kijk eens naar volgend patent document
patent 450
Dan zie je dat het blok extreem klein is zelfs en dat de koppeling rechtstreeks op de krukas zit. Dat er inginieus idee is voor de tandwiel wissel.
He, da's echt leuk, kan je precies zien hoe het werkt.
fig: 5. Als ik het goed zie moet je het tandwiel vervangen door de swingarm as eruit te halen. Is natuurlijk wel meer werk dan normaal maar ja, anders geen coaxiaal geplaatst tandwiel en da's wel erg mooi. +1 punt
fig. 4. De koppeling is verplaatst naar de krukas, maar het net zo goed conventioneel naast de versnellingsbak op de primaire as kunnen zitten.
Nu wordt het blok onnodig breed. Er kan daarrdoor ook maar 1 plaat gebruikt worden. En de koppeling draait pak 'm beet 3 keer zo hard. Het koppel is wel 3 keer zo klein. Maar al met al, hier zie ik zover geen voordelen, alleen nadelen. -1
fig 3. Ik heb niet de indruk dat dit blok nu zo klein is. Niet kleiner dan een willekeurig modern 4T blok. 0
Score = neutraal.
En, Oossie, Dakar is geen enduro. Waar deze motoren rijden moet ook de wagens en vrachtwagens door. Bij de meeste enduro's is dat geen optie en is het terrein veel lastiger. Erzberg? Hells Gate? Okay, zijn misschien extremen, maar je zal maar zo'n kei tegen komen waar je overheen moet.
Ik heb heerlijk gereden met mijn KTM PDS, maar pas na tuning. Het linksysteem van Gasgas lijkt goed zo uit de doos. Ik kan er verder nog niks over zeggen. PDS is wel erg fijn qua onderhoud.
Dus dat kan een plus zijn voor deze BMW.
BMW gaat naar mijn smaak een beetje teveel voor het nieuwe om het nieuwe. Niks mis mee maar het moet wel echt wat toevoegen.