Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Alto Turia  (gelezen 6550 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Alto Turia
« Reactie #15 Gepost op: 03-05-2006, 13:03 »
Net TTToine gesproken.

Hij stond toevallig net stil met een probleem met achteras of achterwiellager. Service is wel goed geregeld daar, je kunt bellen en dan wordt je opgehaald. En volgens mij vertelde hij ook dat je je kist met spullen kunt laten brengen zodat je na reparatie gewoon verder kunt.

De proef was heel erg koud boven op de berg met regen en mist en een zicht van zo'n 30 meter. Recept om fout te rijden natuurlijk. Toine vond het nog steeds een mooi evenement.

Helaas wist hij ook nog van 2 ongelukken met botbreuken te vertellen bij het NL kamp. Een voet van "meneer Memotours" en een hand van iemand anders waarvan ik de naam niet meer weet. (sorry, ik had natuurlijk gelijk beter op moeten letten zodat ik er een wat serieuzer verslag van kan maken. niet aan gedacht)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Alto Turia
« Reactie #16 Gepost op: 05-05-2006, 10:56 »
Als ik de verhalen zo een beetje lees lijkt me toch een gave rallye om een keertje te doen, rijomstandigheden lijken wel afrikaans zoals je spreken over die watergleuven van 2m diep!
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alto Turia
« Reactie #17 Gepost op: 06-05-2006, 10:38 »
Blijft toch een vreemde opzet: roadbookritjes die niet worden getimed en dan korte heftige 'cross'proeven...Ik had verwacht dat alle roadbooks ook getimed waren...Verder klinkt het weer erg appetijtelijk
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Alto Turia
« Reactie #18 Gepost op: 06-05-2006, 12:14 »
Lijkt op enduro dan ipv rally

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alto Turia
« Reactie #19 Gepost op: 06-05-2006, 12:29 »
Lijkt op enduro dan ipv rally

Tja, nog nooit een enduro gedaan....het leek in ieder geval niet op wat we in Tunesie uitgevroten hebben...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Alto Turia
« Reactie #20 Gepost op: 06-05-2006, 18:07 »
Blijft toch een vreemde opzet: roadbookritjes die niet worden getimed en dan korte heftige 'cross'proeven...Ik had verwacht dat alle roadbooks ook getimed waren...Verder klinkt het weer erg appetijtelijk
Het IS apetietelijk , Erik en ik hebben die routes ook al eens ongeveer gereden (met de alp) toen het nog (gedeeltelijk )Transpana was . Bij MSA heette het de "montes de cuenca "rit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Alto Turia
« Reactie #21 Gepost op: 06-05-2006, 20:58 »
Ik heb zowel Transpana als de Alto Turia gedaan (in 2003 dnf en zojuist terug en lekker gereden) maar de twee hebben niet veel met elkaar te maken. Één route komt langs Landete maar da's de enige overeenkomst. Alto is rijtechnisch nogal wat pittiger met een wat lager toergehalte.

Dag 1: Proloog. 40 km roadbook om in te komen. Niet getimed. Afsluitend een getimede crossproef. Ik was iets van 30e of zo. Wel genoten van de echte crossers (moet toch maar eens een crosscursus doen).
Dag 2: Eerste trip. Special weer een crossproef  >:(  32e. Redelijk voor iemand die een hekel heeft aan crossproeven. Verder lekker genietend rondgereden en wat aan m'n techniek werken. Mooie doorwading die velen niet hebben gedaan. Bij mij ging ie perfect.
Dag 3: Al vroeg in de dag een korte special van 7 km. In één bocht even de EXC achterstevoren gezet. Verder wel OK, maar als proef wat aan de korte kant. Wederom lekker rondgeknord.
Dag 4: De Klim op de Javalambre. Weer vroeg op de dag de proef. Waarom nou, dan ben ik nog niet op stoom  :P De EXC mag wel op benzine lopen. Het baasje is een diesel. Klim toch redelijk gereden in k*t weer en flink zoeken naar het juiste spoor. Ik heb volgens mij wel 5 minuten op 100 meter van de finish rondjes gedraaid. Koud, veel wind en regen die horizontaal ging. Aan het eind van de dag sta ik 14  8)  in het algemeen klassement. De Javalambre heeft de boel dus goed overhoop gehaald. De Javalambre heeft voor mij een speciale betekenis. 3 jaar geleden vond ik daar met Bert Duursma een Brit langs de proef (toen ging de proef niet alleen berg op, maar ook berg af) met 3 gebroken ruggewervels. Dat was een uur wachten op de ambulance. Ook toen was het koud.
Dag 5: De langste in km's. Wederom een mooi ritje. De natuur blijft daar enorm indrukwekkend. Ik was blijkbaar iets te relaxed aan het rijden en was niet echt scherp. CP gemist. Ik kwam er op zich snel achter maar had geen zin om tegen de richting in te gaan rijden. Met gevaar voor eigen leven voor een stempeltje? Mooi niet. Het vooruitzicht dat ik bij een crash m'n koele aviondbiertje aan me voorbij moest laten gaan trok me niet. Genoten van een zeer stijle afdaling. Deze was optioneel maar ik moest deze doen. Met de kont achterop het spatbord had je nog het gevoel niet genoeg achterover te zitten. En hij was redelijk lang zonder dat je echt kon zien waar je uitkwam. Ook dit is door vele ge-bypasseerd. Special weer een crossproef  :-[. De straftijd van 30 minuten voor CP zet met op de 21e plaats.
Dag 6: Weer regen. Wel erg lekker gereden. Tikkie meer snelheid. Op de 20 km lange proef ging het best lekker. Totdat ik uit een bocht accelereer. Achterwiel pakt steen. Ik denk, da's een makkie, die vang ik op. Voorwiel denkt: "Dat wil ik ook". Die stuitert op een grote steen, maar ik denk nog: "moet lukken". Voorwiel geeft zich niet gewonnen en pakt een nog grotere kei. KTM naar links, ik naar rechts. Auw. Even schudden en weer doorgaan. Voorkant staat wat scheef. Toch maar even details als remmen checken. OK, door. Staat wel raar, die rechterkant 5 cm. verder na je toe. Ik sta voor m'n gevoel als Quasimodo op de brommer. Lucas komt nog voorbij. Pas aan het eind pak ik de draad weer wat op en gaat de snelheid wat omhoog. Bij het einde van de proef horen we dat de rest van de dag is afgelast. Te nat en te modderig. We zouden teveel schade aanrichten dus de Polizia Forestal heeft haar veto uitgesproken. Eindpositie: 21e. Zonder straftijd zou ik 14e zijn gebleven.

De KTM heeft het uitstekend gedaan. Geen misslag. Gewoon elke dag de gebruikelijke zaken. Filters, ketting, spaken en rondom check. Één keer olie gewisseld. Motor lijdt minder dan in de NL-se bagger. Rekluse is top. Wel overweeg ik een 450 EXC als volgende. De 525 heb ik nooit tot aan de stuit gedraaid.

Reisgenoten: Toine, Lucas, Roy en Marcel. Buikspieren zijn harder getraind dan welke andere spiergroep dan ook. We hebben echt enorm veel gelachen. Toine met z'n duikbootproef. Als hij niet de mysterieuze achteras toestand had gehad was hij hoog geëindigd. Roy heeft z'n klassering op de Javalambre verpest. Maar een detail: hij is blind aan één oog. Wie durft rallys te rijden met één oog?
Lucas rijstijl ziet er relaxed uit maar wat gaat ie hard op z'n DRZ 400 Enduro. Marcel rijdt één keer per jaar op z'n EXC 400 Alto Turia achtige evenmenten. 4e plek!

Al met al enorm genoten. Alles heel gehouden. KTM lijkt alleen de voorvork lossen genoeg te zijn om weer recht te worden.

Jammer dat het rijden van extra moeilijke stukjes niet beloond wordt in deze rally. De doorwading en extra stijle afdaling is door velen niet gedaan zonder dat ze daar nadelige gevolgen in het klassement van voelen. Sportief gezien niet correct. Bovendien snap ik het niet omdat dat juist de smaakmakers zijn die je niet overal vindt. Dus gaan met dat ding. Angst voor schade is geen argument. Als je daar bang voor bent moet je de Alto niet gaan rijden.

Op naar...... Afrika?
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Alto Turia
« Reactie #22 Gepost op: 07-05-2006, 09:40 »
toch wel weinig rally hoor. Dan is Tuareg toch wel effe wat anders.

Maar goed, ga je niet met die verwachting, dan lijkt het wel mooi om te doen: flink technisch nivo enzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Alto Turia
« Reactie #23 Gepost op: 07-05-2006, 10:15 »
Yep, tis erg leuk om te doen. Maar het rallygehalte is laag in vergelijking met de Tuareg. De technisch moeilijke passages zaten ook nooit in een special.

- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Alto Turia
« Reactie #24 Gepost op: 07-05-2006, 10:36 »
Dus je rijdt eigenlijk van crossproef naar crossproef via ongetimede roadbookritten?  :-\

Lijken me twee wezenlijk verschillende disciplines...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 187
Re: Alto Turia
« Reactie #25 Gepost op: 07-05-2006, 17:21 »
Team Los Monos

Roy Kiviet, EXC525 (rijder)
Marcel Slotboom, EXC400 (rijder)
Erik Jan van Berkel, EXC525 (rijder)
Toine Stokbroekx, EXC525 (rijder)
Lucas van der Veen, DRZ400E (rijder)
Jan (assistentie)
At (assistentie)

Donderdag 27 april

Om vijf uur 's-ochtends ben ik vertrokken uit Amersfoort. Voor de spits was ik Antwerpen voorbij en tegen tien uur was het rond Parijs ook prima te doen. Eenmaal in Spanje verliep de reis niet zo vlot als ik wilde. Ik arriveerde pas rond middernacht in Aras de Los Olmos. Half elf moet te doen zijn als je een goede route pakt en een baksteen op je gaspedaal legt.

Vrijdag 28 april

Na een dutje op de achterbank besloot ik bij zonsopgang eerst een sms'je aan Koen te sturen. Samen met zijn vrouw Alice waren ze met de camper al een week in Spanje en ze besloten om ook gelijk naar Aras te rijden. In de tussentijd maakte ik kennis met een vriend van Pierre Karsmakers die net een rit in Marokko achter de rug had en gelijk maar naar Aras was gekomen omdat hij geen zin had om naar Nederland heen en weer te reizen. Hij had een week lang de omgeving verkend en ook nog even (met alleen zijn boordgereedschap) een klepstelplaat van zijn CRF vervangen. Inmiddels was de receptie open en kreeg ik gelijk om 9 uur de sleutel van onze blokhut. Met Alice ben ik boodschappen gaan doen in het volgende dorp, Tietengas, waar je brood kan halen bij de Horno. Hebben we nog de hele week lol van gehad. De meegebrachte partytent kon ik nog niet opzetten omdat het te hard waaide. Het was ook erg koud. In het hutje achter mij zat Katja Poensgen. Volgens onze Honda man (sorry ik weet je naam niet meer) had zij de week voor de rallye een promotiefilm gemaakt voor het Suzuki offroad centrum dat ook in Aras is gevestigd. De rest van de dag heb ik uitgerust en her en der een praatje gemaakt met de deelnemers die één voor een kwamen aanrijden.

Zaterdag 29 april

's-Ochtends gingen we (Bennie, vriend van Pierre en ik) een stukje rijden door de bergen. De gang zat er goed in. Dit was mijn eerste rit op de stenen met een enduromotor en ook nog eens de eerste keer dat ik met mousse reed Het ging niet lekker en prompt ging ik op mijn muil (eigen schuld moet je Bennie maar niet bij willen houden). Gelukkig had de motor alleen maar krassen en geen schade, ikzelf had nergens pijn. Dit verbaasde me toch wel want ik ben echt goed hard onderuit geschoven en het waren grote stenen. Mazzel gehad, het had hier al afgelopen kunnen zijn. Ook Bennie heeft zijn moment. Ik gaf ruimte aan Bennie om mij voorbij te gaan, hij maakte daarbij dankbaar gebruik van een springbultje en springt mij met beide wielen los richting een haakse bocht voorbij. Met een bovenmenselijke remmanoevre weet hij de situatie nog tot een goed einde te brengen. We gaan wat rustiger rijden. Onze Hondaman maakt er een leuk ritje van en aan het eind hebben we alledrie goed schik van de motoren en de omgeving.
Samen met Albert heb ik de tent (6x3 meter) gemonteerd. Volgens mij heeft die jongen veel Ikea kasten thuis staan want binnen een half uur zaten we in de schaduw. Van dat laatste werd dankbaar gebruik gemaakt door de mannen die nog banden moesten wisselen. Willem van der Ziel stelde zijn Van Erp-montagebok beschikbaar. Dit is een speciale bok om moussen om te leggen. Endurorijder Wouter de Graaf was zo vriendelijk om enkele demonstraties te geven. Uiteindelijk is ook dit aspect van het rallyerijden een kwestie van goed materiaal en het juiste gebruik daarvan. Dinsdagavond heb ik met aanwijzingen van Wouter eigenhandig een achterband met mousse weten te verwisselen! Aan het eind van de middag komen de biertjes tevoorschijn. De rest van het team arriveert laat. De bagage staat nog in Brussel!! 's-avonds wordt gezamenlijk gedineerd in het restaurant.

Zondag 30 april

Vandaag is de dag van de keuring en proloog. Er wordt gebeld dat de tassen zijn gearriveerd en twee teammaatjes rijden nog voor de keuring naar Valencia (100 km) om ze op te halen. At en Jan arriveren op hun KLE's. At is de vader van Marcel en hij heeft zijn goede vriend Jan meegenomen om voor ons de assistentie te verzorgen tijdens de rallye. Zij wonen in Spanje. Op de assistentiepunten worden de motoren afgetankt en smeren ze een vers broodje voor ons. Toen ik te laat dreigde te komen voor de proef op vrijdag stond binnen twee minuten mijn motor met een volle tank klaar, had ik een broodje bij me gestoken en twee flesjes water in mijn rugzak. Rik Nengerman en zijn vader waren ook aanwezig op de servicepunten en hebben Marcel nog geholpen met valschade aan zijn cockpit. Goede ondersteuning is goud waard, (niet alleen tijdens de Dakar).
De proloog start om 16.30. Het is een roadbook van 40 kilometer, gevolgd door een Special op het enduro circuitje in Aras. De verbindingsroutes moet je binnen een bepaalde tijd afleggen (anders straftijd). Je kunt dus geen tijd winnen, maar wel verliezen. Ook zitten er in de route checkpoints waar je een stempel krijgt. Dit is om er zeker van te zijn dat je de route daadwerkelijk rijdt. De tijd die je nodig hebt voor de specials wordt bij elkaar opgeteld. Diegene met de kortste totaaltijd, wint de rallye. At en Jan hebben voor ons de special verkend en komen met tips voor de waterbak en de rijplaatheuveltjes. Ik neem niet genoeg tijd om de special te verkennen en het ontgaat mij dat de stenenbult lastiger is dan deze er van een afstand uitziet. In de eerste ronde stuiter ik er zonder schade of pijn af, maar hou helaas daardoor wel Albert op die net een goede tweede ronde aan het rijden is. Marcel roept dat het langzamer moet en dat ik over de toppen moet rijden. De tweede ronde gaat probleemloos. Les voor de volgende keer: verkennen!

Maandag 1 mei

Vandaag een mooie rit. Ik hou een onnodig hoog tempo aan. Ondanks dat ik halverwege het veld start, sta met Jeroen van Oers en nog een rijder bij de crossproef te wachten tot deze opengaat. Een kilometer voor de proef is een tankstop. Tot mijn verbazing tanken veel rijders vóór de proef. Er is bij de start geen informatie beschikbaar over de proef. De mevrouw van de organisatie vraagt ons of er in het roadbook iets staat. Volgens haar moeten we waarschijnlijk de pijltjes achterna rijden. Ik ben niet onder de indruk. Op de proef geef ik alles. Net toen ik dacht dat het wel zo'n beetje afgelopen moest zijn, kwamen we op een crosscircuit. Mijn batterijtje was compleet leeg en ik reed rustig mijn rondje. Snel rijd ik terug naar de start waar ik mijn teammaatjes nog net kan vertellen dat de proef langer is dan ik had verwacht en er een paar lelijke spoelgeulen in de afdaling naar het crosscircuit zitten. Ik rijd door naar de assistentie, maak en passant nog een stomme navigatiefout waarmee ik veel tijd verlies en dus niet meer als een van de eersten bij het checkpoint ben. Ik mag niet door de rivier en moet gelijk naar het stempelpunt. Jeroen blijkt kopje onder te zijn gegaan. Later blijkt dat de organisatie de rijders wel weer door de rivier leidt. Bennie is gevallen en heeft zijn arm flink geschaafd. Marcel is ook gevallen in de spoelgeulen op de proef en heeft een van zijn beide Imo's kapot en last van zijn knie. Ook Toine gaat volledig onder met de motor (nadat ik alweer ben weggereden) en schijnt daarbij een brasem te hebben gevangen. Ik ben om 16.00 uur terug op een lege camping en heb niks te doen. Weer veel geleerd vandaag: ik besluit de rest van de rallye wat rustiger te rijden op de verbindingsroutes en in de specials mijn krachten beter te spreiden.

Dinsdag 2 mei

Ik neem mij voor om vandaag rustig te rijden. De proef is vandaag vroeg op de route en ik "keutel" er op mijn gemak naar toe. Klaas stuift mij vlak voor de start voorbij maar is vervolgens nergens te bekennen. Dertig seconden voor mijn start verschijnt hij toch opeens. Hij heeft problemen met zijn Imo en Roadbook, wat hem de rest van de week zou blijven frustreren. De proef is kort en heeft maar vier of vijf aanwijzingen in het roadbook. De crossjongens doen het zoals verwacht weer erg goed. Ik rij zo hard als ik kan en sta weer keurig in het middenveld. Ook vandaag weer wat geleerd: neem je tijd in korte bochten. Vier keer langzaam is sneller dan drie keer had en één keer onderuit glijden, zoals ik dus deed. Bij het assistentiepunt vertelt At dat Marcel is gevallen en zijn enkel heeft gebroken. Na vijf minuten komt Marcel vrolijk aanrijden. Het blijkt dat At een sms'je verkeerd heeft gelezen. Er stond niet "Ben gevallen, enkel gebroken" maar  "Bennie gevallen, enkel gebroken". Ik vind het heel erg rot voor Bennie. Ik probeer er niet te veel aan te denken en mijn aandacht bij het rijden te houden. Ik ben weer vroeg terug op de camping en neem veel tijd voor het onderhoud. Ik wissel mijn achterband met hulp van Wouter en Jan. Ook spant Jan voor mij de spaken aan (nieuwe motorfiets), een klusje wat precies moet gebeuren. Ons hele team rijdt met Putoline luchtfilters. Die koop je kant en klaar ingeolied. We hebben voor elke dag een nieuwe filter dus tijdens de rallye hoeven we ze niet te wassen en ook niet met olie te knoeien. Ook poetsen we de motoren een beetje op zodat ze weer mooi op de foto's staan. De banden (Pirelli Scorpion pro) bevallen uitstekend. Zowel op de stenen als op de grind- en zandpaden geven ze veel vertrouwen. Ze zijn vrij zacht, zoals Klaas opmerkte. Twee achterbanden blijken tot ieders verbazing genoeg voor de hele week. Bennie zit in het gips en blijft de rest van de week wel bij het evenement. Zijn broer zal invliegen om hem terug te rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 187
Re: Alto Turia
« Reactie #26 Gepost op: 07-05-2006, 17:22 »

Woensdag 3 mei

Het is een miezerige dag. Bij de start wordt er veel getwijfeld over wel of geen regenpak en zo nee, het wel of niet meenemen in je rugzak. Ik stop mijn regenjas in de rugzak. Ik had hem beter aan kunnen trekken. Vandaag staat de Javalambre rit op het programma. Deze rit is normaal gezien populair onder de boxers omdat er niet zoveel technische stukken in zitten. Een lekker doorrij-dagje dus. Tijdens de proef, die vroeg in de route zat en 20 km lang was, ging het weer van miezerig via slecht naar afschuwelijk. De finish van de proef was op een berucht punt in de route waar ieder jaar navigatiefouten worden gemaakt. Nu kwam er nog bij dat je al 20 km door de regen en mist aan het rijden was alsof je leven er vanaf hing en het bovenop de berg rond het vriespunt was met horizontale regen en stukken sneeuw langs het pad. Ik heb nog nooit met zulk slecht weer motor gereden. Bijna niemand was erop gekleed. Klaas startte 1 minuut voor mij en kon helaas wederom niet zelf navigeren. Gelukkig kon je de route voor een groot deel (zoals wel vaker) gewoon op de sporen rijden. Halverwege de proef was er een steile afdaling. Hier stond een jeep van de organisatie met een mannetje dat mij vertelde dat ik daar inderdaad naar beneden moest. Ik zette aan om naar beneden te tokkelen maar hoorde achter mij "go go go!" waarop ik het gas erop zette en dat eigenlijk niet heb losgelaten tot het eind van de proef. Daar zou een bocht naar rechts moeten zijn die niet kwam. Ik was er van overtuigd dat ik goed had genavigeerd dus ik maakte rechtsomkeerd en hield een klein beetje links aan, in de hoop de bocht (die vanaf de andere kant natuurlijk naar links gaat) te vinden. Vanuit de mist (30 meter zicht?) hobbelde Klaas mij tegemoet, die was al een minuut aan het rondrijden. Binnen een tiental seconden had ik de bocht te pakken en tokkelden we samen over de finish. Hier stond ook Erik te wachten, die had vijf minuten gezocht. Omdat Klaas zijn Imo het niet deed, zijn wij samen verder gereden. Toen scheurde mijn roadbook en ook dat van Klaas en zijn we gaan schuilen in een schapen-schuurtje. Daarbij moet je geen al te romantisch beeld hebben want we stonden tot onze enkels in de stront met trillende handen een nat roadbook te plakken. Onze plakpogingen liepen op weinig uit. Er kwamen inmiddels met een toenemende frequentie rijders van de proef af en gelukkig konden we aanpikken bij teammaat Roy. Eenmaal van de berg af, werd het weer gelukkig iets beter, maar mijn Imo slechter (vocht). Toen stuitten we op Toine die op het meest modderige stuk van de hele week zijn achterwielmoer wist te verliezen. Erik stond daar te wachten en kon ook niet meer navigeren. Nadat de sleepwagen was gebeld zijn we met zijn vieren verder gereden in kolonne (achter Roy aan). Mijn Imo kwam in het zonnetje ook weer tot leven en de plakpogingen waren toch geslaagd. Na tien kilometer is Klaas verder gereden met Roy en is Erik achter mij aan naar het Assistentiepunt gegaan. Daar hebben we onze kleren laten drogen en hebben Jan en At ons weer opgelapt met broodjes kaas en koffie met cognac. De rest van de dag was het goed weer. Erik heeft zijn cockpit opgelapt en kon alleen verder rijden. Inmiddels had Roy een probleem met zijn Ico's (begrijpen jullie inmiddels hoe slecht het weer daar bovenop die berg is geweest?) en moest hij noodgedwongen de rest van de dag achter mij aanrijden. Ik brak met mijn voornemen van maandag en heb deze middag hard doorgereden. Ik durf ook harder als ik samen met iemand rijd, daarom is het beter om juist alleen te rijden. Het parcours (grinderige zandpaden) en de Suzuki konden het erg goed met elkaar vinden. Terug in Aras bleek het klassement in een bingo-molentje te zijn gegooid. Albert, Marcel en ik hadden het erg goed gedaan op de proef en zijn met een aanzienlijke tijdvoorsprong de top 10 in gestruikeld. Het verschil was dusdanig groot dat we er bij wijze van spreken alleen maar op hoefden te blijven zitten om ook in de eindstand binnen de top 10 te finishen.

Donderdag 4 mei

Vandaag een lange rit door een mooi landschap. Vanwege de lengte mocht straffeloos een quad-afkorting worden genomen waarmee ook een steile helling werd omzeild. Ik vond dit stuk samen met het trialpad waarvoor eerder in de week ook een omleiding werd aangeboden de twee leukste stukken van de rallye. Pete Moltmann ging voor de grootste-motor-op-het-trialpad bokaal. Pete rijdt op een 660KTM maar trapt dat ding daar zo naar beneden. Respect!
Op twee/derde van de route bevond zich de crossproef. Vanaf de andere kant van het dal zag ik hoe Albert zijn proef verknoeide, maar gelukkig was deze niet belangrijk voor het klassement. Ik nam mij voor om rustig te rijden. Ik startte samen met teammaat Erik en met Gerald Tyers op zijn Husky 125 tweetakt. Die laatste doet elk jaar mee en ik ben vrolijk achter hem aangehobbeld over het circuit. Met zo'n 125 kan je bijna niks fout doen en bij wijze van spreken blind springen. Ik wist daaruit voordeel te halen door mijn sprongen in te schatten aan de hand van zijn landing. Bij de doorkomst naar de tweede ronde heb ik gezwaaid naar het uitzinnige publiek. Aan het eind van de tweede ronde kon ik mijn adem niet langer inhouden (tweetakt hè) en heb ik de DRZ er maar even binnendoor gezet. Heat gewonnen en een tijd in de middenmoot. Na de proef moest nog een flink stuk worden gereden, hier kon niet gekeuteld worden want uiteindelijk was ik maar tien minuten binnen de tijd! Erik had een checkpoint gemist. Zijn enige fout in de rallye en hij had er flink de balen van. Toine was 7e op de crossproef. Gezien de samenstelling van het deelnemersveld een hele goede prestatie!

Vrijdag 5 mei

Alweer de laatste dag. 's-ochtends een slechte start gemaakt. Ik had weinig energie en concentratie. Door slim te drinken en regelmatig te stoppen om kleine beetjes te eten, wist ik richting de proef mijn batterij weer een beetje op peil te krijgen. Qua tempo heb ik vreselijk gekeuteld. Ik was blij toen ik de Fred en Arthur op hun tweekleppers voorbij reed, want ik had echt het gevoel helemaal achteraan te rijden. Albert en de Engelsen waren mij al voorbij. Ik heb een stukje met Marcel opgereden maar dat ging me toch wat te hard. Her en der maakte ik een fotootje en een praatje. Ook kwam ik Wouter tegen. Bovenop een berg had de versnellingsbak van zijn Husky de geest gegeven. Erg jammer zo vlak voor het einde. Bij het servicepunt had ik er weer een beetje zin in. Wat bleek echter, ik had nog maar een kwartier om bij de proef te komen. Snel werd mijn motor volgetankt en ontving ik een broodje, flesje water en weg was ik weer. Eventjes was ik bang dat we At en Jan niet meer zouden zien, maar gelukkig hebben we ze nog bij de finish kunnen bedanken en afscheid genomen. Gelukkig was de proef maar een paar kilometer verderop en kon ik nog ruim op tijd starten. Ik heb voluit gereden, ik kon gewoon niet harder. De navigatie ging ook prima. Roy had over de proef hetzelfde gevoel. Er zat maar een paar seconden tussen onze tijden, uiteraard in Roy zijn voordeel. Ik vind Roy de beste rijder van ons team dus het deed me goed dat ik een vergelijkbaar resultaat wist neer te zetten. Roy's advies om niet overmoedig te worden, zal ik ter harte nemen. 's-Avonds was er een groot feest. Bij mij zat de vermoeidheid er goed in en ik ben toch maar vroeg op bed gegaan. Zaterdag was het erg rustig bij het ontbijt........

Zaterdag 6 mei

Naar huis gereden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Alto Turia
« Reactie #27 Gepost op: 07-05-2006, 17:26 »
Je hebt een navigatieproef van 7 km (dinsdag). De Javalambre beklimming. Zal iets van 10 km zijn. En op vrijdag een 20 km navigatieproef. Dus bij elkaar nog geen 40 km special stage in ± 1200 km rijden. In 2003 waren de proeven langer en zat er maar één crossproef in.

We hebben on enorm goed vermaakt, maar we gaan niet weer. Tijd voor iets nieuws.

Het zal ook wel een kostenaspect zijn. Niets makkelijker dan een crossproef organiseren.

Je kan in de Alto wel lekker technisch rijden. Je butst je helemaal gek op de stenen....  ::)
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • fear is a mind killer,therefore I must not fear
  • *****
  • Berichten: 631
Re: Alto Turia
« Reactie #28 Gepost op: 07-05-2006, 21:12 »
Mooi verslag Lucas,

alsof ik erbij was!

Heb je het nu op de `ideale `motor gedaan of niet?



Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Alto Turia
« Reactie #29 Gepost op: 07-05-2006, 21:44 »

Op naar...... Afrika?

Kijk.....dat noem ik nou eens een strak plan!  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)