Die verzwakking die schroefdraad veroorzaakt in een boutje heet kerfwerking.
Maargoed, hoe dat allemaal precies zit is minder interessant voor de lezers hier.
Wat betreft die bevestiging van de remschijf en achtertandwiel; ik dacht zelf dus het volgende:
Wanneer je wiel gaat slippen is/was de max. kracht op je schijf/tandwiel bereikt.
Gewicht op het achterwiel betekent veel kracht nodig om je wiel te laten spinnen op de weg. Gewicht op voorwiel betekent weinig kracht nodig om je achterwiel te laten slippen op de weg.
Bij het remmen ligt het gewicht op het voorwiel, en is er weinig kracht nodig voor een slippend achterwiel en dus weinig kracht op de bevestiging van de schijf.
Bij het lurken aan je gashendel ligt het gewicht op je achterwiel en dus is er veel kracht nodig om dit wiel te laten spinnen. Waarschijnlijk maak je zelfs een wheelie of klap je achterover. En dus komt er veel kracht op je bevestiging van je tandwiel.
Bedenk me alleen zojuist dat de bevestiging van je voorremschijf ook niet zo veel voorsteld... Deze zou ongeveer even zwaar als de bevestiging van je achtertandwiel moeten zijn om mijn verhaaltje te laten kloppen...
Ik denk dat het dan toch te maken heeft met de harde schokken die je motor uitoefent op het achtertandwiel. Bij berekeningen moet je bij omstandigheden waar stoten en schokken in voorkomen altijd grotere veiligheidsfactoren nemen dan zonder schokken en stoten.