Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad  (gelezen 2526 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Gepost op: 09-07-2010, 12:40 »
Ik heb even wat input nodig. Ik wil mijn eerste allroad/offroad gaan  kopen.
 
 Doel van de motor: Deze zomer/herfst op zijn minst paar weken door  Europa crossen en toch ook eens beginnen met een beetje allroad/offroad  rijden. Ik wil sowieso een cursus gaan doen en als dat bevalt gaan deelnemen aan de verschillende ritten.
 
 Ik wil niet te veel uitgeven aan de motor omdat ik hem in eerste  instantie alleen buiten kan stallen (voor de winter heb ik wel een  stalling).
 
 Ik twijfel nu tussen:
 
 Honda NX650
 Kawasaki KLX 650
 Honda RD03 Africa Twin (650cc dus)
 
 De nx650 en KLX650 zijn één cilinders en daardoor wat beter offroad  lijkt me. Maar aangezien ik ook wel eens een stuk snelweg wil doen  lijken ze me iets minder geschikt. Dit is overigens een aannamen  aangezien ik hier geen ervaring mee heb dus ervaringen zijn welkom.
 
 De XRV650 staat toevallig een leuk exemplaar van te koop alhoewel ik  eerst zocht naar een één cilinder blijft deze motor me aandacht trekken.  Zowel het model en de historie in de Dakar. Daarnaast schijnt een AT  wat praktischer te zijn als je een langer stuk gaat rijden.
 
 Wie kan er wat nuttigs zeggen over deze motoren en er één aanbevelen?


 
 

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #1 Gepost op: 09-07-2010, 12:47 »
Zijn nog redelijk zware beesten. Allroad prima, maar offroad door het gewicht nog best een hand vol.

Heb je al eens gekeken naar een DR650SE?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2010, 13:46 »
kawa klr is mij niet tegen gevallen en spotgoedkoop ook.[/font][/font] Yamaha XT voor bewezen betrouwbaarheid.[/font][/font] [/font][/font] KTM lc4 enduro als je echt terrein capaciteit wil hebben. wel onderhoud goed doen.[/font][/font]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2010, 15:55 »
Ik heb alle één cilinders wel zoon beetje bekeken. En kwa prijs en beschikbaarheid ben ik toen uitgekomen op de Dominator en de klx650. De suzuki 650SE is bijvoorbeeld nergens te vinden en de KLR is het lompe tamme broertje van de klx  ;D

Maar kan iemand wat vertellen over het weg gedrag van een één cilinder als je bijvoorbeeld lange stukken 120 rijd (met bagage). Kunnen ze dit prima aan of zijn ze hier eigenlijk niet geschikt voor?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2010, 16:53 »
Ik heb alle één cilinders wel zoon beetje bekeken. En kwa prijs en beschikbaarheid ben ik toen uitgekomen op de Dominator en de klx650. De suzuki 650SE is bijvoorbeeld nergens te vinden en de KLR is het lompe tamme broertje van de klx  ;D

Maar kan iemand wat vertellen over het weg gedrag van een één cilinder als je bijvoorbeeld lange stukken 120 rijd (met bagage). Kunnen ze dit prima aan of zijn ze hier eigenlijk niet geschikt voor?
Het kan. Het is beter en veel leuker om de binnenwegen te pakken. Als je snelweg wil rijden kan je beter een BMW K100 nemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #5 Gepost op: 09-07-2010, 16:56 »
Ik rijd zelf een TT600R uit '98. Zeer goed offroad voor relatief weinig geld. Drooggewicht minder dan 140 kg. Veel betere vering (Ohlins en Paioli) dan een XT en zelfde betrouwbaarheid. Snelweg gaat best. Zelfs met korte gearing loopt 'ie zo 130. Doe ik alleen meestal niet ivm noppenslijtage.

Vroeger ook een Africa Twin (750) gehad. Daar gaan stevige zandwegen prima mee, maar mul zand en kort werk is hard werken. Onvergelijkbaar met een 1 cilinder op de snelweg uiteraard.

gr
remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2010, 17:13 »
rij eerst maar eens een stukje op wat motoren.
met de klx rijd je 90 op de snelweg. met de klr goed 110 vol te houden. ook al is het het tammere broertje.
je kan op papier niet oordelen.
 
Leuk hoor, zo'n 20 jaar oude nx. maar dan moet je toch echt wel een beetje geluk hebben...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #7 Gepost op: 09-07-2010, 18:15 »
Heb je een flink stuk asfalt te rijden, dan wil je altijd een zwaardere motor,Heb je een lastig stuk off road, dan is je motor altijd te zwaar. EEn allroad blijft altijd een compromis
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #8 Gepost op: 09-07-2010, 18:43 »
Suzuki DR 750/800 BIG, 1 pitter, rijd rustig de hele dag 140, grote tank en beter offroad dan je verwacht van zo'n grote tuf..
 
Of een KTM Adventure, stukje duurder maar mooi allround [ over de grens redelijk wat goedkoper]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #9 Gepost op: 10-07-2010, 13:05 »
Vandaag bij een honda dominator geweest en gelijk maar meegenomen  ;D

gaat om een Dominator uit 1988 (met schrijfrem achter)
Net geen 32.000 op de teller
Kon hem voor een leuke prijs meenemen.

Eigenaar waar ik hem van had heeft hem trouwens maar 4 maanden gehad omdat ie na 10 jaar niet rijden eerst even iets lichts wou. Dus komt deze motor bekend voor bij iemand?

Er zit een aangepaste achter veer in merk oid moet ik nog achterhalen en hij heeft voor een stalen remkabel. Banden en kettingen zien er nog goed uit liggen mooie dunlops op. Dus voorlopig rijd ik voor nopes rond.

Enige min punt is dat de voorkap waar dat ruitje opzit beetje vast gebeund zit met tyraps en wat boutjes dus daar moet nog maar eens fatsoenlijk inelkaar gezet worden.

Gelijk nog wat vragen voor mensen met een dominator:
Er zit een olie temp meter op en na +/- 25KM waarvan 20km snelweg en wat 80km weg en laatste stuk stad stond die op 120 grade is dat normaal?

En toen die eenmaal zo warm was leek er geluid uit het blok te komen (alleen als ik gas gaf) maar het klonk meer als iets trillends ijzer. Dus dit kan ook van de voorkap komen want die zit niet helemaal vast zoals het hoort  ;D Verder rijd ie als een trein Hij sloeg 1x af bij een stoplicht omdat die te ver daalde in de toeren maar dat is vast wel te verhelpen door hem iets hoger stationair te laten draaien (nu +/- 1800).

foto nog van de advertentie



Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #10 Gepost op: 10-07-2010, 14:16 »
Succes er mee, beresterke motor.

Volgens mij hebben Djustmie en Heydtos ook zo'n type gehad. Geeft geen klap verkeerd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #11 Gepost op: 10-07-2010, 14:25 »
Ik moet nog een keer de weg af maar zo op de snelweg in de stad is het iig prima rijden  :D stapte iig met een glimlach van oor tot oor af.  Viel me alleen net wat raars op om 2 spaken uit het achterwiel zit een soort lood wat ze bij auto wielen ook wel eens plaatsen om een wiel uit te balanceren. Is dat gebruikelijk bij motoren? Of heeft dit een ander nut?  Ik heb onder het rijden geen rare beweging/trilling oid gevoeld in het achterwiel.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #12 Gepost op: 10-07-2010, 14:39 »
Dat lijkt me inderdaad balanceerlood. Leuk ding zeg zo'n dominator.

groeten,

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #13 Gepost op: 10-07-2010, 17:15 »
Ik moet nog een keer de weg af maar zo op de snelweg in de stad is het iig prima rijden  :D stapte iig met een glimlach van oor tot oor af.  Viel me alleen net wat raars op om 2 spaken uit het achterwiel zit een soort lood wat ze bij auto wielen ook wel eens plaatsen om een wiel uit te balanceren. Is dat gebruikelijk bij motoren? Of heeft dit een ander nut?  Ik heb onder het rijden geen rare beweging/trilling oid gevoeld in het achterwiel.



Zeer waarschijnlijk steekt er aan de overzijde van de naaf een boutje uit je velg. Dit is een deel van de bandenklem en dan ding is ook zwaar. Dat moet in evenwicht gebracht worden anders gaat het hele achterwiel trillen op de snelweg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: Advies nodig bij aankoop eerste offfroad/allroad
« Reactie #14 Gepost op: 10-07-2010, 17:38 »
Leuk zo'n Domi,
Heb er ook 1 gehad, mee naar Afrika gereden en daar achtergelaten voor het goede doel.
Heb er +/- een 12.000 km op rond gereden, en dat ding heeft geen slag verkeerd gegeven.
Oja, ik heb alleen 1x de bougie gewisseld voor ik Marroco inging.
100 > 120 Km/h is makelijk te doen op de snelweg met bepakking, ( al heeft een zwaardere brommer het makelijker, maar als je ook van de gebaande wegen af wil zit je weer met de zware kilo's elk voordeel heb z'n nadeel)
Veel plezierige km-ers samen
 
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.