Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor verlagen  (gelezen 6158 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: motor verlagen
« Reactie #30 Gepost op: 05-04-2012, 01:16 »

-Als je eenmal in de lucht hangt, speelt de positie van het zwaartepunt geen rol meer. Daarvan ga je niet meer roteren in de lucht. Stepjes verplaatsen enzo hoeft dus niet te helpen.
 
-Als je niet meer beweegt tijdens de vlucht dan komt de voorwaartse rortatie door de afsprong.
 

Naar mijn idee hebben die 2 dingen wel degelijk met elkaar te maken.
Over dat in de lucht hangen kan ik me wel in vinden maar je zwaartepunt beïnvloed wel je afsprong.

Als je zwaartepunt domweg boven je voorwiel hangt (even extreem gezien) begint die te vallen op het moment dat je voorwiel over de top van de schans is terwijl je achterkant nog de schans aan het oprijden is. Dan krijg je dus een naar voren rollende beweging in de fiets.
Als je er dus voor zorgt dat je zwaartepunt boven je achterwiel zit valt je voorwiel niet naar beneden als die al over de top heen is.
Je kan dus 2 dingen doen, of (bijna) wheeliend de schans over (gas houden dus), of zorgen dat je zwaartepunt naar achter komt, en dan krijg je profijt van een naar achter geplaatst stuur en voetsteunen.

Wat ook zo kan zijn. (en ook heel goed in combinatie met het voorgaande)
situatie 1:
Bij een korte bult/schans zou het zo kunnen zijn dat je voor te veel uitgaande demping hebt en je vork dus niet meer uit veert voordat je voorwiel over de top van de schans is, als je achterwiel dat dan wel doet krijg je dus een voorover rollende beweging.

situatie 2:
Bij een lange schans zou het zo kunnen zijn dat je vork te weinig demping heeft waardoor die nadeint en toevallig weer aan het in veren is als je voorwiel over de top van de schans rijdt en heb je dus weer een voorover rollende beweging (er van uitgaande dat de achterkant het wel goed doet)
(dit is onwaarschijnlijker dan situatie 1)

situatie 3:
Bij een korte bult/schans zou het zo kunnen zijn dat je achter te weinig uitgaande demping hebt waardoor die achter te snel uit veert en je gelijk daarbij los komt van de grond, dan heb je dus een voorover rollende beweging tijdens je afsprong.

situatie 4:
Bij een lange schans zou je ook last kunnen hebben van te weinig uitgaande demping aan de achterkant, waardoor je ook met een deinende beweging over de schans rijdt en dat die toevallig net uit aan het veren  bent als je los komt.
(ook dit is onwaarschijnlijker dan situatie 1 en 3)

Balans is in deze situatie het toverwoord, nu kan je met techniek die balans forceren maar voor de minder geoefende rijder zijn er in mijn opzicht mogelijkheden genoeg om het springen makkelijker te maken.

En heel verhaal en ik hoop dat iedereen het snapt en ik niet nog meer verwarring heb gezaaid. :-X
Het is tenslotte 01:16 00:17  01:20 toen ik dit gepost heb ;)
Zien jullie wel het gaat helemaal mis xD De tijd van het forum klopt niet of kijk ik gewoon scheef?
 
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #31 Gepost op: 08-04-2012, 20:29 »
Ik heb een andere schokbreker erin (lag nog ergens onder de bank) en er stond iemand langs de baan om me tips te geven en een schop onder mijn kont zo nodig. Wat een verschil! Vandaag onwijs lekker gereden op de crossbaan en weinig landingen op mijn snuit gemaakt. En de baan lag er lekker stevig bij, zodat dat hij erg veel grip bood - dus bij de afzet kon ik feller accelereren dan wanneer er mul zand ligt.
Ik rij langzamer dan daarvoor - maar ik spring liever beheerst en technisch goed, dan dat ik iedere keer op de voorkant klap. Snelheid komt later. Zelfs nieuwe rijlijnen ontdekt (ofwel in de greppel beland).
Er is echt een kwartje gevallen vanmiddag. :)  Voor het eerst sinds vorig voorjaar weer met een BigSmile naar huis gereden.




Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: motor verlagen
« Reactie #32 Gepost op: 10-04-2012, 12:41 »
Ik heb een andere schokbreker erin (lag nog ergens onder de bank) en er stond iemand langs de baan om me tips te geven en een schop onder mijn kont zo nodig. Wat een verschil! Vandaag onwijs lekker gereden op de crossbaan en weinig landingen op mijn snuit gemaakt. En de baan lag er lekker stevig bij, zodat dat hij erg veel grip bood - dus bij de afzet kon ik feller accelereren dan wanneer er mul zand ligt.
Ik rij langzamer dan daarvoor - maar ik spring liever beheerst en technisch goed, dan dat ik iedere keer op de voorkant klap. Snelheid komt later. Zelfs nieuwe rijlijnen ontdekt (ofwel in de greppel beland).
Er is echt een kwartje gevallen vanmiddag. :)  Voor het eerst sinds vorig voorjaar weer met een BigSmile naar huis gereden.

Heette die iemand toevallig Eric...
Gerrit :)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #33 Gepost op: 10-04-2012, 14:23 »
Heette die iemand toevallig Eric...

Nee
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: motor verlagen
« Reactie #34 Gepost op: 11-04-2012, 16:15 »
heel slim om eerst even met wat minder snelheid dit soort dingen te proberen. wat crossers nog wel eens doen bij een sprong is even afremmen voor de bult, dan kan je aansluitend op het gas de bult oprijden. is ook handig als er al diepe sporen in staan. dan wil je eigenlijk je voorwiel heel licht houden. dan pakt alleen je achterwiel een spoor en heb je minder kans dat je voorwiel in een ander spoor blijft hangen en je als het ware al scheef van de schans afkomt.


scheef vertrekken is vaak nog schever landen en dat verloopt niet altijd aangenaam.


maar als dat goed gaat is het tijd voor deel 2 van de cursus:
http://youtu.be/qVbTtf7Dq9k


hoe dit allemaal goed gaat daar kan ik met mn pet niet bij overigens.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: motor verlagen
« Reactie #35 Gepost op: 11-04-2012, 16:47 »
schijnt zonder gips ook beter te gaan...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: motor verlagen
« Reactie #36 Gepost op: 11-04-2012, 17:40 »
 ;D kloojo

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #37 Gepost op: 11-04-2012, 18:04 »
..is ook handig als er al diepe sporen in staan. dan wil je eigenlijk je voorwiel heel licht houden. dan pakt alleen je achterwiel een spoor en heb je minder kans dat je voorwiel in een ander spoor blijft hangen en je als het ware al scheef van de schans afkomt.


Pff hou op, doet me denken aan een keer dat ik op een tafelbult halverwege rechtsaf sloeg om deze reden, het taludje aframmelde en een kinderwagen aanreed waar (bleek later) de kleinzoon van een bestuurslid in lag.
Wat een hobby eigenlijk  ???
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4173
Re: motor verlagen
« Reactie #38 Gepost op: 11-04-2012, 22:36 »
en dan ben ik mijn brommert an het verhogen..... :)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: motor verlagen
« Reactie #39 Gepost op: 12-04-2012, 09:56 »
Pff hou op, doet me denken aan een keer dat ik op een tafelbult halverwege rechtsaf sloeg om deze reden, het taludje aframmelde en een kinderwagen aanreed waar (bleek later) de kleinzoon van een bestuurslid in lag.
Wat een hobby eigenlijk  ???


Hahaha, als dat in een film zat zou het vergezocht lijken. ;D


(ik zie je zo gaan, in zwart/Wit met een pianomuziekje erbij) ;D