Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011  (gelezen 18064 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #105 Gepost op: 10-01-2011, 18:26 »
Zijn geweldige positie in klassement is nu wel naar de.... :'(

Met 4 uur achterstand zit je nog op de 13e plaats algemeen, dus een top tien zou nog kunnen, hij gokte al op morgen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #106 Gepost op: 10-01-2011, 18:41 »
En wat hem gebeurde, kan een ander natuurlijk ook gebeuren !!!!
(Was eigenlijk waar hij in zijn voicemail op stuurde, alleen sneu dat het nu hem gebeurd)

Filmpje is ook wel geinig.... Lijkt toch allemaal naar rechts te moeten volgens mij... (Maar goed, zou het echte roadbook en km's moeten zien).
Feit blijft dus wel: Altijd zelf blijven navigeren. en niet blind achter iemand aan knallen.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #107 Gepost op: 12-01-2011, 13:57 »
Laatste nieuws:

Wat dacht je daar van? Zoals ik al zei, als ik in de hoek heb gelegen ben ik het gevaarlijkst.... dat wist je al hé !! Zo was het ook vandaag, ik had wel het geluk dat ik in groep 2 mocht starten als elite rijder. Jammer dat Street dit ook niet kon ... Bij de MX start van onze groep wist ik al van vorig jaar dat dit echt iets was waarin ik kan uitblinken, bij ons in Brabant zijn we niet onder de indruk van een paar knippen en ik word er ook niet door geïmponeerd om met een groep de berg op te vliegen samen. Ik was meteen weg en buiten nog een Pool en mijn Roemeense kameraadje Mani Gyenes waarmee ik 2 jaar geleden nog in het Vectra Team zat, beiden nog op een KTM 690 omdat ze niet bij de elite rijders rijden.... die krijgen nog een jaartje respijt om hun dikke blok te vervangen , buiten die twee KTM blokbeesten bleef ik iedereen met gemak voor. Ik had me, ervaring zeker.... wie zal het zeggen, wel in het goede spoor naar boven toe gezet zodat ik, wanneer we bijna boven waren de twee KTM rijders terug kon aftroeven door het gas erop te houden toen die twee anderen 'm begonnen te knijpen. Volle bak over de knippen, dat kennen ze in Polen en Roemenië niet en ik nam snel voorsprong toen we boven kwamen...

Toen heb ik geprobeerd echt supergoed te navigeren en niet omgekeken, want alles was bijna op CAP vandaag (CAP is de te volgen richting die wordt aangegeven op het GPS apparaat, daarop wordt via een getal het aantal graden weergegeven dat je moet aanhouden om bij het volgende WP of CP te komen). Omdat alles bijna "hors piste" (in de wilde natuur) en er ook bijna geen zichtbare sporen waren was dit best wel moeilijk. Toen ik op een gegeven moment omkeek was ik verbaasd dat enkel nog Jordi Viladoms mijn tempo kon volgen, verder niemand meer.

Toen nam ik ergens de heldere beslissing om rechts te gaan omdat mijn intuïtie dit mij ingaf. Op mijn roadbook zag ik dat we binnen enkele honderden meter meer rechts moesten gaan aanhouden en plots kwamen we aan een spoor, zeg maar wegeltje waarbij ik de reusachtige berg die voor ons opdaagde bekeek en bij mezelf dacht..... dadelijk is dit het laatste paadje dat we kunnen nemen en in een flits wist ik dat dit het goede spoor moest zijn. Een déjà vue van verleden jaar bij die politieman weet je nog doemde bij me op en ik ging er absoluut voor. Was wel even een risico maar ik was zeker van mijn zaak en Viladoms ging achter me aan.

Wij met z'n tweeën samen de bergen in, werd echt wel verrekte hoog daar.... en plots viel een gigantische mistbank over ons heen , we zagen niks meer en alles werd in no time helemaal klammig van het vocht. Mijn bril helemaal onder het slijk van het stof en het vocht, echt een drama om er nog een beetje de vaart in te houden. Plots komt Ullevalseter naast ons opdagen en ik dacht nog dat hij goed was fout gereden tot de rest van de eerste bende ook achter ons kwam rijden, Coma, later ook Despres... de hele reutemeteut van de top tien. Die hadden daarstraks natuurlijk die afslag gemist, behalve kleine Helder op zijn Yamaha, die klaar had gekeken en goed zat met zijn navigatie. Toen begreep ik ook plots dat ik wel eens de etappe zou kunnen pakken. Toen hebben we tegen een gigantische snelheid verder gereden maar alleen op het allerlaatste stuk heb ik Despres laten gaan want ik had zitten rekenen dat ik toch wel erg veel kans maakte op de etappe als de hele groep 1 hier bij me reed. Ik had enkel nog rekening gehouden met Helder Rodrigues, maar die had dan nog een benzine probleem omdat hij niet goed had genavigeerd op het einde. Alleen die Street verdorie.... die was in de wave na ons vertrokken en die vijf minuten waren voldoende geweest om geen hinder te hebben van de mist. Als de zon doorbreekt zie je ook binnen seconden de mist verdwijnen en valt hij precies zo van de bergen af. Terwijl wij nog lagen te rotzooien in die erwtensoep had hij een ander traject kunnen nemen omdat hij beter zicht had en was ons gepasseerd. Doodjammer natuurlijk maar ik ben heel erg tevreden met wat ik vandaag heb kunnen laten zien en ik heb er weer alle vertrouwen in. Gisteren was het wel effe balen met hoofdletters maar nu ben ik ervan overtuigd dat er nog meer in het vat zit waar dit van vandaag vandaan kwam !!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #108 Gepost op: 15-01-2011, 09:56 »
Onverbiddelijke dag
vrijdag, 14 januari 2011 23:26    @J    Dagboek    - Dakar 2011   
Hallo mensen,

Ik zit hier in Cordoba en ga net naar de massage en dacht,
ik probeer nu toch even te bellen want het lukt weer niet echt hier in Argntina...... Personal crap !!

Het was ongelofelijk zwaar vandaag, vannacht kregen we een zware onweersbui met alles erop en eraan,bliksem,donder en veel, heeel veel water! Het eerste stuk van zo'n 100 k was eigenlijk zwaar duinen met heuvels enz ..... dezelfde stage ongeveer dan vorig jaar waar ik ben uitgevallen. Alleen was het door de regen nu helemaal anders en lag het er extreem zwaar bij. Het was zoiets als Lommel maar dan 100 km aan één stuk.

Daarna kwamen we op een plateau waar het helemaal was onder gelopen, net als de anderen ben ik daar helemaal afgeweken van de route en heb zo'n 500 m links van het traject dat op het roadbook was aangegeven dit hele stuk afgelegd. Aan CP2 was het daarna proberen met alles wat ik had het radiator dat helemaal dicht zat een beetje meer zuurstof te geven . Peuteren met een stokje en wat water proberen zo goed mogelijk de radiator vrij te krijgen. Gelukkig lukte dat redelijk goed en was mijn blokje nog helemaal als nieuw, het spint als een naaimechientje en ik heb al honderd keer die steen verwenst die me die top vijf klassering heeft gekost. Als ik dat niet had meegemaakt..... ik zweer het je, ik had op één been de top vijf binnen gefietst met mijn Beemertje.

Na die CP ging het een tijdje redelijk vlot tot we de route kruisten die ook de trucks hadden genomen, daar was de hele weg gewoon helemaal aan gort gereden, onvoorstelbaar ! Normaal was het een heel stuk fesh-fesh, maar door de regen was het een grote vettige brij geworden, er was gewoon niet door te komen. Ergens halfweg zag ik dat de trucks door de omheining waren gebroken om niet helemaal vast te komen zitten en daar stuurde ik ook naar toe. Jammer dat ik een prikkeldraad niet opmerkte bij de passage door het hek, de trucks hadden het helemaal onder de modder geduwd toen ze door het hek waren gereden en ik bleef er met mijn voet in vasthaken... Beemer rechtdoor en ik vakkundig als een kalf tegen de grond gewerkt, gevloerd door en stuk barb-wire. Mijn spatbord eraf en mijn remleiding beschadigd, zo moest ik verder met een pijnlijke voet. Gelukkig kon ik de schade een beetje repareren bij de re-fueling en kon ik toch verder zonder tijdverlies.

Het laatste stuk was terug droog en snel, goed berijdbaar. Aan CP4 gekomen zag ik plots Henk Knuiman komen,zowat een kwartier vroeger dan gedacht, die moet de short cut hebben genomen van de vrachtwagens en daardoor een WP gemist hebben. Ik denk dat hij terug is gereden maar of dat goed komt betwijfel ik sterk. Hij heeft al eens een WP gemist in een vorige rit hè.

Ja, ik ben eigenlijk nog best tevreden, de enige echte tegenslag die ik heb gekend heeft me ook direct uren gekost en dat is verrekte jammer. Ik kan niet dikwijls genoeg zeggen dat onze G450RR het prima heeft gedaan, beter dan we zelf ooit hadden kunnen denken. Zo goed zelfs dat Speedbrain manager Wolfgang Fisher me daarstraks eigenlijk gevraagd heeft of ik er morgen nog een top vijf of zo in het dagklassement zou kunnen uitslepen. Ik heb hen beloofd dat ik er alles aan zal doen om dit voor hen nog waar te maken.

Morgen weten we of dit ook gelukt is .......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #109 Gepost op: 15-01-2011, 15:49 »
Quote van de dag

Citaat
Dakarmaniacs:
Verhoeven net 1 seconden sneller dan Verhoeven bij CP1 en daarmee de snelste! #dakar

Fransje in ware Lucky Luke stijl sneller dan z'n eigen schaduw ?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #110 Gepost op: 15-01-2011, 15:57 »
Quote van de dag

Fransje in ware Lucky Luke stijl sneller dan z'n eigen schaduw ?
:)

Post Merge: 15-01-2011, 16:33
BAM, eerste!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #111 Gepost op: 15-01-2011, 16:44 »
Geweldig!!! maar ook nog :Depres 4, Coma 5, KNUIMAN 6!

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #112 Gepost op: 15-01-2011, 16:53 »
Frans Verhoeven wint laatste etappe Dakar 2011! 
Geschreven door Niels Hatzmann     
zaterdag 15 januari 2011 15:30 
Een heerlijke stuntman en goede motorrijder, dat is Frans Verhoeven. En vandaag, de laatste etappe van Dakar 2011, scoort hij een eerste plaats! In de voicemail van gister vertelde hij nog dat het motortje perfect liep, en dat heeft hij vandaag bewezen. Het was geen gemakkelijke Dakar, en het team heeft bewezen dat ze niet opgeven. Om de wedstrijd dan zo af te sluiten is een mooie beloning.

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #113 Gepost op: 15-01-2011, 16:55 »
en terecht voor frans en de bmw!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #114 Gepost op: 15-01-2011, 16:58 »
Klein stukje van het westrijdverloop, de finish weten we al van Tikka!

Geplaatst: Za jan 15, 2011 16:30    Onderwerp:   
13.42 - Onze LIVE BLOG waar U de link ook links hiernaast kan vinden begint al weer aardig vol te lopen. U hoeft er niks voor te doen .... alleen even doorklikken en op de pijl klikken met de muis en U kan onze blog volgen of eraan deelnemen..... Het is dan ook een echter luie Dakar dag voor ons, een beetje regen buiten..... de PC of laptop goed warm gestookt op 9..... we kunnen er tegen voor een paar uur Dakar Outdoor Fun in de zetel !! En dan hopen dat Fransie Ferhoooven zoals de Fransen zo leuk proberen vandaag zijn intenties kan waarmaken : een top vijf rangschikking in de voorlaatste , zeg maar laatste echte etappe van deze Dakar!

14.52 - Hoewel Cody werd bestraft met een tijdstraf van 8' behield hij wel zijn startpositie bij het DSS punt van de dag. Frans vertrok dus zoals gepland om 14.52H CET. Toen was het in San Nicolas de Arrocos nog maar10.52 H vanmorgen. Ze hebben vandaag maar een korte special voor de boeg van 181 km, maar voor ze hieraan zijn begonnen hebben de rijders al een achterbandje versleten op de maar liefst 645 km lange verbindingsrit vanaf Cordoba.

15.00 - Het is niet erg duidelijk waar de verschillende CP's zich situeren op de special, het zal weer giswerk worden wanneer we de rijders zullen zien doorkomen.

15.05 - Ingevolge de zware regenval waar het gebied de laatste dagen onder te lijden heeft gehad heeft ASO alweer moeten grijpen in het traject van de laatste echte etappe van vandaag. De lengte van de special zal dezelfde blijven maar er worden alternatieve wegen genomen om de meest "swampy" zones zoals men ze noemde te vermijden.

Aan het eind van etappe 12 bleven in totaal nog 205 voertuigen in de wedstrijd, 94 motoren - 14 quads - 57 wagens en 40 trucks kregen de toelating van ASO om te starten in de 13e etappe van vandaag. Coma opende de debatten om 10.40 lokale tijd, twee minuten later gevolgd door Cyril Despres.

15.21 - Frans Verhoeven zet de toptijd neer aan CP1 . Hij is de snelste man in de wedstrijd met één luttel secondje voor op Helder Rodrigues en 11" op Cyril Despres. De voorsprong is nog pril en er kan nog veel gebeuren maar Frans houdt woord en gaat voor een top plaats in deze laatste etappe. Belofte maakt schuld Frans !! De tegenstand zit hem echter op de hielen met na Rodrigues en Despres ook De Azevedo op 15", Lopez op 24" en Marc Coma op 35". 6 man binnen de 35", dat zal de spanning ten goede komen maar Frans is in ieder geval goed gestart.

15.35 - Ik denk dat het niet tonen op de WP punten iets te maken heeft met de aanpassing van het traject van de special. De IT jongens hebben die niet meer kunnen aanpassen en moeten het nu doen met de CP punten o de special. Daar staan captatievoertuigen van ASO die de info direct doorgeven aan het zenuwcentrum dat vanuit Parijs wordt bestierd. Ook worden er stempelcontroles verricht aan een CP wat niet het geval is bij een waypoint.

15.50 - Frans Verhoeven behoudt zijn minieme voorsprong, nu is Despres de man die ook een seconde moest toegeven, net dezelfde achterstand die Rodrigues achter hem lag aan CP1. Helder heeft nu 13" achterstand, Lopez 18" en Coma 01'33". Frans zou op dit ogenblik virtueel ook al één plaats zijn geklommen in de algemene rangschikking.

16.00 - Aan WP3 is Despres net gepasseerd met Coma op zijn hielen, hoewel ... toch al een voorsprong van 01'33". We wachten op de volgende refresh van de Iritrack van ASO en hopen Frans snel te zien verschijnen, als het even kan met een iets meer geruststellende voorsprong. Dat zou ons toch enkele jaren en een hartkwaal schelen.

16.11 - Coma is al aan de finish gekomen, wie wordt de snelste. Frans moet Despres laten voorgaan aan WP3 met 10".

16.13 - Rodrigues aan de leiding , Frans kan nog winnen !!

Geweldige prestatie Frans!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #115 Gepost op: 15-01-2011, 17:04 »
HOE VET!!!! Wat een doorzetter. Super resultaat na alle inspanningen vorig jaar en dit jaar.  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #116 Gepost op: 15-01-2011, 17:09 »
waar komt hij dan nu uit in algemeen klassement?
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #117 Gepost op: 15-01-2011, 18:26 »
Mooi Gedaan!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #118 Gepost op: 15-01-2011, 19:35 »
Groots resultaat hé, ik had er op gehoopt en daarom dat ik het nog zei gisteren laat aan de telefoon dat ik er alles aan ging doen om nog een goede uitslag te behalen.

Gisterenavond zei de hoofdmonteur van Speedbrain nog dat ze achteraan een ander tandwiel wilden steken omdat Speedbrain nog een geod resultaat wilde op de laatste dag, ik heb echter aangedrongen op  47 tandjes wat hij niet opportuun vond. Ik dacht bekijk het maar .... Boy, ik wil er een 47 op achter, gewoon doen !!

Bij de lange verbinding had ik veel tijd om na te denken, zo'n 650km lang zit je dan met zo'n Dakar in je hoofd en hoewel ik al over die tegenvaller met die vastloper heen was, bleef het toch nog door mijn hoofd spoken. Ik had verdomme bijna elke plaats in de top tien gehad, behalve diegene die echt telt. Het heeft er ooh zo dichtbij gezeten. Zelfs een top drie was mogelijk geweest met Lopez die nog niet is gearriveerd en met een gebroken achtervering nog op de proef staat..... verdomme, verdomme toch !!

Net voor de start was er een tankstop en daar heb ik me even afgezonderd om me mentaal voor te bereiden op deze korte etappe, goed gegeten, een bak koffie genomen en me goed opgewarmd.

Vanaf de start heb ik dan het gas niet meer dicht gedraaid. Alles vol gegeven zonder de motor te sparen, ik dacht.... als het kapot gaat, dan is het maar zo..... ik weet dat ik de snelste kan zijn en dat wil ik toch nog een keer tonen aan iedereen hier!!

Geen seconde heb ik een foutje gemaakt, alles ging perfect en de motor ging echt als een droom driftend door de bochten, dit is waar ik van hou. Ik wist wel dat de rest er ook voor wou gaan want de publiciteit in de laatste etappe is enorm. Daarom ben ik ook zo blij dat het me gelukt is om een overwinning te pakken. Ik ben hier echt zo verschrikkelijk blij mee, heb ik toch kunnen laten zien dat het niet terecht is dat ik op de 17e of 18 plaats sta (nvdr 15e) . Ik ga nu verder want de pers is hier voor interviews dat het niet mooi is.... de Oude Kaff staat hier op me te wachten en het wordt zeker nog een groots feest hier. BMW is helemaal happy met dit resultaat en ook Wolfgang zijn brede smile is helemaal terug.

Tot later.

#16 Frans Verhoeven

Offline member

  • *****
  • Berichten: 196
Re: Frans Verhoeven en David Fretigne op BMW in Dakar 2011
« Reactie #119 Gepost op: 15-01-2011, 20:14 »
Van harte Frans, mooie afsluiting van de rally :)