Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal  (gelezen 17652 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #15 Gepost op: 21-12-2009, 12:34 »
Eind juli 1995. Ondergetekende neemt het onbegrijpelijke besluit om begin oktober voor een half jaar naar Afrika te vertrekken op de motor. Omstanders raken nog meer verbijsterd door de keuze voor  een 1993-er KTM 600 LC4,  aangeschaft  bij Brouwer in Zwartebroek. Een motor die tot dan toe vooral sterk wordt geacht in max 10 rondjes crossbaan. Het debacle met de “blauwe” blokken weet iedereen behalve ik. Door een combinatie van onverschrokkenheid, onwetendheid en algehele verstandsverbijstering wordt gewoon doorgezet, met gelukkig wel 2 maanden voorbereidingstijd waar sommige mensen 2 jaar voor uittrekken. Grappen over steenpuisten en open wonden vanwege het dunne harde crosszadel raken me al gauw niet meer, ik vertrouw volledig onterecht op mijn improvisatievermogen om technische tegenslag onderweg te overwinnen.

De voorbereiding bestaat vanwege tijdgebrek uit een 18,2 litertank en een bagagerekje. Zonder GPS maar met een te globale kaart ging het op naar het ruige zuiden. Offroad ervaring nul, en geen tijd meer voor een cursus. Gelukkig kon ik zonder pech thuis de straat uit wegrijden van het uitzwaaipubliek, dat met eerst minuten hoofdschuddend had zien worstelen met de kickstarter, toen nog zonder automatische kleplichter. In Frankrijk was het  al mis en spoot de olie achter mijn voortandwiel vandaan. Jawel die nog altijd bekende en beruchte keerring.
 
Eenmaal in Marokko aanbeland was ik zelf verrast daar überhaupt te zijn aangekomen. Inmiddels had ik zeker 20 manieren uitgevonden om om te gaan met dat totaal ongeschikte zadel, soms er naast hangend als een indiaan naast z’n paard. Het aantrappen bleef een bron van diepe haat, zelden werd een motor gemener vervloekt en vaker in gedachten ritueel verbrand.

Het eerste zand van Mauritanië werd voornamelijk horizontaal (in plaats van het gebruikelijke verticaal) overwonnen. Naarmate er meer gas werd gegeven en gestaan, ontstond een zekere samenwerking tussen mens en motor en bleek de verticale verplaatsing een stuk effectiever.  Ook het aantrappen lukte zowaar steeds beter.  Er groeide “iets”.

17000 km, 6 maanden en vele in het geheugen gegrifte belevenissen later wordt de LC4 niet verbrand, nee zelfs liefdevol terugverscheept. Thuis worden slechts versleten kleprubbers en wiellagers worden geconstateerd, daarna zal hij nog een forse ronde Marokko meemaken en opnieuw de Sahara doorgaan zij het met een andere baas. Naar later blijkt had ik per ongeluk een van de eerste goeie KTM’s gekocht, die zomaar een vrij lange tijd heel konden blijven.

In een vlaag van nostalgie wordt in 2005 een ‘98 620 aangeschaft, ruwweg dezelfde motor, ook met alleen kickstarter. Feest van herkenning, en diverse leuke ritjes laten de liefde weer groeien. Na 2 toch wel mislukte trips vanwege elektronische pech (en d’r zit al zo weinig op) wordt het apparaat in een hoek in de garage gesmeten, totaal genegeerd en alleen nog gebruikt als wasrek en verzamelplaats voor ongedierte.  Voorzichtig komen er nu toch weer herstelpogingen van de grond, inclusief SM-wieltjes en gemodificeerde elektronica. Voorzichtige reisplannen waar dit ding in voorkomt tekenen zich toch weer steeds duidelijker af. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan….

Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #16 Gepost op: 22-12-2009, 10:37 »
2009: Met KTM blijf je knutselen (wanneer had ik dat eerder gezien?)
 
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #17 Gepost op: 22-12-2009, 15:19 »
Ik vond zojuist deze de KTM 690 Traveller. Weet iemand hier daar iets van af?
 
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=499960&page=3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #18 Gepost op: 22-12-2009, 16:25 »
[quote uit datzelfde topic]
That is actually a prototype / design study pre 950Adv show machine from like 10 years ago.
[/quote]

Wat een spuuglelijk ding.  :'(

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #19 Gepost op: 22-12-2009, 17:49 »
't was toch een MOOI kerstverhaal? Wat doet dat lelijke monster daar dan in?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #20 Gepost op: 22-12-2009, 20:17 »
Alle kerstverhalen eindigen uiteindelijk positief:



Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat KTM binnenkort met rallybuggies gaat testen...

Zien jullie die schoepjes op de banden? Waar zou dat toch voor zijn?

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #21 Gepost op: 22-12-2009, 20:18 »
Wah 'n reetegeil dinkie zeg... :P
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #22 Gepost op: 22-12-2009, 21:13 »
Eind juli 1995.

Mooi verhaal Gert!
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #23 Gepost op: 22-12-2009, 21:19 »
't was toch een MOOI kerstverhaal? Wat doet dat lelijke monster daar dan in?

Heel lelijk is ook weer mooi.
Grtz,
Herr DRénérZéele

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #24 Gepost op: 22-12-2009, 21:23 »
Maakt me geen reet uit als ik erin mag rijden  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #25 Gepost op: 22-12-2009, 22:56 »
In de categorie "mooiste kerstverhaal van het jaar" staat Gert wat mij betreft wel bovenaan!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 279
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #26 Gepost op: 02-01-2010, 11:22 »
Ik mis de RC8 in dit verhaal.. KTM's supersport.


Of een andere uitvoering:


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11359
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #27 Gepost op: 02-01-2010, 12:29 »
Mooi model!

Ready to race maar nooit de finish gehaald of al in de prijzen gevallen?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #28 Gepost op: 02-01-2010, 12:36 »
Eind juli 1995. Ondergetekende neemt het onbegrijpelijke besluit om begin oktober voor een half jaar naar Afrika te vertrekken op de motor. Omstanders raken nog meer verbijsterd door de keuze voor  een 1993-er KTM 600 LC4,  aangeschaft  bij Brouwer in Zwartebroek. Een motor die tot dan toe vooral sterk wordt geacht in max 10 rondjes crossbaan. Het debacle met de “blauwe” blokken weet iedereen behalve ik. Door een combinatie van onverschrokkenheid, onwetendheid en algehele verstandsverbijstering wordt gewoon doorgezet, met gelukkig wel 2 maanden voorbereidingstijd waar sommige mensen 2 jaar voor uittrekken. Grappen over steenpuisten en open wonden vanwege het dunne harde crosszadel raken me al gauw niet meer, ik vertrouw volledig onterecht op mijn improvisatievermogen om technische tegenslag onderweg te overwinnen.

De voorbereiding bestaat vanwege tijdgebrek uit een 18,2 litertank en een bagagerekje. Zonder GPS maar met een te globale kaart ging het op naar het ruige zuiden. Offroad ervaring nul, en geen tijd meer voor een cursus. Gelukkig kon ik zonder pech thuis de straat uit wegrijden van het uitzwaaipubliek, dat met eerst minuten hoofdschuddend had zien worstelen met de kickstarter, toen nog zonder automatische kleplichter. In Frankrijk was het  al mis en spoot de olie achter mijn voortandwiel vandaan. Jawel die nog altijd bekende en beruchte keerring.
 
Eenmaal in Marokko aanbeland was ik zelf verrast daar überhaupt te zijn aangekomen. Inmiddels had ik zeker 20 manieren uitgevonden om om te gaan met dat totaal ongeschikte zadel, soms er naast hangend als een indiaan naast z’n paard. Het aantrappen bleef een bron van diepe haat, zelden werd een motor gemener vervloekt en vaker in gedachten ritueel verbrand.

Het eerste zand van Mauritanië werd voornamelijk horizontaal (in plaats van het gebruikelijke verticaal) overwonnen. Naarmate er meer gas werd gegeven en gestaan, ontstond een zekere samenwerking tussen mens en motor en bleek de verticale verplaatsing een stuk effectiever.  Ook het aantrappen lukte zowaar steeds beter.  Er groeide “iets”.

17000 km, 6 maanden en vele in het geheugen gegrifte belevenissen later wordt de LC4 niet verbrand, nee zelfs liefdevol terugverscheept. Thuis worden slechts versleten kleprubbers en wiellagers worden geconstateerd, daarna zal hij nog een forse ronde Marokko meemaken en opnieuw de Sahara doorgaan zij het met een andere baas. Naar later blijkt had ik per ongeluk een van de eerste goeie KTM’s gekocht, die zomaar een vrij lange tijd heel konden blijven.

In een vlaag van nostalgie wordt in 2005 een ‘98 620 aangeschaft, ruwweg dezelfde motor, ook met alleen kickstarter. Feest van herkenning, en diverse leuke ritjes laten de liefde weer groeien. Na 2 toch wel mislukte trips vanwege elektronische pech (en d’r zit al zo weinig op) wordt het apparaat in een hoek in de garage gesmeten, totaal genegeerd en alleen nog gebruikt als wasrek en verzamelplaats voor ongedierte.  Voorzichtig komen er nu toch weer herstelpogingen van de grond, inclusief SM-wieltjes en gemodificeerde elektronica. Voorzichtige reisplannen waar dit ding in voorkomt tekenen zich toch weer steeds duidelijker af. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan….



:), 1 opmerking, een kerstverhaal eindigt goed, dus niet met "SM-wieltje"  :P

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: De geschiedenis van KTM, een mooi kerstverhaal
« Reactie #29 Gepost op: 02-01-2010, 14:43 »
Wat is daar niet goed aan? We zijn toch ALL-road maniacs hier? Van die lekkere plak-plak racebanden onder je crossert is errug leuk hoor, kan ik je vertellen  :-*
Old bikers never die, they just smell that way...