Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: How to: Revise your muffler / How Not To  (gelezen 4857 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
How to: Revise your muffler / How Not To
« Gepost op: 14-09-2010, 00:18 »
Stel je voor je hebt een demper die heel veel herrie maakt, dan zou je die opnieuw kunnen vullen. Echter als blijkt dat het eerder een rammelaar is wordt het spannend. Toen ik mijn demper opende zat er 0,0 wol in en lagen alle schotjes er los in. Dat terwijl ik de demper een half jaar eerder met steenwol had afgevuld.

Hiervan viel echt niks meer te maken, dus moest er een nieuwe oplossing komen. Hoe kom ik aan gatenkazen-plaat? Bij de gamma hebben ze die wel, maar dan is het aluminium?! Moeilijk lasbaar, zwak materiaal, maar zo gauw niks anders te vinden, dus we doen het maar.

Net laagje (professionele) glasvezel wol er omheen wikkelen met papieren schilderstape. Steenwol kan de temperatuur wel aardig hebben, maar je blaast het eruit.

Zo ziet het er ook als nieuw uit, best netjes al zeg ik het zelf.

Eindkap netjes afkitten met hittebestendige sileconekit en de uitlaat is weer helemaal gasdicht op het tuutje na, wat zal code-groen trots op me zijn.

 
Maar..................................
 
Zaterdag reed ik op mijn brommertje naar Rutten en reed met 105 km/h de snelweg op. Al haastend draaide ik mijn gas steeds verder door, maar op den duur ging mijn pols niet meer verder. 115 km/h vol gas!? normaal rijd ik met 140 km/h de toeren begrenzing van mijn CDI in. De motor begon steeds gekker te klinken en bij het gas loslaten leek de brommer sneller te gaan en bij het gas geven duurde het enkele seconden, waarna mijn brommer slikte en met moeite verder kroop. 40 kilometer later op de baan aangekomen was het er niet beter op gekomen en bij de 3e bocht op de baan stopte mijn motor bij het plotseling gas geven. hmmzz.... Brommer uit de klei getrokken en zowaar wilde die ploffen na 2 minuten doorstarten. Yes...verder... maar wederom 3 bochten verder geeft de brommer het weer op na een dot gas. Uiteindelijk de baan maar weer afgegaan, met een aanhanger mee naar huis gereden en vanavond de demper losgehaald. Er kwam namelijk meer lucht langs de klem tussen de bocht en de demper dan achter uit de demper.
 
Resultaat:


 
Helaas, de uitzettingscoefficient van het materiaal (lees Aluminium) in combinatie met de zwakte bij de hoge temperaturen zorgde voor stamppot in mijn demper. De dunne aluminium koker zat als een opgepropte platte wokkel voor het gaatje! Zie ook hoe de grote koker is gaan golven!
 
Morgen probeer ik bij een gespecialiseerd bedrijf een geperforeerde RVS plaat te scoren om het opnieuw te proberen.
 
 
 

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #1 Gepost op: 14-09-2010, 00:28 »
Mooi man. Trial and error in progress :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #2 Gepost op: 14-09-2010, 01:05 »
Mooi man. Trial and error in progress :)

Yeah, ook wel wat voor jou. Heb/had jij niet de zelfde demper?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2010, 08:03 »
Schilderstape?
 
Dat is toch binnen no-time weg?
Ik had dat bij m'n E uitlaat met ijzerdraad gedaan, omdat dat dat wat meer hitte kan weerstaan..
 
Na twee weken toen de hele uitlaat vervangen voor een Yoshimura..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #4 Gepost op: 14-09-2010, 08:13 »
We ware heel even trots op je ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #5 Gepost op: 14-09-2010, 08:23 »
Afgelopen zaterdag was je pas helemaal trots geweest..
De Codegroen regels m.b.t. geluid waren hem een beetje naar het hoofd gestegen, en hij startte zijn DRZ niet eens!
De geluidsproductie bleef beperkt tot het ronddraaien van de startmotor ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #6 Gepost op: 14-09-2010, 08:55 »
Hij had wél de primeur: de eerste electrobike.

Ik zou gezegd hebben, zet 'm in zijn eerste versnelling en indrukken dat knopje. Kijken hoe ver je komt ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #7 Gepost op: 14-09-2010, 09:24 »
ik heb op mijn africa twin een demper van een ktm en alleen op het einde een pijp van cm of 20 en daar demperwol omheen.
Ik denk dat het redelijk binnen normen valt en wol blijft zitten omdat de lucht voor in het pijpje en door de gaatjes die ik erin geboord heb eruit gaat. Als je het nog volgt..

Maar dat gasdicht maken had ik nog niet aan gedacht om dat met kit te doen.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #8 Gepost op: 14-09-2010, 09:31 »
omdat de lucht voor in het pijpje en door de gaatjes die ik erin geboord heb eruit gaat.

Als je het nog volgt..
Ik volg 't niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #9 Gepost op: 14-09-2010, 09:35 »
Ik volg 't niet.

Ik ook niet..
 
Frank, dat was een goed idee geweest!  ;D
Dan had ik terug gewoon op de aanhanger gekund, en niet dat hele (saaie) eind op de snelweg gehoeven met de DRZ..
Dan had Erik op z'n startmotor naar huis kunnen tuffen..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: How to: Revise your muffler / How No To
« Reactie #10 Gepost op: 14-09-2010, 09:59 »
Schilderstape?
Dat is toch binnen no-time weg?
Klopt, maar dat is ook de bedoeling.


...en door de gaatjes die ik erin geboord heb eruit gaat. Als je het nog volgt..
Maar dat gasdicht maken had ik nog niet aan gedacht om dat met kit te doen.
Heb je zelf die gaatjes geboord? ::)  Wat een kloteklus, dat wordt nooit zo goed als een fabrieks-perfoplaat. Net ffe een plaatje RVS gehaald bij een constructiebedrijf. Gasdicht maken is wel de moeite. Had nog een tube liggen waarmee mijn case-savers gelijmd zitten. Heb het allemaal niet zelf verzonnen, maar een aantal "cursussen" op yuptjup gevolgd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1820
Re: How to: Revise your muffler / How Not To
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2010, 10:36 »
dacht ik al dat ik onvolgbaar was :D

Ik heb een buis van 20cm daar en de voorkant heb ik die dicht geknepen.
In de buis inderdaad teringwerk gaatjes geboord.
Daaromheen demperwol
Die met popnagels aan het eindstuk vastgemaakt.
het voorste deel van de demper is nog gewoon leeg hol zonder demperwol.


Maar helemaal gasdicht is/was hij nog niet maar ja das de wegbrommer dus daar is geen mens die daar over valt. Maar ik zal eens kijken voor die kit

voor we afdwalen succes met je revisie!

frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: How to: Revise your muffler / How Not To
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2010, 12:53 »
Dus je blaas gas door de wol heen? dat gaat niet lang goed hoor..
 
Haha, dat geintje met aluminium van de gamma heb ik al eens gehad :)
Mijn holle XR600 demper volgedouwd met deze plaat tot allemaal propjes gevouwen, niet eens met wol oid. Werd er een stuk stiller door, maar het werd een zootje IN de demper...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: How to: Revise your muffler / How Not To
« Reactie #13 Gepost op: 14-09-2010, 23:47 »
voor we afdwalen succes met je revisie!

Bedankt!
Zojuist nieuwe RVS kanalen gemaakt met een nieuwe dosis demper wol erom en het geheel alweer in de koker geschoven. Nu alleen nog de eindkap ervoor popnagelen met een laagje kit. Hier heb ik wel vertrouwen in!
En maar wachten tot ik een code groen sticker krijg voor op mijn demper.