Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Relaxed kettinkje klinken  (gelezen 5340 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Relaxed kettinkje klinken
« Gepost op: 16-05-2010, 21:54 »
Over twee weken moet er weer geknald worden in de bergen dus nog even snel een nieuwe ketting onder de Tiger gelegd.
D'r moet een heftige 530 op met klinkschakel en daar zie ik altijd wat tegenop. De ouwe loshalen mag best lomp (haakse slijper), maar de nieuwe inkorten en klinken wil ik liever zonder gevijl, geslijp en gehamer doen. Er zijn er die zweren bij de twee hamers methode maar ik ben dan eigenlijk bang dat ik te hard ga waardoor de schakel niet lekker meer loopt of andersoortig onheil.
Dus bij de (Andre Hazes-  8)) gouden ketting een aanbevolen Tsubaki ketting splijt- en klinkding mee besteld. Was in de aanbieding dus ik dacht vooruit. En raad 'ns wat: een hit. Loshalen/inkorten is kinderspel, erop drukken van de sluitschakel kan mooi vlak en gedoseerd, klinkpennen zien er heel netjes uit. Als alles nou ook nog blijft zitten ben ik helemaal blij  :D




Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #1 Gepost op: 16-05-2010, 22:13 »
Dit is een inderdaad een superding... heb m zelf ook. Handig om te weten dat het ook met Tsubaki's werkt, is toch een speciaal DID apparaatje ;)

Tip: bij het inkorten van een ketting slijp ik altijd eerst het kopje van de pen met een Dremel af, zodat je niet teveel kracht hoeft te zetten met de pin van dit apparaat, deze schijnt bij lompe kracht snel af te breken...
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #2 Gepost op: 16-05-2010, 22:32 »
Het DID papiertje was van de ketting, het ding zelf is van Tsubaki. Was 45 pond bij de Triumph boer, vond ik een prima prijs..
Dat met die kopjes afslijpen ga ik onthouden.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #3 Gepost op: 16-05-2010, 23:06 »
Ouwerwetse centerpons met twee bankhamers werkt nog steeds bij mij...maar ik ben ook best wel een beetje ouwerwets... :D...Mooi gereedschapje dat wel...
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #4 Gepost op: 16-05-2010, 23:23 »
Klinken doe je met glazen en dan zonder de bankhamer  :D

Ketting sluit je met een sluitschakel en............ visje  ???  


Wie gebruikt er hier eigenlijk GEEN sluitschakel met visje maar klinkt ?
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #5 Gepost op: 16-05-2010, 23:27 »
Klinken doe je met glazen en dan zonder de bankhamer  :D

Ketting sluit je met een sluitschakel en............ visje  ???   


Wie gebruikt er hier eigenlijk GEEN sluitschakel met visje maar klinkt ?
Ligt er net aan wat voor een ketting ik in mijn handen heb. Maar ik vind zo'n visje eigenlijk altijd wel handig..

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #6 Gepost op: 16-05-2010, 23:30 »
Klinken doe je met glazen en dan zonder de bankhamer  :D

Ketting sluit je met een sluitschakel en............ visje  ???  


Wie gebruikt er hier eigenlijk GEEN sluitschakel met visje maar klinkt ?

Glazen?
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #7 Gepost op: 17-05-2010, 00:06 »
Op die 800cc 1 pitters van me gebruik ik het liefst een ketting uit 1 stuk of een klink ketting..
 
Ketting uit 1 stuk monteren kan je mooi combineren met het smeren van de achterbrug en linklagers ;)
 
De klinksluiting van DID heeft zachte koppen en die klink ik met een aangepaste fietspons.
Maar DID heeft ook klinksluitingen die je klinkt door een moertje vast te draaien, het uiteinde van de klinkpen breekt dan bij het juiste aanhaalmoment  ;)  [Beetje als de breekpennen van een shimano ketting]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #8 Gepost op: 17-05-2010, 02:17 »
Ik ben dol op vis....
 
45 pond in Engeland? Is dit ding dan niet gewoon in Nederland op de markt?
Mijn 950 SE heeft een 525 ketting en de 625 een 520... past?
Met hamers klinken werkt natuurlijk ook maar als er onderweg in de desert iets geklonken moet worden is zo'n geval best handig.
 
Deze zomer zijn we toch in Nederland om 3 TTR's op te halen met de pick-up en dan neem ik gelijk meer zooi mee naar no-parts-land.
 
Groet,
 
Peet
There's no place like home... the desert!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #9 Gepost op: 17-05-2010, 07:26 »
Visjes? Slechte ervaring mee  :-X
 
Als het ff kan een ketting uit 1 stuk, brug los, mooi alles weer eens nakijken en smeren, ketting wisselen, brug terug en het kan er weer even tegenaan...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11363
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #10 Gepost op: 17-05-2010, 08:02 »
Ik ben klaar met die visjes (ik bleek achteraf een verkeerde schakel meegekregen te hebben met foute rotte vis).

Vlak voor een ritje schoot ik nog ff vet in de stress omdat de visjes me om m'n oren sprongen en zelfs in 2 braken. Nog nooit meegemaakt. 3 Visjes verder...

Toen maar even samern met een vriendje geklonken. Grote klinkhamer door de spaken heen van het achterwiel. Vanaf de andere kant met de scherpe achterkant van de hamer geklonken. Die ketting zit keurig en is zoveel beter (zwaarder uitgevoerd) dan een lichte crossketting (orgineel RMZ). Dit is een precies klusje, is handiger met 4 handen.

Heb hier wel veel meer vertrouwen in dan een visje. Dit is degelijk.

Heb ik geen klinkapparaat? Jazeker, die had ik. Zelfs exact het zelfde tiepje als Geert. Maar ik heb ook een buurman...

Een keer mijn klinkgerät uitgeleend en toen was het stiftje kaduuk. Nu heb ik sinds een week weer een nieuw stiftje en ga ik over op klinken.

Hield toch al niet zo van vis...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #11 Gepost op: 17-05-2010, 08:43 »

Wie gebruikt er hier eigenlijk GEEN sluitschakel met visje maar klinkt ?
Ik laat het doen door een maatje/monteur met motorzaak.
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #12 Gepost op: 17-05-2010, 10:16 »
Heb de zelfde bij Jos Smit vandaan. Goed ding! Alleen het pennetje in het apparaat breekt soms...of ik ben te lomp? ;D


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #13 Gepost op: 17-05-2010, 10:18 »
Ik klink met een moordenaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Relaxed kettinkje klinken
« Reactie #14 Gepost op: 17-05-2010, 10:43 »
Citaat
45 pond in Engeland? Is dit ding dan niet gewoon in Nederland op de markt?

Jawel, bij onze eigen shop  ;)

http://www.allroadshop.nl/contents/nl/d933.html
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl