
die ww. stop je weg net boven je blok ofzo, waar je kvs pomp ook in de buurt zit! Wel een nettere oplossing dus.
En minder kwetsbaar, zou ik zeggen.
Extra voordeel van een 2e radiateur lijkt me dat je olie voorraad iets word vergroot.
Daarvoor vind ik framebuizen enzo een nog betere oplossing.
Ik denk dat jouw syssteem ook nog meer gewicht als nadeel heeft.
Waar zou het extra gewicht 'm dan in moeten zitten? Je kunt met 200 gram metaal ofzo een warmtewisselaar maken die ruimschoots efficient genoeg is. De extra lange slangen naar een oliekoeler+veel degelijkere ophangbeugel+bescherming voor de koeler weegt net zoveel.
Het extra beetje radiator+kvs mag de pret ook niet drukken; een bestaande radiator 10% groter maken maakt 'm niet 10% zwaarder.