Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tubliss  (gelezen 61723 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Tubliss
« Reactie #165 Gepost op: 18-03-2011, 21:29 »
Zitten er nu twee dagen op  , en geen drukverlies  :)
 
Maar als ik het zo hoor moet ik nog wat in druk gaan zakken , dacht te beginnen  net 1 bar voor en 0.8 achter .
 
Maar 0.6 , het is effe wennen aan dat soort getallen  8)
 
Grt Olaf
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Tubliss
« Reactie #166 Gepost op: 19-03-2011, 08:11 »
Ligt eraan waar je wiltgaan rijden.Midsummer en hier in de buurt rij ik met 1v en 1.2a. Ben nog nooit lager dan 0.8 geweest.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: Tubliss
« Reactie #167 Gepost op: 19-03-2011, 12:49 »
Ligt eraan waar je wiltgaan rijden.Midsummer en hier in de buurt rij ik met 1v en 1.2a. Ben nog nooit lager dan 0.8 geweest.
Jij vindt die grip achter niet fijn. Ikke wel. 0.2 bar verschil scheelt veel. Natuurlijk speelt stugheid van band ook mee.  In mini marokko hier in de buurt wil je alle grip die je kan krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Tubliss
« Reactie #168 Gepost op: 19-03-2011, 13:31 »
Klopt, in het begin van de MS had ik 1.0 voor en achter, kon ik niet meer driften in de bochten. In de duinen ga ik ook wel lager denk ik.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Tubliss
« Reactie #169 Gepost op: 21-03-2011, 12:40 »
Gisteren in westerbork gereden , dus de eerste echt km's .
Ik ben er echt blij mee , met 1bar voor en 0.8 achter gereden .
Net nog even de druk opgemeten , niks geeen druk verlies , en toch met twee gebruikte banden .
Ik vroeg me af en is misschien wel de oorzaak dat ze zo makkelijk erom zijn gegaan en ook goed afsluiten .
De banden had ik beide op mousses staan en zaten dus vol gesmeerd met siliconen gel , deze heb ik zo goed mogelijk schoon gemaakt maar is natuurlijk nooit meer helemaal te verwijderen .
Denk dat daarom de liner zich wat makkelijker kan zetten , bij de banden wissel zal ik er eens op letten , misschien is dit wel een goede manier , gewoon de binnenrand met wat van die siliconen gel insmeren .
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Tubliss
« Reactie #170 Gepost op: 21-03-2011, 12:55 »
Ik had er bij mij achter ook een gebruikte band omgelegd.
een desert die ik vorig jaar in marokko heb gebruikt nog 70% en gemonteerd geweest zonder bandenklem.
 
Toch de volgende dag de band leeg, dus ik, volgens de handleiding, de band weer los en ingesopt en weer opgepompt.
Maar de volgende dag was tie weer leeg.
 
Na het e.e.a. ingesopt te hebben blijkt dat de buitenband op 6 plaatsen lek is.
tussen de noppen zitten scheurtjes een de meeste daarvan zijn dus miniscule gaatjes door en door. tja met een binnenband heb je daar geen last van.
 
Dus nu ga ik een bridgestone ED78 proberen.
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Tubliss
« Reactie #171 Gepost op: 21-03-2011, 14:27 »
Ik had er bij mij achter ook een gebruikte band omgelegd.
een desert die ik vorig jaar in marokko heb gebruikt nog 70% en gemonteerd geweest zonder bandenklem.
 
Toch de volgende dag de band leeg, dus ik, volgens de handleiding, de band weer los en ingesopt en weer opgepompt.
Maar de volgende dag was tie weer leeg.
 
Na het e.e.a. ingesopt te hebben blijkt dat de buitenband op 6 plaatsen lek is.
tussen de noppen zitten scheurtjes een de meeste daarvan zijn dus miniscule gaatjes door en door. tja met een binnenband heb je daar geen last van.
 
Dus nu ga ik een bridgestone ED78 proberen.

Tja als er van die ook al zijn het maar miniscule scheurtje in zitten dan is het misschien wel verstandiger om ze niet meer te gebruiken .
Aan de andere kant hoe komen ze erin ,en had je er ook een mouse in , dat in combinatie met de temperatuur daar in Marocco  kan ook de oorzaak zijn  , die bandjes van mij hadden alleen kou en nattigheid gezien .
En maar een max 500 km eronder gezeten .
 
Grt Olaf

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Tubliss
« Reactie #172 Gepost op: 21-03-2011, 14:38 »
Ik had er bij mij achter ook een gebruikte band omgelegd.
een desert die ik vorig jaar in marokko heb gebruikt nog 70% en gemonteerd geweest zonder bandenklem.
 
Toch de volgende dag de band leeg, dus ik, volgens de handleiding, de band weer los en ingesopt en weer opgepompt.
Maar de volgende dag was tie weer leeg.
 
Na het e.e.a. ingesopt te hebben blijkt dat de buitenband op 6 plaatsen lek is.
tussen de noppen zitten scheurtjes een de meeste daarvan zijn dus miniscule gaatjes door en door. tja met een binnenband heb je daar geen last van.
 
Dus nu ga ik een bridgestone ED78 proberen.

En met tubliss komen daar geen scheurtjes in?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Tubliss
« Reactie #173 Gepost op: 21-03-2011, 16:25 »
@Olaf, nee ik reed daar gewoon met binnenbanden, temperatuur en scherpe stenen kan de oorzaak zijn.
 
@Jouke, dat is de vraag en daarom wil ik een ander merk band dan heb ik die variabele alvast uitgesloten  ;)
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Tubliss
« Reactie #174 Gepost op: 06-04-2011, 13:30 »
zo: maar even de discussie voortzetten waar die hoort: hier.


Ervaring met Tubeliss en stenen: Tuareg rally 2011:

- voorband: Pirelli scorpion pro, (+/- 2 jaar oud...). 1.2 bar er in, reed goed op stenen, echt veel beter dan een mousse vond ik!

Op dag 2 in de stenenpiste: band vrij snel lek!  zij-nop afgescheurd en schuur doorlopend in de band zelf. Hierdoor een groot lek, buitenband snel leeg. de Liner was nog wel ok !!
Doorgereden met lekke band (rijd als run-flat, werk goed, MAAR: na +/- 15 km knalde de liner toch: Scheur op de rand van de tubeliss, waar die de band klemt. M.a.w.: door de wrijving van de lekke buitenband op de tubeliness liner, scheurde de liner toch.

- achterband: Michelin AC10: 1.2 bar op de stenen, 1.0 bar in de duinen (ik drufde toen niet zachter meer). Deze heeft de hele rally goed gehouden en bleef bij mij netjes op druk! Michelin heeft veel taaier rubber, geen scheuren zichtbaar die doorlopen... maarja, ik weet dat dat wel KAN gebeuren, bij hele scherpe stenen.

mijn conclusie: Het probleem zit hem in het lek raken van de BUITENband, niet van het lubeliss systeem zelf. Maar het systeem is niet sterk genoeg om met een lekke band door te rijden. Ik heb gezien dat die dingen nu gewoon met canvasdraden gemaakt zijn: misschien kevlar-versie voor rally gebruik???

vragen zijn nu:
- Wat als je een betere voorband zou nemen ? welke??
- voorband 1.4 bar? Heeft het dan nog voordeel tegenover mousse?


Feit is: Geen van deze banden zijn ontworpen als tubeless banden (allemaal TT-types!), maar we gebruiken ze wel TL!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Tubliss
« Reactie #175 Gepost op: 06-04-2011, 13:48 »
zo: maar even de discussie voortzetten waar die hoort: hier.


Ervaring met Tubeliss en stenen: Tuareg rally 2011:

- voorband: Pirelli scorpion pro, (+/- 2 jaar oud...). 1.2 bar er in, reed goed op stenen, echt veel beter dan een mousse vond ik!

Op dag 2 in de stenenpiste: band vrij snel lek!  zij-nop afgescheurd en schuur doorlopend in de band zelf. Hierdoor een groot lek, buitenband snel leeg. de Liner was nog wel ok !!
Doorgereden met lekke band (rijd als run-flat, werk goed, MAAR: na +/- 15 km knalde de liner toch: Scheur op de rand van de tubeliss, waar die de band klemt. M.a.w.: door de wrijving van de lekke buitenband op de tubeliness liner, scheurde de liner toch.

- achterband: Michelin AC10: 1.2 bar op de stenen, 1.0 bar in de duinen (ik drufde toen niet zachter meer). Deze heeft de hele rally goed gehouden en bleef bij mij netjes op druk! Michelin heeft veel taaier rubber, geen scheuren zichtbaar die doorlopen... maarja, ik weet dat dat wel KAN gebeuren, bij hele scherpe stenen.

mijn conclusie: Het probleem zit hem in het lek raken van de BUITENband, niet van het lubeliss systeem zelf. Maar het systeem is niet sterk genoeg om met een lekke band door te rijden. Ik heb gezien dat die dingen nu gewoon met canvasdraden gemaakt zijn: misschien kevlar-versie voor rally gebruik???

vragen zijn nu:
- Wat als je een betere voorband zou nemen ? welke??
- voorband 1.4 bar? Heeft het dan nog voordeel tegenover mousse?


Feit is: Geen van deze banden zijn ontworpen als tubeless banden (allemaal TT-types!), maar we gebruiken ze wel TL!
Dat is goeie informatie , ik denk dat ik aankomende transanatolia ook met de tubliss ga rijden , en dan gooi ik er een setje  michelin deserts onder , kijken of dat allemaal heel blijft .
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Tubliss
« Reactie #176 Gepost op: 06-04-2011, 14:28 »
Daar zou ik wel wat vertrouwen in hebben. de desert voor en achter heb ik nooit meer dan oppervlakkige scheuren in gereden, ook op heeele vieze vulkanische stenen.
De normale fim voorbandjes lijken me een vrij zachte band vergeleken met deserts.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Tubliss
« Reactie #177 Gepost op: 06-04-2011, 15:00 »
ik heb de tuareg met deserts en TL gereden, voelt goed, maar ik zou het niet aandurven ook alle stenenpistes te rijden zonder een backup setje mousses in de vrachtewagen, zeker voorband niet.aan de andere kant: met een lekke desert in een TL kom je ook wel aan de finish.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Tubliss
« Reactie #178 Gepost op: 06-04-2011, 15:03 »
Ik had er bij mij achter ook een gebruikte band omgelegd.
een desert die ik vorig jaar in marokko heb gebruikt nog 70% en gemonteerd geweest zonder bandenklem.
 
Toch de volgende dag de band leeg, dus ik, volgens de handleiding, de band weer los en ingesopt en weer opgepompt.
Maar de volgende dag was tie weer leeg.
 
Na het e.e.a. ingesopt te hebben blijkt dat de buitenband op 6 plaatsen lek is.
tussen de noppen zitten scheurtjes een de meeste daarvan zijn dus miniscule gaatjes door en door. tja met een binnenband heb je daar geen last van.
 
Dus nu ga ik een bridgestone ED78 proberen.

Welke band had jij er op?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Tubliss
« Reactie #179 Gepost op: 06-04-2011, 15:38 »
Je hebt er zo niet veel aan als , je gebruikte banden gaat testen , dus ik ga het wel zien met nieuwe .
Zwaar gebruikte band ook al maar driekwart op , en dan een jaar in de schuur , weer opleggen , gedeeltelijk uitgedroogd inmiddels , is geen goed vergelijk .
 
 
Olaf