Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 926826 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1935 Gepost op: 28-03-2012, 11:33 »
ik had een 690 en heb nu een EXC 530. de 690 is briljant als je de ruimte hebt en goed kan rijden. Hoe minder ruimte je hebt, hoe makkelijker de 530 in vergelijking is.


Komt (voor mij) voornamelijk door gewicht en verschil in vering.

Online member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1936 Gepost op: 28-03-2012, 12:19 »
Niek, je hebt ook een mooi steuntje voor je roadbook.

Zou je een close up foto kunnen/willen posten  :-* :)
Is ook Tuareg proof  ;)


Deze foto's zijn van de 2e versie, ik heb nu 3 maar nog geen foto's. Het roadbook zit nu draaibaar vast dus bij een val verdraait ie ipv alu verfrommelen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1937 Gepost op: 28-03-2012, 18:48 »
Thanks, zat al een poosje te broeden op een eigen brouwsel. Maar beter goed gejat dan slecht zelf bedacht  :-X ;)
Gerrit :)

Online member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1938 Gepost op: 28-03-2012, 20:22 »
De stuurbouten heb ik hiervoor vervangen door bouten van Touratech (overgehouden aan mijn BMW tijdperk), maar een stukkie tapeind zal ook wel werken.

die onderaan
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1939 Gepost op: 31-03-2012, 14:48 »
Injectie... je wordt er gek van!

Na lang worstelen met een twinair filter en mappings en een 690 die maar niet lekker wilde oppakken, ben ik er achter waarom het ding niet lekker liep met het twinair filter. En je raadt het nooit!

De koppelingsschakelaar!


welnu, hoe?
Ik zal het verhaal hier maar eens uit de doeken doen:
De 690 heeft selecteerbare mappings, via dat mooie standerschakelaartje onder het zadel. Deze mappings hebben NIETS te maken met de brandstofinjectie, of de onsteking.
De 690 heeft namelijk 3 soorten mappings:  een brandstofmapping, een instekingsmapping, en verschillende EPT mappings.

Deze EPT mappings zijn voor de gasresponse. De 690 is namelijk feitelijk drive-by-wire! De EPT (electronic power throttle) mapping vertelt hoever de gasklep echt opengaat, als jij het gas bijv 50% open trekt dan stat in de mapping dat de klep in werkelijkheid bijv 40% open moet. Deze mappings zijn ook nog eens toerental afhankelijk!
Het hele verschil tussen soft en sport setting, is dus niet meer dan de gasrespons!

en wat wil nu het feit.... naast standje 0 voor slechte benzine, 1 voor soft, 2 voor sport en 3t/m9 voor normaal... is er NOG een mapping, namelijk die voor "motor in neutraal/koppeling ingetrokken"

m.a.w.: als de motor vrij kan draaien, dan gebruikt ie een ander EPT mapping zodat die wat rustiger reageert...

En natuurlijk is een van de eerste dingen die ik gedaan heb: Alle interlocks overbruggen, dus ook de koppelingsschakelaar! => De motor denkt dat de koppeling altijd ingetrokken is, en kiest dus deze speciale EPT mapping.  en rijdt beroerd!!

Anyway... Nu gaat ie echt volgas! en ik weet tenminste hoe het echt werkt. Gezien ik nu zowieso een tuneboy heb... kan ik hem lekker zelf instellen zoals ik het wil. en dus onsteking, brandstof EN gasreponse... zelf aanpassen naar wens :-)


Het was even zoeken maar,  dit verhaal stond me nog bij.
Om problemen voor te zijn (hoe meer je kunt uitsluiten hoe beter) wil ik de koppelingsschakelaar overbruggen. uit dit verhaal lees ik dat doorverbinden niet de manier is. Hoe nu te handelen? Kan ik volstaan met schakelaar demonteren (stekker los) en brug zetten in interlock relais, of zie ik dan iets over het hoofd? (hoe zit het bv. met de kantelschakelaar, die houd ik het liefst wel werkend).


is het met behulp van Tune ecu te zien in welke map de motor draait?


sinds er een acra mapping in zit komt er geen storingsmelding als ik de sas magneet los maak, kan er dus probleemloos af?




Online member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1940 Gepost op: 31-03-2012, 14:57 »
Jip, precies zo doen als je zegt. Heeft Dr Bean ook uitgevonden en werkt goed. Kantelsensor blijft wel werken want die werkt anders (op injectie misschien). Hoef je gelijk niks meer aan je jiffy sensor te doen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • KTM LC8/690 Enduro-Rally/450excSD
  • *****
  • Berichten: 1152
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1941 Gepost op: 31-03-2012, 15:52 »

Het was even zoeken maar,  dit verhaal stond me nog bij.
Om problemen voor te zijn (hoe meer je kunt uitsluiten hoe beter) wil ik de koppelingsschakelaar overbruggen. uit dit verhaal lees ik dat doorverbinden niet de manier is. Hoe nu te handelen? Kan ik volstaan met schakelaar demonteren (stekker los) en brug zetten in interlock relais, of zie ik dan iets over het hoofd? (hoe zit het bv. met de kantelschakelaar, die houd ik het liefst wel werkend).


is het met behulp van Tune ecu te zien in welke map de motor draait?


sinds er een acra mapping in zit komt er geen storingsmelding als ik de sas magneet los maak, kan er dus probleemloos af?
1 vraagje: waarom zou je deze MOETEN overbruggen? Heeft zo te lezen meer elende gebracht dan het misschien op zou kunnen lossen?
Ik niet begrijp ???  (of ik hoor nu DE reden)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1942 Gepost op: 31-03-2012, 19:39 »
Jip, precies zo doen als je zegt. Heeft Dr Bean ook uitgevonden en werkt goed. Kantelsensor blijft wel werken want die werkt anders (op injectie misschien). Hoef je gelijk niks meer aan je jiffy sensor te doen.

inderdaad ja, koppschakelaar los, en brug zetten in interlock-relais,
maar dat je dan niets hoef te doen aan de jiffy sensor dat is niet waar hoor,
want die bleef toen bij mij zijn (ongewenste) werk toch nog doen.
dit komt volgens DR-Bean dat alles op de 690 via de ecu loopt.
opgelost met die dummy sensor van ktm te plaatsen.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1545
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1943 Gepost op: 01-04-2012, 00:59 »
In het kader van ervaringen opdoen heb ik vandaag maar zo'n banden apparaat gekocht voor 79 eurootjes, 3 lepels en een Michelin Enduro competition 140-80-18 om 'ns te gaan oefenen met bandje verwisselen. Ik denk dat na het noord Frankrijk weekend de noppen echt volledig weg zijn en deze is net een tikkie harder dan de ac10. Op de HP2 deed ie het heel behoorlijk

Mocht het niet lukken dan heb ik er een mooie bloembak standaard bij  :D
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1944 Gepost op: 01-04-2012, 08:34 »
toevallig gisteren de een setje TKC-80 gewisseld op de 690,
de voorband was een makkie, achter vond ik maar een stijve rakker,
maar het is gelukt :D
wel met een paar krassen op de mooie zwarte velgjes,
maar dathoort er bij :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1945 Gepost op: 01-04-2012, 08:58 »
toevallig gisteren de een setje TKC-80 gewisseld op de 690,
de voorband was een makkie, achter vond ik maar een stijve rakker,
maar het is gelukt :D
wel met een paar krassen op de mooie zwarte velgjes,
maar dathoort er bij :D

heb je geen extra setje wielen Daan

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1946 Gepost op: 01-04-2012, 10:18 »
Jip, precies zo doen als je zegt. Heeft Dr Bean ook uitgevonden en werkt goed. Kantelsensor blijft wel werken want die werkt anders (op injectie misschien). Hoef je gelijk niks meer aan je jiffy sensor te doen.


OK thanks



Post Merge: 01-04-2012, 10:24

1 vraagje: waarom zou je deze MOETEN overbruggen? Heeft zo te lezen meer elende gebracht dan het misschien op zou kunnen lossen?
Ik niet begrijp ???  (of ik hoor nu DE reden)


Dirk, wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Als het schakelaartje stuk gaat moet de bak altijd in z'n vrij voor je kunt starten, als het schakelaartje gemaakt blijft draait je motor dus in een andere mapping, zit je ook niet op te wachten.



Post Merge: 01-04-2012, 10:37


inderdaad ja, koppschakelaar los, en brug zetten in interlock-relais,
maar dat je dan niets hoef te doen aan de jiffy sensor dat is niet waar hoor,
want die bleef toen bij mij zijn (ongewenste) werk toch nog doen.
dit komt volgens DR-Bean dat alles op de 690 via de ecu loopt.
opgelost met die dummy sensor van ktm te plaatsen.

Alles loopt idd via de ecu. Zelfs de schakeling van het interlock relais (in schema K11) , de ecu krijgt de signalen van de koppelingsschakelaar en de neutraalschakelaar  en ligt de spoel van het relais al dan niet aan de massa.
 jiffy schakelaar schakelt via ecu de ontsteking/injectie uit. startmotor gaat wel draaien echter motor slaat niet aan. De spanning op de roze draad naar de schakelaar gaat van 5 naar 2.5 v . dat is dus waar de dummy voor zorgt.

K11 zit bij mijn motor direct voor het startrelais


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1947 Gepost op: 01-04-2012, 14:16 »
Hee mannen, ik had een vraagje.
Ik sta op het punt om ook een 690 enduro r te kopen.
Nou vroeg ik mijn eigen af of er met sm wielen onder de
690 ook een beetje sportief over de weg gereden kan worden.
Ik bedoel eigenlijk of dat er dan ook iets aan de vering gedaan moet worden?
En hoe de standaard wielen over de weg zijn?
B.v.d Kokkû

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1948 Gepost op: 01-04-2012, 15:18 »
Hee mannen, ik had een vraagje.
Ik sta op het punt om ook een 690 enduro r te kopen.
Nou vroeg ik mijn eigen af of er met sm wielen onder de
690 ook een beetje sportief over de weg gereden kan worden.
Ik bedoel eigenlijk of dat er dan ook iets aan de vering gedaan moet worden?
En hoe de standaard wielen over de weg zijn?
B.v.d Kokkû

Specificaties van de 2012 enduro r zijn gelijk aan die van de 2012 smc r.  Dus lijkt me wel. Met de originele wielen met wegbanden gaat het al heel goed. Met sm velgen nog beter.

Heb zelf een 2011 enduro r. Zelfs op de origineel gemonteerde tkc's gaat het op de weg erg rap  :-X

Ok snelweg is natuurlijk niet het terrein voor een 690, maar op alle andere wegen rijdt ik met alle supersports mee. Helemaal als het wat bochtiger wordt.
Gerrit :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 86
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #1949 Gepost op: 01-04-2012, 18:39 »
hallo Tjaffel, bedankt voor je reactie. Het zou over het model 2009 gaan.
Ik dacht dat er daar andere vering onder zaten dan de smc.
Denk dat ik toch ook veel weg km ga maken vandaar,