Net zoals Cornepol al zegt:
Wanneer je de formules voor Gyroscopische kracht bekijkt zit er ergens " M*r^2 " in verwerkt.
Massa maal (radius in het kwadraat). Die radius is dus de radius van het wiel. Omdat deze in het kwadraat staat heeft het groter maken van je wiel veel effect op de gyroscopische kracht. (meer dan de massa)
Die gyroscopische kracht zorgt ervoor dat het wiel moeilijker van zijn pad te brengen is.
Een iets kleiner wiel scheelt enorm veel. Heb dit ook gemerkt toen ik wielen van een Honda CBR op mijn Kawasaki z650 uit 1977 (met grote fiets/spaakwielen) heb gebouwd. Ineens veeeeel wendbaarder.
Daarnaast zorgt een kleiner achterwiel ervoor dat de motor minder koppel hoeft te leveren. (en ook minder hard gaat, maar dat is niet belangerijk bij een offroad ) Daarom zal het achterwiel wel kleiner gehouden worden denk ik.
Dan heb je een groot voorwiel voor stabiliteit, en een klein achterwiel voor een laag benodigd motorkoppel.