Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?  (gelezen 14179 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #15 Gepost op: 01-06-2010, 13:13 »
Net zoals Cornepol al zegt:
Wanneer je de formules voor Gyroscopische kracht bekijkt zit er ergens " M*r^2 " in verwerkt.
Massa maal (radius in het kwadraat). Die radius is dus de radius van het wiel. Omdat deze in het kwadraat staat heeft het groter maken van je wiel veel effect op de gyroscopische kracht. (meer dan de massa)
Die gyroscopische kracht zorgt ervoor dat het wiel moeilijker van zijn pad te brengen is.

Een iets kleiner wiel scheelt enorm veel. Heb dit ook gemerkt toen ik wielen van een Honda CBR op mijn Kawasaki z650 uit 1977 (met grote fiets/spaakwielen) heb gebouwd. Ineens veeeeel wendbaarder.  :) 

Daarnaast zorgt een kleiner achterwiel ervoor dat de motor minder koppel hoeft te leveren. (en ook minder hard gaat, maar dat is niet belangerijk bij een offroad ) Daarom zal het achterwiel wel kleiner gehouden worden denk ik.

Dan heb je een groot voorwiel voor stabiliteit, en een klein achterwiel voor een laag benodigd motorkoppel.
Ride the world!

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #16 Gepost op: 01-06-2010, 15:32 »
Dank voor alle antwoorden  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #17 Gepost op: 02-06-2010, 01:54 »
Dat voorwielverhaal met het gyroscopisch effect daar kan ik me wel wat bij voorstellen. En het komt makkelijker over
oneffenheden. Maar een kleiner achterwiel om een hoger koppel te krijgen lijkt me onzin. Dat kun je 10 keer makkelijker
op lossen met een andere tandwielbezetting. Ik denk eerder dat het te maken heeft met het feit dat een groot achterwiel
veel meer traagheid heeft dan een kleine. Ga maar eens skaten met half-pipe skates met kleine wieltjes en daarna met
marathon skeelers met hele grote. Een wereld van verschil. Met de laatste kom je veel minder snel op gang maar
eenmaal op tempo blijf je gaan. Met half-pipe skates daarentegen (mooi woord is dat toch...!) is het één grote zenuwenbende.
 En dat laatse zoeken we binnen het offroadgebeuren. En juist niet op de uitgestreket asfaltvlakten. Daar gaat het dus precies omgekeerd.
Zo zit dat.

Logisch.

Denk ik...


Misschien is het allemaal ook wel gewoon gelul..






Maar het klinkt goed! :)
.
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #18 Gepost op: 02-06-2010, 11:28 »
Maar het klinkt goed! :)
Om 2 uur 's nachts wel ja  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #19 Gepost op: 02-06-2010, 11:44 »
Dat grote voorwiel voor stabiliteit, dat staat al wel vast geloof ik.

een kleiner achterwiel kan denk ik veel de beter alle krachten waaraan het wiel wordt blootgesteld.
Korte spaken hebben minder speling dan lange, en kunnen dus langer de krachten weerstaan die op het achterwiel komen te staan.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een 21 inch achterwiel nogal gaat zwabberen als je bijvoorbeeld gaat driften..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #20 Gepost op: 02-06-2010, 11:49 »
Inderdaad. Stevigere constructie lijkt mij ook het meest voor de hand liggend bij het achterwiel.
Ride the world!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #21 Gepost op: 02-06-2010, 11:50 »
Waarom hebben crossers dan een groter wiel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #22 Gepost op: 02-06-2010, 12:38 »
Waarom hebben crossers dan een groter wiel?

Die rijden maar 3 x een kwartier per keer.  ;D
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #23 Gepost op: 02-06-2010, 12:54 »
Feit blijft wel dat wanneer er een groter koppel op het achterwiel nodig is (vanwege een grotere arm oftewel wielradius), de kracht op de transmissie onderdelen groter is waardoor er misschien sneller slijtage zal optreden aan tandwielen, ketting, versnellingen, dogs etc...
(De snelheid waarmee deze delen moeten draaien wordt wel lager bij een groter achterwiel)

Weet alleen niet of een paar inch verschil zoveel invloed heeft, en betwijfel of dit de verklaring is..  ;)
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #24 Gepost op: 02-06-2010, 19:24 »
Bij het achterwiel vind ik het ruimte-argument het sterkst. Offroad geldt hoe groter het wiel, hoe beter. Maar voor een constructeur geldt hoe kleiner het achterwiel, hoe makkelijker het is om alles een goede/praktische plaats te geven (zadel, accu, luchtfilter, etc.).

Verder speelt ook de bandenkeuze een rol.
allroad: 17 inch vanwege de ruime keuze in weggerichte banden
offroad: 18 inch, veel keuze in noppenbanden

Bij een crossmotor kan je naar een 19 inch achterwiel gaan omdat de praktische zaken die voor een allroad gelden niet opgaan voor een crosser. Het zadel kan een flink stuk hoger en verder is toch alles minimaal, dus ruimte zat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #25 Gepost op: 03-06-2010, 00:38 »
Bij het achterwiel vind ik het ruimte-argument het sterkst. Offroad geldt hoe groter het wiel, hoe beter. Maar voor een constructeur geldt hoe kleiner het achterwiel, hoe makkelijker het is om alles een goede/praktische plaats te geven (zadel, accu, luchtfilter, etc.).

Verder speelt ook de bandenkeuze een rol.
allroad: 17 inch vanwege de ruime keuze in weggerichte banden
offroad: 18 inch, veel keuze in noppenbanden

Bij een crossmotor kan je naar een 19 inch achterwiel gaan omdat de praktische zaken die voor een allroad gelden niet opgaan voor een crosser. Het zadel kan een flink stuk hoger en verder is toch alles minimaal, dus ruimte zat.



Goed verhaal, niks mis mee, alleen het bandengedeelte lijkt me de omgekeerde wereld. Volgens mij zijn ze geen
18 inch velgen gaan maken omdat er zoveel 18 inch banden zijn  maar is er veel keus in 18 inch banden omdat.......



Ik zou onderhand het eindoordeel wel eens willen horen van de échte expert. Wat is het goede antwoord, nou wil ik
het weten ook!



Hallo! Hoort U ons!?!
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #26 Gepost op: 03-06-2010, 08:42 »
En wie is de echte expert ??

Voor het voorwiel is het wel duidelijk. Groter is beter in het terrein, kleiner beter op de weg. En zoals met alles moet je een compromis gaan sluiten tussen : a) rij je meer op de weg of onverhard b) slijtage (kleine banden slijten veel harder, meer omwentelingen dus ook lagers e.d. krijgen het zwaarder etc etc c) ruimte op/in/van de motor.

Voor het achterwiel geld eigenlijk hetzelfde als voor het voorwiel met nog 1 extra puntje. Het achterwiel zorgt voor de aandrijving. Als je het wiel groter maakt, wordt de aandrijving zwaarder en dan komen dus weer de kracht van je blok, slijtage van kettingen en aandrijf assen e.d. om de hoek kijken.  Dus ook hier zoek je weer het compromis tussen alle factoren.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #27 Gepost op: 10-06-2010, 19:16 »
waarom m6 boutjes om de remschijf te bevestigen en m8 bouten voor het achter kettingwiel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #28 Gepost op: 10-06-2010, 20:46 »
waarom m6 boutjes om de remschijf te bevestigen en m8 bouten voor het achter kettingwiel?
Ja, waarom niet standaardiseren op M7?  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Waarom twee verschillende maten wielen op een off-road?
« Reactie #29 Gepost op: 10-06-2010, 22:19 »
waarom m6 boutjes om de remschijf te bevestigen en m8 bouten voor het achter kettingwiel?

Dat vind ik inderdaad ook wel een goeie vraag. Die remschijf genereert een stuk hoger koppel dan het tandwiel.